The Good Asian 1 review: akelig actueel

[columns][column size=”2/4″]The Good Asian is een uniek Amerikaanse ervaring. Akkoord, de meeste lezers zijn natuurlijk bekend met het noirgenre. Detectives die zich aan de zelfkant van de samenleving ophouden en daar de verdoemden bijstaan. Ondertussen hopend dat ze niet worden meegezogen in hun noodlot. Fantaseer er nog een mooie jazz-achtige soundtrack bij en het beeld is compleet.[/column][column size=”2/4″]Schrijver: Pornsak Pichetshote
Tekenaar: Alexandre Tefenkgi
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 5 mei 2021[/column][/columns]

Toch is het dan niet helemaal compleet. The Good Asian vindt zijn roots in het subgenre van de Chinatown detective. De zogenaamde ‘mystery novels’ met een Aziatische detective in de hoofdrol die zich niet zelden ook in de Chinese wijken afspeelden.

Deze comic heeft heel specifiek gekeken naar Charlie Chan. Deze Hawaïaanse detective was in de jaren dertig van de 20ste eeuw een populair romanpersonage dat specifiek was ontworpen om tegenwicht te bieden aan schadelijk stereotypes over Aziaten uit die tijd. Er werden zelfs enkele bioscoopfilms uitgebracht rondom Chan waarbij de hoofdrol werd gespeeld door een Chinese acteur. Ironisch genoeg ging het publiek pas naar de bioscopen toen Chan gespeeld werd door een blanke acteur. Denk hierbij aan blanke robuuste mannen met een zwarte pruik die hun ogen tot spleetjes knijpen om er Aziatisch uit te zien. Zien is geloven.

Sinds 1882 was er een speciale wet in het leven geroepen om immigratie vanuit China aan banden te leggen. Men verweet de Chinezen dat ze zich niet aanpasten aan de Amerikaanse samenleving en de positie van de Amerikaanse arbeider bedreigde doordat ze alle banen zouden inpikken. Deze wet werd pas in 1943 opgeheven toen China zich tijdens de Tweede Wereldoorlog achter de geallieerden schaarde.

Met dit in het achterhoofd kunnen we eindelijk beginnen aan het verhaal.

Waar gaat het over?

We bevinden ons in de Chinese wijk van San Francisco. Het jaar is 1936 en het is geen goede tijd om een Chinese immigrant te zijn. Je wordt aan een langdurige vernederende behandeling blootgesteld en de kans is daarna klein dat je Amerika mag betreden. Er wordt ook stevig gejaagd op de Chinezen en een van de mensen die hierbij betrokken zijn is rechercheur Edison Hark. Niet toevallig een Chinese Amerikaan.

©Image Comics

Hij heeft grote moeite met het feit dat hij is betrokken bij een politiemacht waarvan de leden meerdere malen hun boekje te buiten geen tegen zijn mede-Chinezen. Edison wordt gedoogd en beseft dat mensen hem liever zien gaan dan komen. Wanneer het lijk van een blanke man wordt gevonden in de Chinese wijk beseft Hark maar al te goed dat de Chinezen een verdomd moeilijke tijd tegemoet zullen gaan. Hark zal moeten kiezen.

The Good Asian is akelig actueel

Het is een buitengewoon goed eerste issue geworden. Het doet veel moeite om deze onderbelichte geschiedenis aan het licht te brengen. En je krijgt als lezer ook af en toe een vieze smaak in de mond. Schrijver Pornsak Pichetshote is erg vooruit gegaan. Hij baarde eerder al opzien met de miniserie Infidel maar is nu in staat om zijn boodschap veel subtieler toe te dienen.

Het tekenwerk is van Alexandre Tefenkgi. Deze Fransman behoort qua stijl tot de school van mensen als Elsa Charretier. Het is onmiskenbaar Europees, al heeft zijn werk ook iets heel vlots. Er zit beweging in. Het wordt ook mooi belicht door inkleurder Lee Loughridge die redelijk consequent drie kleuren per plaatje gebruikt. Hierdoor ziet deze comic er ook uit als een uitgave uit de jaren dertig.

Inmiddels is het thema uit deze comic akelig actueel door het geweld tegen Aziatische immigranten. Hen wordt de covid-epidemie in de schoenen geschoven. De link met de periode waar de Chinese exclusie-wet uit voortkwam, is zo gemaakt.

Deze comic werkt als detective en brengt ook een vergeten geschiedenis aan het licht. Het is heel verfrissend. Ga het lezen!

0