Frank Pé – Little Nemo review: hommage aan een oude meester

In 1905 verscheen in de Amerikaanse krant The New York Herald de eerste aflevering van de strip Little Nemo in Slumberland. De strip was een creatie van Windsor McCay. Little Nemo zou van 1905 tot 1914 en van 1924 tot 1927 zijn avonturen in de krant beleven waarna zijn schepper het laatste kaarsje uitblies.

Schrijver: Frank Pé
Tekenaar: Frank Pé
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 84
Prijs: €45
Verschijningsdatum: 2 september 2020

De strips verliepen volgens een vast schema. De jonge Nemo gaat slapen en begint te dromen. In deze droom beleeft hij een avontuur waarbij hij in een hachelijk parket belandt en vervolgens uit bed valt. Wat vooral opvalt is het behoorlijk spectaculaire tekenwerk van McCay waarbij je aan zijn kleurgebruik en decors kunt zien dat hij werd beïnvloed door de Art Deco-stijl die op dat moment erg in de mode was.

©Dupuis

De strips van McCay vonden ook hun weg naar Europa waar ze veel mensen hebben beïnvloed. Zo maakte Hermann (Jeremiah) en de schrijver Philippe van Dooren in de jaren tachtig een drietal albums van de serie Nick. Deze reeks was duidelijk geïnspireerd door Little Nemo. Een decennium later maakte Moebius en Bruno Marchand een eigen vervolg op McKays klassieker. Voor deze review tellen we er weer 20 jaar bij op en bespreken we de interpretatie van Frank Pé.

Frank Pé’s Little Nemo in dromenland

Dit album is eigenlijk een mini-integrale van een tweeluik die in het vorige decennium verscheen. Het bevat twee albums, inclusief een voorwoord, waarin je de Little Nemo van Frank Pé krijgt voorgeschoteld. De 64-jarige tekenaar is net zoals zovelen geïnspireerd geraakt door Windsor McCays klassieker en maakt een eerbetoon.

Ook in Pé’s versie zien we een kleine jongen die avonturen beleeft in dromenland en dan uit zijn bed valt. Soms komt hij echter ook een volwassen versie van zichzelf tegen.

©Dupuis

De man Nemo krijgt soms ook een kort verhaaltje waarin Pé commentaar lijkt te leveren op het leven als volwassene en de rol van dromen hierin.

Thematisch zet hij het werk van McCay echt voort. Al oogt zijn grafische werk natuurlijk moderner. Bij de oude Nemo-pagina’s kijk je natuurlijk naar theater. Pé betrekt de lezer echt bij het verhaal door het slim gebruiken van perspectief. Zijn figuren ogen ook voller en veel gevarieerder dan die van de oude meester. Dat mag en moet ook want er zijn immers ruim 100 jaar voorbijgegaan sinds het debuut van Little Nemo.

Het is heel simpel. Lees een aantal van deze oude Little Nemo-strips. Als jij jezelf prettig voelt bij de wijze waarop het verhaal wordt verteld en je jezelf goed voelt bij de overgang naar een nieuw avontuur, dan is dit iets voor jou. Voel je er niets bij of ergert het je? Laat dit maar liggen. Het is een heel ander album dan bijvoorbeeld Ragebol.

Frank Pé - Little Nemo

Frank Pé - Little Nemo
4 5 0 1