Fear Agent 20th Anniversary Deluxe Edition review

Rick Remender begon als underground comicmaker, brak door als schrijver bij Marvel Comics en brengt inmiddels weer druk zijn eigen comics aan de man. Het werk dat hij als een van zijn beste creaties beschouwt is Fear Agent. Toen Image Comics in december de twee hardcovers uitbracht was dat voor veel mensen een nieuwe gelegenheid om kennis te maken met deze comic die alweer 20 jaar geleden zijn debuut maakte.

Welkom bij Fear Agent

Lang geleden kocht ik de eerste trade van deze serie getiteld Re-Ignition. De hoofdrolspeler van deze comic is de dronken Texaan Heath Huston. Hij koerst door de ruimte op zoek naar opdrachten om te volbrengen als Fear Agent. Tussen de bedrijven door leest hij de werken van Mark Twain of kletst hij met Annie, de AI van zijn ruimteschip. Het verhaal van de eerste trade was rechttoe rechtaan. Het was cartoonesk vermaak. Wat op zichzelf niet slecht is, maar het liet me niet snakken naar meer.

©Image Comics

Nu we enkele jaren verder zijn, was het dus tijd om weer af te dalen in de wereld van Fear Agent via deze fraaie hardcovers. De eerste bundel maakte aanvankelijk dezelfde indruk op me. De meerwaarde ontstond pas toen er verder werd gelezen en het verhaal de welbekende ui blijkt te zijn. Ui in de zin van dat je meer over de diepere motivaties van de personages te weten komt wanneer je begint te pellen. Wie een ui pelt, merkt vaak dat de tranen hem in de ogen schieten. (En veel verder zal ik deze metafoor niet meer uitrekken..) Ook dat zou je mogen betrekken op dit verhaal. Want ook de resterende bundel laat zien dat er heel wat meer valt te vertellen over Heath Huston. Hij is eigenlijk een heel tragisch personage dat buitenproportionele hoeveelheden whiskey drinkt om sneller herenigd te worden met zijn familie. En ineens is deze cartooneske held bijna mens geworden.

Dit is niet alleen de Rick Remender-show

Fear Agent de grote Rick Remender-show noemen is niet helemaal netjes. De tekenaars verdienen minstens net zoveel aandacht. Remender begon deze serie in 2005 samen met Tony Moore die op dat moment vers overstapte van The Walking Dead. Om de productie en het tekenwerk op niveau te houden, werd al snel de hulp ingeroepen van een andere tekenaar, de tot dan toe onbekende Jerome Opena zou met enige regelmaat bijspringen en issues voor zijn rekening nemen.

Wie Moore kent van zijn recente werk zal misschien even schrikken. In de eerste bundel is het op sommige punten toch pijnlijk zichtbaar dat zijn werk nog wat statisch is en soms zelfs slordig. Twee euvels die je recent eigenlijk niet meer ziet in zijn werk. Het gepolijste werk van Opena valt naast Moore meer op. Wanneer je teruggaat naar de periode waarin Fear Agent werd gemaakt, dan is de Filipijn duidelijk de betere tekenaar van de twee. Anno nu blaast Moore zijn partijtje mee, al heeft hij sinds de pandemie niet veel comics meer gemaakt. Overigens voegt tekenaar Mike Hawthorne zich ook bij hen.

©Image Comics

De eerste bundel wordt afgesloten met een aantal vulverhalen die gemaakt worden door de ‘mindere goden’. Denk hierbij aan mensen als Hilary Barta en Shane White. Remender geeft aan dat de verhalen die door hem zijn geschreven tot de continuïteit behoren. Alle andere verhaaltjes zijn persoonlijke interpretaties van de betreffende teams. Echt interessant zijn deze verhalen niet. De tweede bundel heeft dat gedoe allemaal niet en gewoon een wat uitgebreidere versie van de sketch gallery die ook variant covers bevat. In de tweede bundel is er ook wat meer aandacht voor de totstandkoming van Fear Agent.

Deze blik in de hoofden van de makers laat je anders kijken naar het verhaal. Toch vergoedt dat niet het grote aantal woorden dat de schrijver soms gebruikt om zijn punt te maken. Dat is eigenlijk de belangrijkste kritiek die je op deze comic kunt hebben. Dat en de overbodige mini-verhalen in de eerste bundel. Voor de rest is het gewoon een aanrader van de bovenste plank. Deze hardcovers zijn gemaakt om een halve eeuw te doorstaan.

Dit is trouwens een herdruk en lichtelijke update van de Fear Agent-hardcovers die in 2013 verschenen.

Fear Agent Deluxe Edition werd gepubliceerd in december 2023

Koop Fear Agent Volume 1 bij bol.com