Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Manben: Op audiëntie bij Katsuhiro Otomo

Manga is tegenwoordig overal. Wanneer je als stripwinkel nog een aantrekkelijke plek voor de jeugd wil zijn, dan is het een harde vereiste dat je deze kleine boekjes in je assortiment opneemt. Toch is het ook een lastige kwestie, want welke kies je? En hoe weet je wat dit kieskeurige publiek wil? Toch was het niet altijd zo ingewikkeld.

In mijn tijd waren er maar vier manga. Twee daarvan waren Akira, en die had je al gelezen.
-Matt Fraction

Nieuwe generaties lezers hebben geen idee dat er in september iets bijzonders gebeurde. Manga-nerds zijn natuurlijk al even bekend met het tv-programma Manben. In dit programma gaat mangatekenaar Naoki Urasawa op bezoek bij zijn collega’s om te zien hoe ze manga maken. Om dit mogelijk maken worden er camera’s in hun studio gehangen en een montage gemaakt van hun werkproces. Dit wordt daarna besproken waardoor je als kijker een inkijkje krijgt in het creatieve proces.

Er zijn al heel wat gasten voorbijgekomen maar afgelopen september was het dus eindelijk de beurt aan Katsuhiro Otomo. Hoewel Urasawa slechts 6 jaar jonger is, zit hij er toch een beetje bij als een verlegen schooljongen. Ze gaan samen een duik nemen in enkele originelen van Otomo’s Domu: A Child’s Dream.

Katsuwie?

Domu is niet direct zijn bekendste werk, maar laten we de meester eerst even introduceren. Katsuhiro Otomo was de man die in de jaren tachtig de manga de moderniteit inschopte en toegankelijk maakte voor het westen.

Akira was het 2000 pagina’s tellende epos dat het verhaal vertelde van vier jongeren in het Tokio van de nabije toekomst. Een Tokio dat de littekens draagt van een atoomexplosie. Het is ook een stad die opgeschud gaat worden door het ontwaken van een kleine jongen en de corrumpering van een van die jongeren.

Domu is echter ook niet mis en dat zal deze uitzending laten zien.

Praten over tekenen

De focus ligt op Domu maar er wordt ook, in relatie tot dat werk, gesproken over de rest van de carrière van Otomo. Hij was natuurlijk niet altijd de vedette die we kennen. Ook hij kende een periode aan het begin van de zeventiger jaren waarin de tekenaar als een jonge man voor het eerst zijn werk in druk zag en tot het volle besef kwam dat hij niet zou stoppen met leren.

Het is een soort informeel college waarin je echt uitgebreid kunt zien hoe de meester zijn platen gemaakt heeft en dat geeft je ook een idee over zijn werkwijze. Waar veel manga-tekenaars anno 2025 de nodige smokkelroutes gebruiken om sneller te kunnen werken, heeft Otomo duidelijk zijn tijd genomen. En dat verklaart deels waarom juist zijn werk zo effectief was om de poort te openen naar de manga voor de gemiddelde westerling. Het realisme sluit prima aan bij de betere Europese titels van dat moment waardoor het publiek bij ons niet hoefde te wennen.

Aan het einde van deze aflevering komt er nog een verrassende onthulling.

Meer weten over manga?

Wil je zelf de aflevering bekijken? Dat kan, want die is te vinden op de Wayback Machine. Let op, het zijn wel stevige video’s dus ze zijn niet direct geschikt voor je telefoon. Ook het archief van de oudere afleveringen is hier te vinden. Zeer de moeite waard!

Deze aflevering is trouwens ook op Youtube verschenen met ondertiteling:

Total
0
Shares
Gerelateerde artikels