We kijken allemaal wel eens met fascinatie naar Bear Grylls als hij weer eens naar het zogenaamde “hol van Pluto” trekt om vrijwillig te overleven in de natuur. En dan heb je mensen die hetzelfde doen maar dan tegen wil en dank omdat ze verdwalen of ergens stranden. Keep Breathing haalde inspiratie uit dat tweede, meer dramatische scenario voor de zesdelige reeks, die voor velen love it or hate it zal zijn.
Afleveringen gezien: 6/6
Ah, de natuur
Advocate Liv (Melissa Barrera, Scream, In The Heights) wil koste wat het kost naar het kleine stadje Inuvik geraken in Canada. Wanneer haar vlucht gecanceld wordt, besluit ze dan maar mee te gaan met het toch wat louche vliegtuigje van National Geographic-fotograaf Sam (Austin Stowell, Whiplash) en zijn piloot. Tijdens de vlucht gaat het verkeerd en stort het vliegtuig neer.
Sam bleek toch niet zo zuiver op de graat waardoor er geen officieel spoor is van hun reis en niemand dus naar hen zoekt. Uiteindelijk blijft Liv als enige overlevende achter en moet ze zich zien te redden in de Canadese wildernis. Tijdens haar lange periodes alleen worstelt ze ook met een aantal zaken uit haar leven: een moeder die vertrok (Florencia Lozano, Narcos), een recent overleden vader (Juan Pablo Espinosa) en een gecompliceerde relatie met collega Danny (Jeff Wilbusch, Unorthodox).
In en uit het verleden
Ik ben wel fan van overlevingsseries (denk maar aan Yellowjackets). Daarnaast stond deze in de top 10 op Netflix en Melissa Barrera speelde de hoofdrol dus besloot ik Keep Breathing een kans te geven. De serie verspilt niet te veel tijd aan de set-up van het verhaal maar stort ons na 10 minuten al in de actie. Al snel blijft Liv dus alleen over, dus de reeks staat of valt vooral met de vertolking van Melissa Barrera. Na In The Heights en Scream was ik wel fan van haar en in deze rol kan ze veel van haar kunnen laten zien. Zij was ook vooral de reden waarom ik bleef kijken.
Want op zich is zes afleveringen van ongeveer 30 minuten best veel voor een simpele opzet als deze. Net als bijvoorbeeld bij Yellowjackets splitsen we hier over meerdere tijden. Het heden waarin Liv het in de natuur zwaar te verduren krijgt, en het verre en recente verleden met familie- en liefdesperikelen. Ik vond het over het algemeen wel een goeie afwisseling maar soms bleven ze net iets te veel in het verleden hangen. Natuurlijk leer je daardoor haar personage beter kennen, en leef je iets meer mee, maar op zich hoef je niet zoveel te weten als hier uit de doeken gedaan wordt. Ik was uiteindelijk zelf ook gewoon het meeste geïnteresseerd in wat er nu gebeurde. Naar het einde toe vloeien het heden en verleden ook meer in elkaar over, wat wel iets origineels toevoegde.
Visueel top
Soms werd het wel wat te abstract of filosofisch, wat niet altijd goed werkte. Maar je moet het erbij nemen want de overschakeling gebeurt soms erg plots. Meestal wordt een herinnering namelijk getriggerd door iets wat ze nu meemaakt. Daarvoor wel een pluim voor het scenario en de montage want voor mij werd het toch geen rommeltje. Liv krijgt ook met heel wat obstakels te maken maar de oplossingen die ze daarvoor vond leken wel realistisch en niet bovenmenselijk. Natuurlijk moet je om 6 afleveringen te vullen best redelijk wat ongeluk hebben. Op die momenten is het de geweldige vertolking van Barrera die je aan boord houdt.
Daarnaast is alles ook echt gefilmd in Canada. Een uitschieter van de reeks is dan ook hoe mooi alles in beeld is gebracht. De cinematografie en grading laat de omgeving perfect tot z’n recht komen zonder ook te paradijselijk te zijn. Ook de flashbacks hebben bijzonder mooie belichting. Daarnaast vond ik de score van Blake Neely (The Flash, Supergirl) goed passen met hier en daar wat synths om het modern te houden. Ik moet zeggen dat ik aan het einde toch een traan gelaten heb, en dat wil zeggen dat ik toch mee was, ook al had dit misschien ook een film kunnen zijn.
Keep Breathing is nu te zien op Netflix.
Net gebalanceerd genoeg
keep breathingRaak
- Melissa Barrera
- Mooie cinematografie
- Toch wat achtergrond voor het personae
Braak
- De achtergrond neemt soms te veel de overhand