Hacked seizoen 2 review: blijft boeiend

Vorig jaar waren we al vol lof over het eerste seizoen van de jongerenserie Hacked. Toen was een van onze enige minpunten het nogal abrupte einde, maar nu weten we ook waarom. Er was een tweede seizoen in de maak, dat verder ingaat op de hacker en hoe zijn leven veranderde. Het is dus niet meer zo vernieuwend als seizoen 1 maar toont ook dat er twee kanten zijn aan elk verhaal en dat wraak meestal niet zoet is.

Afleveringen gezien: 10/10

Terug naar het begin

Spoilers voor seizoen 1 van Hacked!

In het vorige seizoen filmden Nilou, Adanne en Malick (Alicia Andries, Helena Tengan en Misha van der Werf) hoe Evelyne (Ayanna Doucouré) seks had in een auto. Ze postten de video met de gsm van klasgenoot Axel (Francis Connelly) en zo raakte het hek van de dam. Een hacker had het ineens op het drietal gemunt. Ze moesten challenges volbrengen of iets wat ze verborgen wilden houden, zou openbaar gemaakt worden. Adanne was bevriend geworden met Evelyne maar de hacker stuurde daarom screenshots naar haar met bewijs dat Adanne achter het filmpje zat. Niet veel later vonden ze Evelyn nadat ze een overdosis genomen had. De gsm’s en computer van Nilou, Adanne en Malick werden in beslag genomen en we kwamen in de laatste seconden te weten wie de hacker was: Axel.

hacked seizoen 2
© Dingie

In het tweede seizoen keren we terug naar voor alles gebeurde en zien we alles vanuit Axel zijn perspectief. Hij leert rijden met z’n vader (Pieter Genard), hangt ook rond met z’n vrienden in het skatepark en doet de belichting voor de voorstelling van het galabal. Axel is zich eerst van geen kwaad bewust over het filmpje tot hij op z’n account berichtjes krijgt. Hij wordt uiteindelijk geschorst. Alice (Mirthe Tavernier), de nieuwe vriendin van Malick, blijkt daarnaast Axel z’n ex te zijn. Tot overmaat van ramp ontdekt hij ook dat het z’n vader was die met Nilou afsprak. Axel ontwikkelde zelf de HCKD-app en besluit om hem uit te testen op Adanne, Malick en Nilou, met de bekende gevolgen. Maar bereikt hij eigenlijk wel wat hij wil?

De andere kant van het verhaal

Aangezien we alles opnieuw beleven vanuit een ander standpunt is het nieuwe er wel wat af, maar toch blijft het uitermate boeiend.

Op zich zou je denken dat een tweede seizoen van Hacked niet nodig was geweest als de laatste nog iets langer had geduurd. Maar het eerste seizoen was deels een whodunnit maar we wisten nog niks over het waarom van alles. Ook deze keer zijn er 10 afleveringen van op z’n meest een kwartier, waardoor de drang om te bingen groot is. Aangezien we alles opnieuw beleven vanuit een ander standpunt is het nieuwe er wel wat af, maar toch blijft het uitermate boeiend. Vooral omdat we inderdaad niet veel van Axel te weten kwamen in het eerste seizoen, terwijl hij toch de schuld op zich kreeg.

hacked seizoen 2
© Dingie

Het contrast lijkt dan ook groot te zijn tussen wie hij in het algemeen is, kalm en lief, en de opdrachten die hij Adanne, Malick en Nilou dan laat doen als hacker. Hij heeft eigenlijk drie redenen om wraak te willen nemen: z’n schorsing en Evelyne, z’n vader en Alice. Met die laatste is hij nog steeds vrienden maar dat valt hem toch moeilijk. De boeiendste verhaallijn was voor mij echter de relatie tussen Axel en z’n ouders. In het eerste seizoen werd vader Jan nog gespeeld door David Scheepmans maar nu is de rol voor Pieter Genard (De Dag). Ik zie hem sowieso al graag bezig (zoals in het recentste seizoen van War of the Worlds) maar ook hier is hij top. Als vader ziet hij de relatie met z’n zoon bergaf gaan maar toch weet hij niet goed hoe hij er nu voor z’n zoon kan zijn, en dat zullen ouders wel herkennen.

Nog eens een wake-up call

Francis Conelly doet het ook wel goed als de nieuwe hoofdrol in dit seizoen, want het is toch een beetje een getormenteerde rol die wat eentonig kan vallen. Wat het tweede seizoen van Hacked goed maakt, is dat Axel eerst niet goed door lijkt te hebben wat hij aanricht. Want hij wil vooral de drie vrienden neerhalen maar daarmee doet hij uiteindelijk ook andere mensen kwaad. We wisten al aan het einde van het eerste seizoen dat dat dramatische gevolgen had, maar hier zien we wat er nog volgt. Het einde is best verrassend en zal je toch twee keer doen nadenken over de gevolgen van sociale media, zowel psychologisch als juridisch. Toch is het ook deze keer weer wat abrupt, waardoor ik vermoed dat er nog een seizoen zal komen. Het verhaal laat ook zien dat wraak vaak niks oplost, of het zelfs erger maakt, en je ook helemaal niet goed doet voelen, zeker in tijden van sociale media.

© Dingie

Naast het feit dat het gewoon boeiende fictie is, vind ik nog steeds dat jongeren er baat bij hebben om deze reeks te bekijken.

Ook nu worden er vaak beelden van smartphones in de montage gebruikt, wat wel past in de leefwereld van jongeren (en waarbij ik als oldie dan denk hoeveel jongeren wel niet filmen tegenwoordig?!). Ik ben ook fan van het camerawerk van Charlie Speeckaert, de warme gloed die Florian Keirse over de reeks legt, en de manier waarop het schuldgevoel van Axel in beeld wordt gebracht in de latere afleveringen. Het is daarnaast ook niet makkelijk om iets vanuit een ander perspectief te laten zien zonder dat het saai wordt, maar dat heeft regisseur Leni Huyghe goed opgelost. Zo zijn er shots van andere perspectieven, of hoor je voorgronddialogen nu in de achtergrond.

De dialogen van Una Kreso, nu samen met Arno Huysegem, voelen nog steeds waarheidsgetrouw aan. De licht elektronische muziek van Aili (Aili Maruyama & Orson Wouters) past goed en hier loopt niemand rond die er ook niet echt als middelbare scholier kan uitzien (in tegenstelling tot Amerikaanse reeksen). Kortom, ik blijf dus fan en naast het feit dat het gewoon boeiende fictie is, vind ik nog steeds dat jongeren er baat bij hebben om deze reeks te bekijken. Al is het maar om even stil te staan bij wat er kan gebeuren als je iets in een opwelling doet of post.

Hacked seizoen 2 is vanaf 22/02 te zien op Streamz.

Niet nieuw maar anders

hacked
4 5 0 1
Seizoen 2 van Hacked beleeft alles opnieuw vanuit het standpunt van de hacker en gaat verder waar het eerste nogal abrupt eindigde. Het verrassingseffect is zo wel minder, tot we op onbekend terrein komen dat toch ook weer verrast. Bovenal blijft de reputatie van een goed gemaakte jongerenreeks die een licht werpt op de gevaren van sociale media en pesten, zeker overeind.
4/5

• Bekijkt seizoen 1 van een andere kant
  • Thema's blijven relevant