marvel ultimate alliance 3 heroes

Marvel Ultimate Alliance 3 review: niet zo heldhaftig

Nu de helden van het Marvel-universum de Mad Tyrant Thanos verslagen hebben in het Marvel Cinematic Universe is het tijd om dit trucje te herhalen in Marvel Ultimate Alliance 3 op de Nintendo Switch. Onze superhelden komen weer eens samen om een Ultimate Alliance te vormen wanneer het kwaad groter is dan ooit tevoren. Iets wat in de game-wereld alweer een heel decennium geleden is. Team Ninja, Marvel Games en Nintendo proberen het gevoel van 10 jaar geleden opnieuw te doen herleven. Is dit ook een (Hulk) smash hit of is het te mooi om waar te zijn?

Ontwikkelaar: Team Ninja, Marvel Games
Uitgever: Nintendo
Plaform: Switch
Aantal spelers: 1-4 offline, 1-4 online
Release: 19 juli 2019

Reviewcopy op Switch bekomen via Game Mania.

Bring It on Home To Me

Ieder level is een andere bekende locatie uit het Marvel Universe met ieder haar eigen visuele identiteit.

Het begint vrij dramatisch met het feit dat alle Infinity Stones al door The Black Order verzameld zijn. Gelukkig weten de Guardians of the Galaxy hier (per ongeluk) een stokje voor te steken. Doordat Starlord de Space Stone activeert, wordt alles naar onze kleine aardbol geteleporteerd. Cue Earth’s Mightiest Heroes. Terwijl ik verwachtte dat je met ieder level een nieuw lid van The Black Order moest neermeppen om zo de Infinity Stones te verzamelen, werd ik aardig verrast door wat er daadwerkelijk gebeurde. Ieder level is een andere bekende locatie uit het Marvel Universe met ieder haar eigen visuele identiteit. Om alles nog leuker te maken voor de Marvel-fans krijg je ook iedere keer weer te maken met villains uit een andere Marvel-reeks.

marvel x-men game switch screenshot
Herken je deze locatie? (© Marvel, Nintendo)

Come and Get Your Love

Natuurlijk is het aantal speelbare personages hier de publiekstrekker. Met 30 verschillende superheroes (en een paar supervillains) is het aanbod enorm. Zelfs een aantal X-men zijn van de partij! Van de beide Captains (America & Marvel) en Iron Man tot Spider-Gwen, Ms. Marvel en Elsa Bloodstone (Wie? Ja, precies). Ben je meer voor de bad guys, dan kan je aan de slag met types zoals Venom, Loki en Magneto. De meeste villains moet je echter vrijspelen in de Infinity Trails: een selectie aan levels waarbij je verschillende uitdagingen aan moet gaan om zo punten en items te scoren. Deze zijn verdeeld onder meerdere groepen. Heb je een hele groep gedaan, dan kan je een villain verwelkomen in je team!

Captain America, Captain Marvel, Starlord, Thor en Iron Man vliegen op je af
Stel je eigen superteam samen. (© Marvel, Nintendo)

De variatie in de game door het grote aanbod superhelden en locaties blijkt snel voorbij…

Lukt het je genoeg punten te scoren in de Infinity Trials dan speel je ook nog eens alternatieve kostuums vrij. Let wel, ‘alternatieve kostuums’ is een beetje misleidend. Het zijn namelijk allemaal de normale kostuums maar dan in een ander kleurtje. Denk bijvoorbeeld aan Captain Marvel met haar MCU ‘Kree-kleuren’-uniform. Er zit dus veel variatie in het aanbod van superhelden, supervillains en iconische Marvel Universe-locaties, echter is deze variatie helaas snel voorbij…

Hooked on a Feeling

Wie bekend is met de eerdere delen zal zich meteen thuis voelen met de combat van Ultimate Alliance 3. Ren met je groep van vier superhelden een groep vijanden in en sla ze knockout met een wervelwind aan Quick en Strong Attacks. Gooi er af en toe nog een speciale move in om zo korte metten met ze te maken. Helaas biedt het weinig in de vorm van combo’s. Zelfs Dynasty Warriors heeft complexere combat qua combo’s. Je kan wel van Quick naar Strong en andersom, maar er zijn geen speciale combo’s voor wanneer je dit doet.

Doc Oc krijgt op z'n donder van o.a. Doctor Strange en Miles Morales
Combineer Powers om Doc Oc een kopje kleiner te maken. (© Marvel, Nintendo)

Om de combat toch wat meer dynamiek te geven heb je de Powers. Iedere held heeft vier Powers die te combineren zijn met de Powers van de andere helden om speciale combinaties te creëren. Hier is waar Ultimate Alliance het leukst is qua gameplay. Elke Power heeft een attribuut dat samen met bepaalde attributen voor een speciaal effect zorgen. Dit leidt tot zogenaamde Synergy Attacks. Combineer zo het vuur van Ghost Rider met de wervelwind van Storm om een vuurwervelwind te creëren of geef Spider-Gwen haar swing-kicks een Photon Boost met Captain Marvels Photon Blast.

Iedere held heeft vier Powers die te combineren zijn met de Powers van de andere helden om speciale combinaties te creëren.

Wanneer je écht veel schade wilt doen, moet je zoveel mogelijk Synergy Attacks afvuren om zo je Extreme Attack op te laden. Wanneer je Synergy-balk vol is, kan je het hele scherm doen ontploffen met de ultieme aanval van iedere held. Heeft ieder lid van je team zijn of haar Synergy-balk vol, dan kun je de Extreme Attacks combineren voor een Damage Modifier Bonus en zal zelfs Thanos het benauwd gaan krijgen.

