Het schooljaar is ondertussen twee weken ver, en zo ook het nieuwe Vlaamse tv-najaars. Ze gooien meteen met zodanig veel programma’s dat het moeilijk wordt om te weten wat je moet volgen of inhalen en wat je links kan laten liggen. Er zijn maar zo veel uren in een dag. Daarom bekeken we bij Geekster zo goed als alle nieuwe of recente programma’s en vellen we ons oordeel.
De twaalf
Een moordmysterie en rechtbankdrama in een, dat scoort. Het eerste seizoen van De twaalf hield de Vlaming in de ban, en kon profiteren van een topcast met bekenden en onbekenden. Meer van hetzelfde dus in De Assepoestermoord, waarin een dochter en vader terechtstaan voor de moord op de stiefmoeder. Was het jaloezie, wraak of een ongeluk? Bijkomende complicatie: de twee beklaagden — of alleszins toch hun advocaten — hebben de neuzen niet in dezelfde richting.
Daarnaast is er weer een bonte verzameling aan juryleden, elk met hun eigen verhaal. Het blijft een interessant gegeven om te zien wat voor invloed dat heeft op hun plaats in de jury. Ook hier weer een uitstekende cast, met Koen De Graeve, Lou Miller, Wouter Hendrickx, Peter Van Den Begin en Inge Paulussen in de hoofdrollen en een hele resem interessante nevenacteurs.
Te bekijken op zondagavond op VRT1 en op VRT Max.
Ik heb het u letterlijk juist gezegd
Ik keek best graag naar Is er een dokter in de zaal?, maar verandering van spijs doet Philippe Geubels misschien eten. Dit is alleszins een geestige vervanger. Na een afleidingsmanoeuvre waar later wel eens een vraag kan uitkomen, wacht de eerste test: geïnteresseerd zijn in je medekandidaten. Want zij leveren je meteen geld op. Dat is de clou: eigenlijk moet je alles onthouden wat op die set gebeurt. Als je goed kan opletten en een fotografisch of auditief geheugen hebt, heb je dus een serieuze streep voor.
Dat soort vragen wisselen we af met kennis-maar-eigenlijk-gokvragen en een verhelderend-maar-eerder-verwarrend onderonsje met Jade Mintjens. Zij en Philippe zijn een tof duo, en in deze quiz geven de persoonlijkheden van de kandidaten de quiz ook mee kleur. Leve Jan met de Pet! Op het einde kiezen de twee overblijvers hun eigen finalevragen en kan de meest opmerkzame de gezamenlijke som winnen. Zo hebben ze het eigenlijk ook nog eens aan zichzelf te danken als ze dan de mist ingaan. Op zondagavond hoeft dat niet meer te zijn.
Te bekijken op zondagavond op VRT1 en VRT Max.
Interview met de geschiedenis: het Belgische koningshuis
Na het verhaal van Vlaanderen was het voor de VRT tijd voor dat van België. En wat is er nu typisch Belgisch? Ons koningshuis. Een twistpunt in ons land vandaag de dag, maar zeker in onze vroege geschiedenis heel erg bepalend. Nu geen Tom Waes aan het roer, maar dé geschiedenisman van de VRT: Arnout Hauben. De man heeft al indrukwekkende programma’s gemaakt rond de Wereldoorlogen, waarvan ik er helaas nog geen zag. En de geschiedenis van onze koningen, dat was al geleden van de middelbare school.
Het idee zit goed, maar de uitwerking, die viel me na de eerste aflevering toch wat tegen. In Interview met de geschiedenis zitten onze koningen samen met Hauben, die als een anachronistische Indiana Jones het verleden komt binnenvallen. Leopold I, vertolkt door Bruno Vanden Broecke, snapt het allemaal niet goed, en het duurt daardoor even voordat het gesprek op gang komt. Hauben en zijn crew zijn goede tv-makers, maar helaas geen goede acteurs.
Het is allemaal nogal houterig, en voegt ook weinig toe aan het verhaal van Leopold. Tussendoor gaat Hauben ook nog naar een aantal plaatsen die belangrijk waren toen Leopold koning werd. Daar interviewt hij gewone stervelingen (en een prins) over Leopolds leven. Dat is waar Hauben goed in is. Dat had dan afgewisseld mogen worden met meer scènes vertolkt door Vanden Broecke. Zo hadden we wellicht nog iets meer geschiedenis te zien gekregen. Die balans verbetert ook niet echt in de tweede aflevering, maar er komen alleszins nog een paar getalenteerde acteurs langs.
Te bekijken op maandagavond op VRT1 en VRT Max.
Amai zeg wauw
Een talkshow met Otto-Jan Ham? Klonk veelbelovend. En Amai zeg wauw kan de verwachtingen deels inlossen. De vier afleveringen per week draaien niet over actua maar over een centrale BV. Die wil de ploeg van Otto-Jan helpen met vragen of andere noemenswaardige zaken die voortkomen uit een voorgesprek. De eerste week levert dat vooral te vluchtige televisie op.
De aflevering met Steven Van Herreweghe werd in De Morgen bestempeld als het hoogtepunt van de week, maar ook daar moet het nog allemaal snel gaan. Een gesprek met Dirk De Wachter, Stevens persoonlijke held, is boeiend maar veel te kort. Otto-Jan en Steven die doorbomen over zijn nieuwe programma en hun eigen kinderen is boeiend maar veel te kort. Tussendoor wil Steven wat weten over de theremin en komt er een vader-zoonband spelen, maar het hangt allemaal te weinig aan elkaar. Dit had ook een wekelijkse show kunnen zijn, als het dan toch niet over actua gaat. En natuurlijk, het gaat ook weer over BV’s. Voorlopig niet afgekeurd, maar ook niet meteen een blijver.
Te bekijken op weekavonden op VRT1 en op VRT Max.
Celebrity MasterChef Vlaanderen
Nieuw kunnen we dit programma eigenlijk niet noemen, want meer dan tien jaar geleden liep MasterChef al op VTM, ook met BV’s. Wie de buitenlandse variant nog nooit zag: dit is een kookwedstrijd waarin je het met appelmoes en worst niet zo ver zou schoppen (tenzij het paardenvlees is). De bekende koppen worden geacht toch iets verder te kijken dan hun neus lang is. Tenzij jij wel regelmatig kookt met granaatappelsap? Dan ben je alleszins meer gevorderd dan ik.
Op zich heeft zo’n kookwedstrijd altijd wel iets om te vermaken. De herkenbaarheid van niet weten wat je gaat maken, de rampspoed die altijd om de hoek loert, je ego dat opspeelt als het om zo’n basisbehoefte als eten gaat… Voeg daar nog eens een jury bij die het Standaard Nederlands bijna volledig laat varen, een bonte mix van sympathieke kandidaten zoals Linde Merckpoel, Charlie Dewulf en William Boeva en dat is een fijne tijd op tv. Alleen: twee keer per week? Dat is net van het goede teveel.
Te bekijken op maandagavond en woensdagavond op Play4 en op Go Play.
Niveau 4: Brussel-Zuid
Er was de laatste tijd veel te doen rond de staat van de stationsbuurt in Brussel-Zuid. Eric Goens trekt zijn vizier breder en patrouilleert mee met de politie in wijken die in de drugstrafiek verzwolgen zijn, zoals Peterbos in Anderlecht. Goens is zelf al lang geen onbesproken figuur meer. Maar net zoals in de voorgaande seizoenen van Niveau 4 en Het Parket houdt hij zich grotendeels afzijdig, naast zijn niet zo neutrale voice-overs.
Wat wel duidelijk wordt, is dat de drugsproblematiek in Brussel en de rol van de politie erin geen wij-zijverhaal is. De jongeren die amok maken, gaan die wereld in omdat ze geen andere mogelijkheden of begeleiding hebben. De politie pakt hen op omdat ze moeten, maar weet dat het eigenlijk weinig uithaalt. Want er zijn geen andere mogelijkheden of begeleiding. Te weinig geld voor jeugdinstellingen, te veel geld bij drugsbendes. En een hele buurt die eronder lijdt. Of zoals een korpschef het zegt: de war on drugs in mislukt. Het is nuttig dat ook wij te zien krijgen hoe het er in onze hoofdstad aan toe gaat, maar het zijn vooral onze beleidsmakers die het zouden moeten zien. Maar of ze dat ook doen…
Te bekijken op dinsdagavond op Play4 en Go Play.
Moordzaken: Eeuwige twijfel
Spraakmakende moordonderzoeken zullen in ons land altijd op veel reactie kunnen rekenen. Beweringen dat het gerecht heeft gefaald omdat de uitspraak niet strookt met wat zij dachten. In deze reeks worden een aantal zaken belicht waarin geen staalhard bewijs is. De eerste is de parachutemoord, meteen een van de meest gemediatiseerde zaken uit de recente geschiedenis. Ook voor de moord op Els Van Doren waren er geen duidelijke bewijzen zoals een duidelijk moordwapen met vingerafdrukken of camerabeelden. Vooral een waarschijnlijk daderprofiel en motief voor Els Clottemans, met de mogelijkheid om het gedaan te hebben.
De entourage van Clottemans wilde niet meewerken aan de reeks, wat altijd jammer is om onpartijdigheid voorop te kunnen stellen. Maar de makers verzamelden wel experten van ‘beide zijden’ om aan te tonen waarom de veroordeling van Clottemans mensen nog altijd zo verdeelt. Waarom wordt er niet vrijgesproken als er twijfel is? Hoe veel twijfel is gerede twijfel? Welke rol speelt materieel bewijs in verschillende soorten zaken? De eerste twee afleveringen schetsen tegelijk een duidelijker en verwarrender beeld van hoe onze rechtsspraak werkt. Over twijfel kan je nu eenmaal moeilijk zekerheid geven. En ook: de mensen die echt overtuigd zijn van hun gelijk, zullen hun mening toch niet veranderen. Zo krachtig is twijfel dan ook weer niet.
Te bekijken op woensdagavond op VTM1 en VTM GO.
De Club
Een partner en kinderen zijn nog altijd de norm in onze maatschappij. En vaak moet dat ook nog vanzelf gaan. Maar voor zes op de tien koppels is dat helemaal niet het geval. Drie van die koppels met vruchtbaarheidsproblemen ontmoeten elkaar in de wachtzaal van de dienst Reproductieve geneeskunde, voor ivf. Drie verschillende koppels in totaal verschillende omstandigheden, maar instant herkenbaar en innemend. De reeks toont duidelijk wat voor impact zo’n behandeling heeft. Lichamelijk, mentaal, tussen twee mensen, tussen hen en hun omgeving. Terwijl anderen krijgen wat zij niet kunnen, of niet snappen waarom ze zich afzonderen. En ondertussen gaan er soms jaren voorbij.
De fertiliteitsarts is ofwel licht karikaturaal ofwel heel erg Nederlands. Ik hoop dat de meeste artsen toch iets zachter omspringen met patiënten bij hun eerste bezoek. Verder alleen maar genuanceerde en gevoelige vertolkingen van onder andere Janne Desmet, Dominique Van Malder, Roos Dickmann, Achraf Kouter, Jade Olieberg en Evelien Bosmans. In de verhalen van de koppels zit ook genoeg liefde en een streep humor, waardoor alles mooi in balans blijft. Je voelt dat De club gemaakt is door mensen die er iets van kennen. Schrijven wat je kent, het werkt nog altijd.
Te bekijken op woensdagavond op VRT1 en VRT Max.
De jaren 90 voor tieners
In de categorie ‘Een goed recept moet je niet veranderen’: dit fijne programma van Steven Van Herreweghe. Vorig jaar gidste hij een groep tieners door de foute jaren 80. Nu doet hij hetzelfde met de jaren 90, het decennium waarin ondergetekende millennial geboren werd. De mode kennen de tieners al, want in het straatbeeld zagen we het laatste jaar veel meer lage, brede jeans en middenstrepen opduiken. Nu hen alleen nog uitleggen dat we die looks ook voor een reden 30 jaar geleden hebben achtergelaten.
Behalve confronterende televisie over hoe oud we allemaal worden, blijft het verfrissend om de jongeren aan het woord te zien met Steven. Hij houdt het midden tussen flauwe nonkel en vertrouwenspersoon. Door zijn zachte aanpak zijn de jongeren ook niet bang om het over moeilijke onderwerpen te hebben. Ze liggen echt wakker van het klimaat, hebben een hekel aan racisme en voelen ook al de druk van de maatschappij. Casting doet natuurlijk veel, maar als dit enigszins een representatieve groep is, is de toekomst in goede handen.
Te bekijken op donderdagavond op VRT1 en VRT Max.
Godvergeten
Eigenlijk moeten we er niet veel woorden aan vuil maken: als je naar iets kijkt dit tv-seizoen, laat het Godvergeten zijn. Het is verwoestende, wraakroepende televisie, maar broodnodig om de slachtoffers van misbruik door priesters in ons eigen land uit de luwte te halen. Moedige mannen en enkele vrouwen getuigen over de gruwelijkheden die hen werden aangedaan door geestelijken die hen moesten begeleiden of les geven. Het zijn verhalen van verwoeste levens, verwoeste families en wonden die nooit helemaal genezen. Een beeld van de eerste aflevering blijft op mijn netvlies gebrand. Twee foto’s van een jongen, de een voor seksueel misbruik en de ander na. Je zag hoe het licht letterlijk uit zijn ogen was verdwenen.
In de latere afleveringen horen we nog meer over operatie Kelk, het grootschalige onderzoek naar misbruik in de Belgische kerk. Maar voorlopig overheerst vooral de straffeloosheid en de kwaadaardige nonchalance van het misbruik en het toedekken ervan. Zelfs een priester kreeg nergens gehoor en toont in de reeks zijn mappen vol dossiers van slachtoffers en brieven naar de bisschoppen. Het Vlaamse geloof in het katholieke instituut keldert als nooit tevoren. In plaats van te klagen dat ze de daden van een ander moeten oplossen, zou het de kerk sieren om mee te zoeken naar manieren voor gerechtigheid, op eender welke manier dat nog mogelijk is. Je verantwoordelijkheid nemen en de slachtoffers een beetje respect tonen, heet dat dan.
(Niet Vlaams, maar ook de BBC heeft het dit tv-seizoen over wandaden in de katholieke kerk. In de fictiereeks The Woman In the Wall probeert een Ierse vrouw haar dochter terug te vinden die haar werd afgenomen in een klooster dat zwangere meisjes zo goed als gevangen hield. Al snel komen complotten rond illegale adopties aan het licht. Het thrilleraspect staat voorop, maar toch gaat de reeks delicaat om met een van de pijnlijkste religieuze zaken in de Ierse geschiedenis. Te bekijken op BBC One.)
Te bekijken op donderdagavond op VRT Canvas en VRT Max.
De eervolle vermelding voor een special die een programma mocht zijn: Make Up Your Mind
Dit programma nemen we nog op in de lijst omdat ik ervan overtuigd was dat het meerdere weken ging duren. Dat het eenmalige special is jammer. Het succes van programma’s als RuPaul’s Drag Race bewijst dat er een publiek is voor dit soort programma’s. The Masked Singer is eigenlijk een brave en minder creatieve variant. Niks tegen de kostuumontwerpers, maar zangwedstrijden genoeg in dit land. Waarom dan niet eens een langdurige wedstrijd waarin andere podiumkunsten aan bod komen? Drag is schitterend om te zien en entertainend, en eens iets anders.
Het struikelblok wellicht: die wil om het weer met BV’s te doen. Ja, de bekende mannen tonen wel wat durf (moed vind ik te ver gaan) in een Vlaanderen waar toch nog te veel toxische macho’s het woord voeren. Maar wil deze special zeggen dat ze er echt niet meer dan vijf bereid vonden? Ze gaven wel allemaal een mooie boodschap mee. Maar VTM kon die boodschap ook echt tastbaar maken door tien mannen die echt drag doen in het spotlicht te stellen. Ze hadden er al vijf, de vakjury. Wellicht staan er nog veel te springen om zich te kunnen tonen? Drag Race Belgique is er al in Wallonië, nu Vlaanderen nog.
Te herbekijken op VTM GO.
De eervolle vermelding voor programma’s die weinig veranderd zijn maar we eigenlijk wel fan van zijn:
Blind Getrouwd, Dat eet dan gelukkig zijn, De Verraders