Spider-Man 1 review: een nieuw begin met een Spider-Verse?

Marvels populairste webspinner krijgt een extra serie. Dan Slott kruipt voor het eerst sinds 2017 weer achter zijn wordprocessor om een scenario voor Spider-Man te tikken. Mark Bagley, een andere veteraan, gaat de serie tekenen. Na twee periodes op Amazing Spider-Man (1991-1996, 2020-2021) en natuurlijk zijn run op Ultimate Spider-Man (2000-2011) is dit nu de vierde keer voor hem.

De bedoeling is dat deze serie een wisselwerking zal hebben met Amazing Spider-Man. Zodat lezers weer eens het idee krijgen dat de avonturen van Spidey in een coherent universum plaatsvinden.

Spider-Verse does whatever a Spider-Verse does

Ondanks dit voornemen wordt er eerst een los verhaallijntje afgerond. In 2014 bedacht Slott het idee van het Spider-Verse. Hij gebruikte de schurk Morlun als een manier om dit verhaal voort te drijven. Hij reist alle dimensies door om daar de persoon te doden die spinnenkrachten heeft. En natuurlijk is onze Spider-Man zijn hoofdmaaltijd. Gelukkig krijgt hij hulp van al die excentrieke spinnenfiguren.

Spider-Verse
©Marvel Comics

Dit crossover-event was redelijk succesvol en was vruchtbare grond voor spin-offs zoals Spider-Gwen. En het onvermijdelijke vervolg getiteld Spider-Geddon waarin Morlun weer op jacht gaat naar al die alternatieve Spider-Men.

En nu begint dus End of the Spider-Verse. Dit hele gebeuren zal in een vijfdelige miniserie worden beëindigd en deze serie zal erbij worden betrokken. Er is wel enige kennis van dit gebeuren vereist om hier optimaal van te kunnen genieten. Al is het maar om onderscheid te kunnen maken tussen al die nieuwe personages.

Even de rit uitzitten

Spider-Man assisteert bij het voorkomen van een overval. Wat een normaal routineklusje zou moeten zijn, ontaard al snel in iets geheel anders. Vanuit Earth-001 stuurt Shatra haar troepen naar de wereld van onze webspinner. Tot overmaat van ramp stapt Morlun ook nog eens uit een portaal om het onze held moeilijk te maken. Toch zou dit geen groots gebeuren zijn als er geen hulp onderweg was van alle andere Spider-mensen uit het universum van de enige echte Spider-Man. Denk aan types als Miles Morales en Spider-Woman.

Het script van Slott is nogal rechtoe, rechtaan. Het is vermakelijk maar het is ook plot zonder enige substantie. Het is verder toch wel fijn om iemand als Mark Bagley te zien tekenen. Samen met generatiegenoot John Romita Jr behoort hij tot Marvels werkpaarden. De laatste leden van de zeldzame soort die altijd hun deadline haalt. Al lijkt zijn tekenwerk wel wat stijver te zijn dan anders, al mag je niet uitsluiten dat de rol van inkter John Dell hier meespeelt.

Het is apart dat Marvel een nieuwe Spider-Man-serie begint met een event. En dan ook nog eens een event waarbij enige voorkennis toch wel handig is om een beetje gevoel te krijgen bij het verhaal. Dat mag je de makers verder niet kwalijk nemen.

Als je bekend bent met het Spider-Verse, dan kun je meteen instappen. Als je dat niet bent dan zal je moeten beslissen of je de gok neemt of eventueel wacht op de tweede verhaallijn die deze serie echt zal aftrappen.

Spider-Man 1 verscheen op 5 oktober 2022 en wordt gemaakt door Dan Slott en Mark Bagley.

3/5

• Mark Bagley is terug