Come a Little Big Closer

Ongeïnspireerde boss fight-mechanics komen wel heel suf over als je als Earth’s Mightiest Heroes mag spelen met hun unieke Powers.

Alhoewel het aanbod aan supervillains gevarieerd is, zijn de battles qua gameplay dat een stuk minder. Sommige supervillains hebben unieke mechanics, maar zelfs deze zijn meestal in 3 categorieën in te delen: ‘gooi het ding’, ‘schiet met de turret’, ‘sta hier en lok een aanval uit’. Om de supervillain goed te schaden, moet je eerst hun Stagger-balk kapot maken voordat je pas écht schade kan doen. Dit herhaal je een aantal keer terwijl je hun moves ontwijkt tot ze bezwijken. Het is niet allemaal onheil hoor, hier en daar zijn er wel wat leukere en visueel spectaculairdere gevechten, maar voor iedere leuke supervillain-fight is er ook weer eentje waarmee je stil staat en op X drukt om met een turret zo de villain schade toe te doen. Iets wat toch wel heel suf overkomt als je als Earth’s Mightiest Heroes mag spelen met hun unieke Powers.

Black Order schurken
De slechterikken van Ultimate Alliance 3. (© Marvel, Nintendo)

De lichtelijke irritatie van het Stagger-systeem komt ook weer terug met Elite-vijanden. Dit zijn versterkte versies van normale vijanden. Ze doen meer schade en hebben dus ook een Stagger-balk, helaas. Op zich zou dit niet zo hinderlijk hoeven te zijn, maar het spel gooit te veel van dit soort vijanden op je af. Hierdoor duren sommige gevechten gewoon te lang omdat er 7+ van dit soort vijanden de boel enorm vertragen.

Go All The Way

Om het iets gevarieerder te maken heeft Ultimate Alliance 3 een selectie van upgrades en equipment waarmee je je helden sterker kan maken. Dit komt in drie vormen voor: Levels, Lab en ISO-8. Het level-upsysteem is vrij simpel. Mep genoeg vijanden neer om zo sterker te worden en een aantal cijfertjes springen omhoog. Alhoewel drie van de vier Powers van iedere held verborgen zitten achter een level requirement ben je al snel voorbij dit punt en kan je je gewoon focussen op zoveel mogelijk baddies uit de wegruimen met je Powers.

Heftig. (© Marvel, Nintendo)

Ultimate Alliance 3 probeert heel hard een Action RPG te zijn, maar het blijft erg oppervlakkig.

Zowel het Lab als ISO-8 zijn er ook voornamelijk om de cijfertjes van je helden te verhogen. Het Lab is een skill-tree met passieve upgrades waarmee je de verschillende stats van al je helden omhoog kan gooien. IOS-8 is dan weer een systeem waarmee je crystals op je helden kan equippen, met effecten zoals “+500 Strength”, “+5% Energy”, enzovoort. Het ISO-8-systeem wordt vrij laat pas geïntroduceerd (zo halverwege het spel) en voegt helaas niet gek veel nieuws toe aan de gameplay. Er zijn wel een paar ISO-8-types die wat interessantere effecten hebben zoals “-15% Damage for +15% Defense” en “Generate more aggro from bosses” maar ook die zijn niet heel speciaal genoeg om de gameplay echt veel te doen veranderen. Ultimate Alliance 3 probeert hiermee meer op een Action RPG te lijken, maar het blijft dusdanig minimaal dat het er net zo goed niet in had gehoeven.

Ain’t No Mountain High Enough

Alhoewel je Ultimate Alliance 3 makkelijk in je eentje kan spelen, is het wel heel duidelijk een game gemaakt om op de bank met meerdere mensen te spelen. Heb je geen bank of vrienden in de buurt? Geen zorgen, de game ondersteunt ook online co-op. In de co-op modus heb je veel meer tactiek tot je beschikking dan solo. Solo doen de andere helden die je niet bestuurt maar wat en ook hun Powers worden wat lukraak geactiveerd. Zo ook met de Extreme Attacks. In Solo worden deze meestal op precies dezelfde plek gegooid, wat wel voor veel schade zorgt in dat gebied. Zit je in een locatie met veel vijanden die wat meer verspreid zijn? Jammer dan. Met co-op ga je gewoon verspreid staan en dan raak je wél weer iedereen. Ook met supervillain-fights is het makkelijker om de aandacht van de supervillain op één speler te vestigen terwijl de anderen relatief veilig los kunnen gaan met aanvallen.

Multiplayer is king. (© Marvel, Nintendo)

I’m Not in Love

Alhoewel Marvel Ultimate Alliance 3 het gevoel van Ultimate Alliance 1 & 2 weet na te bootsen, blijft het helaas ook wel echt daar in hangen. Het is zeker een waardige opvolger, maar anno 2019 is dat helaas niet genoeg. Team Ninja weet niet meer diepgang te brengen in de simpele beat ‘em up-gameplay. De RPG-elementen voelen aan als een niet doordacht extraatje om het moderner te laten voelen zonder er echt iets interessants mee te doen. Ben je een grote Marvel-fan, dan is het een leuk themapark om doorheen te knallen met je favoriete helden in cool uitziende locaties. Ben je dat echter niet, dan is dit een vrij standaard beat ‘em up-game met helaas weinig afwisseling in de gameplay en zal het je aandacht waarschijnlijk niet de hele rit houden. Natuurlijk is het wel leuker in co-op en voegt het iets meer toe qua tactiek in de gevechten, maar welke game is nou niet leuker met vrienden erbij?

0