Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
Anyone But You review: te hard geprobeerd - Geekster
Films

Anyone But You review: te hard geprobeerd

Al jaren hoop ik dat we goede romantische komedies weer in de bioscoop kunnen zien in plaats van enkel op Netflix en co. Filmstudio Sony doet een gooi naar de heropleving met Anyone But You, getrokken door rijzende sterren Sydney Sweeney en Glen Powell. Alle ingrediënten zijn er, maar het geheel is zo overbewerkt dat het meest spontane aan de film de muzikale credits zijn.

Klik

De romantische komedie is een aartsmoeilijk genre, ook al zou je anders denken. Kijkers moeten emotioneel geïnvesteerd raken in een film waarvan ze eigenlijk het einde al kennen. Dat vereist een stukje suspension of disbelief van hen, maar vooral veel inspanningen van de makers. In die georkestreerde setting zit dan hopelijk zo veel mogelijk naturel. Daarom kunnen we de licht onwaarschijnlijke meet cute in Anyone But You wel vergeven. Beursmakelaar Ben (Glen Powell, Top Gun: Maverick) helpt rechtenstudente Bea (Sydney Sweeney, Euphoria) uit de nood in een koffiezaak. Zij stapt er binnen om dringend naar het toilet te kunnen gaan. Helaas krijgen enkel klanten de sleutel en staat er een gigantische rij. Ben doet dan maar alsof ze getrouwd zijn.

De overdaad aan humor werkt snel op de zenuwen, zeker omdat die vaker niet werkt dan wel.

Er is meteen een klik tussen de twee, en ze brengen de rest van de dag en nacht samen door, al pratend. Maar in de ochtend komt de angst bij beiden naar boven. Zij glipt weg en hij beledigt haar vol bravoure tegen zijn beste vriend, terwijl ze het hoort. Daar gaat de klik en broeit de haat. Zes maanden later blijken Bea’s zus en de zus van Bens beste vriend verloofd, maar de twee zijn niet meteen van plan om de schijn hoog te houden. Ook niet als het bruidspaar hun huwelijk in Australië laat doorgaan. Een week vol gemeenschappelijke activiteiten, dat ziet geen van beiden zitten.

© Sony Pictures Releasing

Vluchten

Ben en Bea’s familie en vrienden proberen hen dan ook vanaf dag een te koppelen. Maar ook afzonderlijk laten ze hen niet met rust. Ben heeft de breuk met zijn ex nog niet verwerkt, en zij daagt op met haar nieuwe vriend. Daarnaast worstelt hij ook met het verlies van zijn moeder. Bea twijfelt of ze advocaat wil worden en dumpte kort daarvoor haar verloofde, maar die twijfel hebben haar helikopterouders niet door. Zij halen prompt haar ex naar Australië.

Er is te veel onnodig spektakel om genoeg diepgang mee te geven.

Bemoeienissen van de zijpersonages, het hoort bij het genre, maar daarbovenop hadden de makers de nood om alle personages grappig of spitsvondig te maken. Daardoor hebben ze ook bijna allemaal weinig voeling met de sociale etiquette. Ergens moet er toch een nuchter persoon bij zitten? De overdaad aan humor werkt snel op de zenuwen, zeker omdat die vaker niet werkt dan wel. De beste romcoms doen je je ook amuseren met een paar cruciale nevenpersonages, maar hier blijft alles op de oppervlakte.

Powell en Sweeney

Die oppervlakkigheid loopt ook wel wat over naar de hoofdpersonages, maar gelukkig in mindere mate. We krijgen vooral een inkijk in de existentiële crisis van Bea, die herkenbaar is voor iedereen die zijn weg zoekt en bang is om anderen teleur te stellen. Alleen moet ze daar het grootste deel van de film alleen mee omgaan. Pas in de laatste 40 minuten (van de 105) komen de momenten van verbinding tussen Ben en Bea, wanneer alle waarheden aan het licht komen.

© Sony Pictures Releasing

Een klassieker wordt het niet, maar de chemie tussen Glen Powell en Sydney Sweeney zit wel goed.

Het scenario van Ilana Wilpert (High School Musical: The Musical – The Series) en Will Gluck (van het nochtans heerlijke Easy A) is te chaotisch en oppervlakkig. Er is te veel onnodig spektakel – gigantische spinnen, koala’s, jachten, helikopters, noem maar op – om genoeg diepgang mee te geven. Een klassieker wordt het dus niet, maar de chemie tussen Glen Powell en Sydney Sweeney zit wel goed. Van Powell wisten we al dat hij romcommateriaal is, dankzij persoonlijke favoriet Set It Up. (Die film deelt enkele verhaalelementen deelt met Anyone But You, maar de Netflixfilm blijft superieur.) Powell blinkt vooral uit in eerder sarcastische humor, maar kan ook wel wat slapstick verkopen. Sweeney zagen we nog niet veel comedy doen, maar ook zij kan beide types aan, getuige een vroege scène waarin ze per ongeluk water op haar kruis morst. Haar onschuld, charme en aantrekkingskracht gebruikt ze altijd op de juiste momenten.

Anyone But You heeft goed gescoord in de VS en andere landen waar de film al uit is. Dat toont dat er wel degelijk nog altijd een publiek is dat romcoms samen wil beleven. Had de film rond hen nu iets subtieler geweest, dan hadden we aan die boxoffice graag nog een paar keer bijgedragen.

Anyone But You is vanaf 24 januari te zien in de bioscoop.

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en series. Oh, well.

Recent Posts

Stellar Blade review: competent afgekeken

Als het op actie RPG en soulslike aankomt, is Geekster er traditiegetrouw als de kippen…

3 dagen ago

Kingdom of the Planet of the Apes review: hobbelig vervolg

Het is intussen 7 jaar geleden dat de reboottrilogie van Andy Serkis Planet of the…

5 dagen ago

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

7 dagen ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 weken ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

2 weken ago

Mother’s Instinct review: voorzichtig trauma

Mother's Instinct is een remake van de Franstalig-Belgische film Duelles uit 2018 van Olivier Masset-Depasse.…

2 weken ago