How To Have Sex review: nuance bij moeilijke grenzen

Hoewel er de laatste jaren veel vooruitgang in de conversatie is geboekt, blijft het vooral voor meisjes en vrouwen moeilijk om hun grenzen gerespecteerd te zien. Vooral in situaties waarin groepsdruk een rol speelt, blijft het niet evident om te zeggen wat je wil of niet wil. Dat ondervond ook regisseur Molly Manning Walker en dus maakte ze haar regiedebuut met het zelfgeschreven How To Have Sex, dat ze kwam voorstellen op Film Fest Gent.

Op feestreis

Walker dacht terug aan haar zomers toen ze ging feesten in het buitenland. Die setting is dan ook niet ideaal voor gesprekken over toestemming en seks. In dit verhaal gaan vriendinnen Tara (Mia McKenna-Bruce, Vampire Academy), Skye (Lara Peake) en Emily (Enva Lewis) naar Malia in Griekenland om zich te amuseren. Tara is maagd en wil dat daar op deze reis verandering in komt. Eenmaal daar leren ze in hun hotel ook andere Britten kennen met wie ze vrienden worden.

how to have sex
© Imagine Film Distribution

Tara kan het goed vinden met de zachtaardige Badger (Shaun Thomas) maar de knappe Paddy (Samuel Bottomley) lijkt ook geïnteresseerd in haar. Skye lijkt een beetje jaloers daardoor. Als Tara na een avondje stappen ‘s ochtends niet in hun kamer is, zijn Emily en Badger ongerust, maar Skye zegt dat ze zich geen zorgen moet maken en Paddy gedraagt zich vreemd. Uiteindelijk blijkt dat de vakantie en haar eerste seksuele ervaringen niet gegaan zijn zoals Tara had gehoopt.

Vage grenzen

Wat vooral naar voren komt, is de druk die de maatschappij en jongeren elkaar opleggen om dingen te doen waar ze niet klaar voor zijn.

In het begin verloopt alles heel onbezorgd. Walker kan in haar script de typische praat van dronken vriendinnen heel goed vatten, met liefdesverklaringen aan elkaar en veel plezier en gegiechel. Hun herhaling van feesten, overgeven, slapen, even bekomen en dan opnieuw, baden in een gloed van neon en warmte. Ook de dreunende beats nemen vaak het voortouw. Ik ben zelf nooit een groot feestbeest geweest, en nu ik net 30 ben, vroeg ik me ook soms af waar ze de energie vandaan halen.

Wel is de vriendschap tussen de meisjes heel herkenbaar. Op Film Fest Gent zei Walker dan ook dat sommige scènes deels geïmproviseerd waren door de actrices, wat de geloofwaardigheid alleen maar ten goede komt. Naarmate How To Have Sex vordert en er andere mensen in het spel komen, wordt alles ingewikkelder. Wanneer Tara meer aandacht begint te krijgen van jongens, of toch die ene jongen, lijkt Skye hier moeilijker mee om te kunnen, ondanks haar aanmoedigingen. Ook dat is velen niet vreemd, want als we eerlijk zijn, zijn we vaker jaloers op onze vrienden dan we willen toegeven. Wat uiteindelijk vooral naar voren komt, is de druk die de maatschappij en jongeren elkaar opleggen om dingen te doen waar ze niet klaar voor zijn, gewoon omdat het zo hoort. Zo zijn er tijdens de feestjes wel een paar hallucinante momenten.

how to have sex
© Imagine Film Distribution

Pakkende hoofdrol

Vooral de verandering die Tara doormaakt, is pakkend om te zien, mede door de geweldige vertolking van Mia McKenna-Bruce.

Die onzekerheid en de schrik om er niet bij te horen of als seut afgeschilderd te worden, en de rol van alcohol in deze situatie maken het dan nog eens zoveel moeilijker om eerlijk te zijn en je grenzen aan te geven. Het is hard om naar te kijken maar ook hier laat Walker zien hoe makkelijk je beïnvloed kan worden, waardoor je iets doet waar je niet achter staat. Vooral de verandering die Tara daarna doormaakt, is pakkend om te zien, mede door de geweldige vertolking van Mia McKenna-Bruce.

De ongemakkelijkheid is van haar gezicht af te lezen en ook daarna lijdt Tara er duidelijk onder, maar toch probeert ze het te verbergen voor iedereen rond haar, ook om geen scène te veroorzaken. De cinematografie is deze keer niet van Walker zelf, die haar carrière begon als cinematograaf, maar van Nicolas Canniccioni. Ze doen de innerlijke pijn en eenzaamheid van Tara ook echt binnenkomen door lange shots van de reacties en stiltes van McKenna-Bruce. Tegelijk wordt ook wel goed duidelijk gemaakt dat de schuldige niet gewoon iets verkeerd heeft ingeschat, maar echt een manipulator is.

Lieven Trio in gesprek met Molly Manning Walker op FFG 2023 (Eigen foto)

Op Film Fest Gent zei Manning Walker na de screening dat ze met deze film jongeren wil aanzetten tot betere discussies over toestemming en grenzen. Dat zal zeker lukken want met How To Have Sex vermijdt ze een belerend toontje en blijft ze dicht bij hun leefwereld. Maar uiteindelijk is het ook gewoon een sterk gemaakte film die iedereen tot nadenken kan aanzetten.

How To Have Sex is vanaf 29/11 te zien in de bioscoop.

Gevoelig en realistisch

How To Have Sex
4 5 0 1
Het langspeelregiedebuut van Molly Manning Walker is een van de meest genuanceerde portretten van grensoverschrijdend gedrag bij jongeren en de emotionele gevolgen ervan tot nu toe. De film laat zien hoe moeilijk het kan zijn om je eigen grenzen te bewaken, vooral in een setting waarin andere verwachtingen spelen. Mia McKenna-Bruce zet een geweldige hoofdrol neer en laat vooral via blikken en expressies de emotie binnenkomen.
4/5

• Mooi in beeld gebracht
  • Genuanceerd en realistisch verhaal