Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Good One review: ingetogen indieparel

We zitten al bijna dichter bij de volgende editie van Film Fest Gent dan de vorige, maar toch komen er nog altijd films uit in de bioscoop die we toen konden zien. Meer nog, Good One, de nieuwe film van India Donaldson, was zelfs een van m’n favorieten van de voorbije editie. Een aanrader dus.

Ontspannen in de natuur

Sam (Lily Collias) en haar vader Chris (James Le Gros, Ally McBeal) maken zich klaar om op trektocht te vertrekken. Ze gaan samen met vrienden van haar vader, Matt (Danny McCarthy, Prison Break) en zijn zoon Dylan, tot die laatste besluit om niet meer mee te gaan. Ze trekken er dan maar met zijn drieën op uit, en dat verloopt best goed. Soms ontstaan er frustraties omdat Matt niet altijd de kampeerregels volgt, maar de sfeer verandert voor Sam compleet door een onverwachte opmerking.

good one
© Cherry Pickers

Ik besef nu al dat Good One misschien niet voor iedereen zal zijn, maar ik was helemaal in de ban door deze film. Net als Here of Perfect Days moet deze film het niet van de vele actie hebben. We volgen letterlijk deze drie wandelaars in hun alledaagse bezigheden: hun tent opzetten, water filteren, wandelen… Net als in Here neemt ook de natuur een prominente plaats in, met tal van mooie landschappen uit de Catskills in New York (zoals watervallen maar vooral bos).

Die inherent kalme omgeving zorgt – samen met de lange shots, statische montage en simpele camerabewegingen – voor een rustig tempo, waardoor ik echt tot rust kwam. Ook de indiegitaarmuziek en piano op de score draagt daaraan bij. Het beeld lijkt soms wat overgesatureerd, maar warme kleuren overheersen daardoor wel.

Emotionele wending

Uiteindelijk zijn de gesprekken wel het belangrijkste aan het verhaal. Daar is het script van India Donaldson, in haar langspeelregiedebuut, bijzonder slim en scherp. We leren er alle personages beter door kennen, zelfs al zijn de gesprekken in het begin redelijk banaal en ontspannen, maar ook vaak grappig. Het is misschien onbedoeld, maar daardoor bouwt er ook wel een spanning op, omdat je voelt dat er nog iets onverwerkt is. Vooral wanneer Matt en Sams vader alleen zijn, worden de gesprekken wel wat dieper. Zo hebben ze het beiden over hun mislukte huwelijken.

© Cherry Pickers

Toch lijken en zijn beiden wel degelijke mannen en voelt Sam zich duidelijk op haar gemak bij hen. Maar dan valt er een opmerking die op het eerste gezicht redelijk onschuldig lijkt, en verandert dat toch. Het zet voor Sam veel van de reis in perspectief en doorprikt haar veilige bubbel. Ook de reactie van haar vader is niet wat ze verwacht had. Dat besef en de teleurstelling komen zowel bij haar als bij de kijker aan, ook al komen er geen overdreven grote emoties aan te pas. Lily Collias zet hier dan ook een heel mooie rol neer. Het geheel van die rustige opbouw en dat einde maken van Good One een bijzonder geslaagd coming-of-ageverhaal.

Good One is vanaf 14/05 te zien in de bioscoop.

Ingetogen parel

Good One
8 10 0 1
Net als Here of Perfect Days moet Good One het niet hebben van de actie. Het eenvoudige verhaal van Sam, haar vader en diens vriend op trektocht gaan, dompelt je echt onder in hun ervaringen. Het brengt ook rust, net als de muziek en de sobere cameravoering. Maar het script van regisseur India Donaldson bouwt op naar een pijnlijk moment, dat aankomt en dingen in perspectief zet.
Net als Here of Perfect Days moet Good One het niet hebben van de actie. Het eenvoudige verhaal van Sam, haar vader en diens vriend op trektocht gaan, dompelt je echt onder in hun ervaringen. Het brengt ook rust, net als de muziek en de sobere cameravoering. Maar het script van regisseur India Donaldson bouwt op naar een pijnlijk moment, dat aankomt en dingen in perspectief zet.
8/10
Total Score

Raak

  • Eenvoudig, rustgevend verhaal
  • Mooie omgevingen
  • Effectief script

Braak

  • Voor sommigen gebeurt er misschien te weinig
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels