elite

Elite review: rijke studenten, grote problemen?

Na The Innocents blijft Netflix de jongeren bedienen. Deze keer kiezen ze niet voor iets bovennatuurlijk maar een jongerenserie op een chique kostschool die de titel Elite heeft gekregen. Veel glitter and glamour dus maar natuurlijk ook, en vooral, veel drama!

Seks, …

Stel je eens voor dat het dak van je schoolgebouw instort… Het overkwam de hoofdrolspelers van Elite, Nadia, Samuel en Christian. Gelukkig zijn er geen slachtoffers en konden de jongeren overgeplaatst worden naar andere scholen terwijl de onderzoeken en heropbouw bezig zijn. Het trio had het (on)geluk een beurs te krijgen om school te gaan lopen op Las Encinas, de meest exclusieve school van Spanje. Helaas zijn de rijkeluiskinderen er niet zo mee opgezet dat een trio van ‘plebs’ zomaar samen met hen les kan komen volgen. Het duurt dan ook niet lang voor er conflicten en discussies naar boven komen met grote gevolgen…

elite

De manier van monteren tussen de ondervraging en de flashbacks zorgt ervoor dat je nooit je interesse verliest.

Elite zet zijn verhaal op rond de ondervragingen van een agente. Er werd namelijk een studente vermoord. Het is nu aan haar om uit te zoeken door wie. Voor ons als kijker is het motief echter even interessant. De conclusie van de whodunit mist zijn doel niet. Elite zet doorheen de acht afleveringen verschillende redenen op voor ieder personage waardoor je vanzelf op een dwaalspoor geraakt. De reeks is zeker de moeite om alleen al de beweegredenen van alle personages te ontdekken.

… Drugs, …

Al vanaf het eerste moment word je in Elite gezogen. De serie start namelijk meteen met de ondervraging van één van de studenten. Samuel zit voor ons samen met de agente en vertelt. Ondertussen krijgen we beelden te zien van het schoolleven en evolueert de aflevering naar de eerste dagen van het trio op Las Encinas. We leren de sympathieke Samuel, de ietwat bedeesde moslima Nadia en de losbandige wannabe influencer Christian kennen.

Maar ook de rijkelui maken hun intrede. Zo zien we meteen dat alles er draait rond de arrogante Guzman, zijn zus Marina en zijn vrienden Ander en Paulo. De liefjes Lucrecia en Carla komen ook al snel in beeld. Maar Elite houdt doorheen de hele introductie-aflevering het been stijf over wie van de cast ons eigenlijk al verlaten heeft. Het is maar met mondjesmaat dat de reeks ons laat weten wie er allemaal nog leeft. Een goede manier dus om mensen op het puntje van hun stoel te houden.

elite

Verder zijn het nog de net vrijgekomen Nano en Omar, de broers van respectievelijk Samuel en Nadia, die de cast vervolledigen. Een cast die het trouwens goed doet. Er is niet veel op aan te merken. Carla speelt misschien nogal koud en afstandelijk met momenten maar dat past dan weer volledig bij haar personage. In het algemeen hangt er een goede chemie tussen iedereen die er voor zorgt dat, ondanks de (voor mij persoonlijk) vreemde taal, het een genot blijft om te kijken.

… en Rock & Roll.

Elite schuwt de thema’s seks en seksualiteit helemaal niet.

Het verhaal van Elite zit daar ook wel voor veel tussen. De reeks komt toch net iets origineler uit de hoek met zijn verhaallijnen. Paulo, Christian en Carla houden er bijvoorbeeld een niet alledaagse verhouding op na. In het algemeen schuwt Elite de thema’s seks en seksualiteit eigenlijk niet. De personages, voornamelijk Nadia lenen zich daarnaast ook om een klein beetje binnen te stappen in een voor mij ongekende cultuur, wat wel altijd interessant is. Alleen had ik er iets meer van verwacht.

Nadia heeft bijvoorbeeld nogal conservatieve ouders. Homoseksualiteit is bij haar thuis uit den boze. Haar zus is helaas door die strikte regels weggetrokken. Nadia gaat erin mee maar beseft des te meer dat ze voor het geluk van bijvoorbeeld haar broer zaken opzij moet kunnen zetten. Ook voor haarzelf moet ze een aantal keuzes maken. Ze draagt een hijab, al moet ze die uitdoen op school na een ‘klacht’ van één van de rijke leerlingen. Ze doet dat begrijpelijk met tegenzin. Het mindere is echter dat Elite hier niet verder op ingaat en ons dus geen inkijk geeft in de beweegredenen van de hoofddoek.

Elite

Naast de whodunit loopt er ook nog een B-plot waarbij Samuels broer Nano een schuld moet terugbetalen nu hij terug vrij is. Het brengt hem natuurlijk terug op het slechte pad. Het is vanuit dit standpunt dat we wel wat revelaties krijgen over de rijkere families die ons toch steeds net iets meer in het verhaal meetrekken met een bevredigende samenkomst op het einde van Elite.

Elite is vanaf 5 oktober te streamen op Netflix.

0