Al vele malen is de loftrompet afgestoken over het zogenoemde creator owned-werk. Stripmakers die hun eigen werk produceren en daar hun boterham mee verdienen. Wie titels als The Walking Dead en Saga ziet, kan zich natuurlijk voorstellen dat het heel aantrekkelijk is. Alleen is de realiteit vaak wat weerbarstiger dan de fantasie.
De Amerikaanse droom van Bengal
De Franse tekenaar Bengal maakte naam voor zichzelf in Frankrijk met zijn werk voor uitgevers zoals Ankama en Delcourt. Een kleine acht jaar geleden maakte hij de overstap naar de VS waar enkele van zijn Europese titels zoals Meka en Illuminae een onderdak vonden bij de uitgever Magnetic Press. Wat volgde was een avontuur met Rick Remender met wie hij Death and Glory maakte en natuurlijk het nodige werk voor Marvel.
De voorbije week maakte hij de tongen los met een openhartige post op zijn Facebookpagina. Grof vertaald komt het neer op dit:
Ongelofelijk, het is de moeite waard om de rechten van je eigen boek te hebben om deze rechten te ontvangen:
– Totale verdiende royalties $ 4.326.95
– Royalty Saldo/Inhoudingen $ 4.280,41
– Totaal verschuldigd $ 46.54
ZO BLIJ om een uitgever $48.000 te zien krijgen voor het printen en de verkoop van m’n boek, zodat ik uiteindelijk 46 ballen krijg.
Ik kan het net zo goed zelf doen.
De vraag is natuurlijk wie de uitgever is? Is het Image Comics of gaat het hier om Magnetic Press? De mede-oprichter van die tweede uitgeverij heeft al op de post gereageerd met een schalks: “Je hebt het toch niet over mij”. Bengal gaf al aan dat hij bij de uitgever in kwestie heeft gevraagd om meer opheldering over de opbouw van dit bedrag.
De pijnlijke realisatie van Liam Sharp
Nog voor de post van Bengal lichtte Liam Sharp een tipje van de sluier op. Momenteel publiceert hij via Image Comics de zesdelige miniserie Starhedge. Hoewel hij trots is op het werk, liet hij via Twitter weten dat het geen vetpot is.
Sharp heeft een carrière van meer dan dertig jaar achter de rug en maakte naam met titels als Death’s Head II, The Incredible Hulk, Green Lantern en Batman. In de Benelux kennen oudere striplezers hem van zijn bezoekjes aan de beroemde stripdagen van Breda waar hij als assistent van Don Lawrence (Storm) aanwezig was.
Geen kleine jongen dus. Toch is ook voor hem het een behoorlijke opgave om voldoende lezers richting zijn eigen creator owned-werk te krijgen. En als ze er wel zijn dan gaat, net zoals bij Bengal, een aardige portie naar de uitgever. Dat is op zichzelf natuurlijk terecht omdat een uitgever niet van de lucht kan leven.
Digitaal brengt ook geen duit in het zakje. Het is heel apart dat beide heren min of meer tot dezelfde conclusie komen. Als je niet de financiële slagkracht hebt om je publiek via de traditionele weg te laten groeien dan zit er maar één ding op en dat is crowdfunding. Dan zijn 8000 lezers ineens een groot publiek. En zij zijn niet de enigen die met dit idee spelen. Uitgevers en zelfs winkels zullen zich rap moeten gaan aanpassen.