Bill Hader als Barry

Barry seizoen 3 review: balanceren op de rand van de afgrond

Het is intussen bijna 3 jaar geleden sinds we Barry en zijn kompanen achter ons lieten. Crimineel lang want het tweede seizoen eindigde op een ongelooflijk spannend punt. De verschillende spoorlijnen van Barry’s dubbelleven kwamen gevaarlijk dicht bij elkaar. Het was dus ook de vraag hoe ons hoofdpersonage van hieruit verder gaat. Met de eerste vier afleveringen van Barry seizoen 3 achter de kiezen kunnen we zeggen: er is een duidelijke switch merkbaar.

We lieten Barry achter wanneer hij ogenschijnlijk net door het oog van de naald was gekropen. Detective Janice Moss, de grote liefde van trouwe mentor Gene Cousineau (Henry Winkler), kon de puzzel in elkaar leggen en achterhalen dat de huurmoordenaar achter verschillende moorden zat. In een wanhoopsdaad om het leventje te behouden dat hij heeft opgebouwd, vermoordt hij de detective en weet alle sporen te wissen die naar hem leiden. Echter, in de laatste aflevering krijgt Cousineau te horen van Monroe Fuches (Stephen Root) dat Barry achter de moord zat. Seizoen 3 pikt dan ook direct verder waar het vorige seizoen eindigde.

Hader weet een onvoorspelbare intensiteit voor de camera te brengen die begeesterd en verstomd.

Het lijkt erop dat de evenementen van het vorige seizoen ons hoofdpersonage enkele stappen achteruit hebben gezet. Waar we vroeger nog konden spreken van iemand die wint van zijn donkere impulsen, lijkt het alsof hij momenteel de strijd heel hard aan het verliezen is. De eerste afleveringen deden me heel hard terugdenken aan Breaking Bad waar men de sympathie die we voelen voor het hoofdpersonage op de proef stellen. Barry balanceert op de rand van de afgrond vanwege de penibele situatie waarin hij zich bevindt. Bill Hader schittert tijdens de momenten van zwakte waarin Barry teruggrijpt naar zijn donkere zelf.

barry seizoen 3
Henry Winkler als Gene Couseneau © Merrick Morton/HBO

De acteur weet een onvoorspelbare intensiteit voor de camera te brengen die begeestert en verstomt. Wat enkel maar voedingsstof geeft voor de acteurs die scènes met hem delen. De interacties met Sarah Goldman, die zijn vriendin Sally speelt, en Henry Winkler spatten van het scherm. Wat zeker niet betekent dat alle nevenpersonages er enkel zijn ter ondersteuning van Barry. Sally is de showrunner en hoofdrol van een eigen reeks met als hoofdthema huiselijk geweld.

Er vallen enkele gelijkenissen te trekken tussen Sally’s rol binnen haar show en hoe Bill Hader deze reeks ook runt. Winkler wist al in interviews te zeggen hoe Hader het schrijven, regisseren en acteren vlekkeloos weet te combineren, met als enige minpunt dat hij niet het niet kon laten om zijn mond mee te bewegen wanneer een tegenspeler zijn stukje dialoog bracht. Wat enkel maar aantoont hoe Hader de reeks ademt. Dat zien we hier ook volledig in Sally, alleen heeft ze niet de tonnen ervaring die Hader heeft en begint de impact hiervan wel door te wegen.

Sally’s personage is duidelijk geïnspireerd op Haders rollen voor de reeks.

NoHo Hank keert ook terug met een eigen verhaallijn omtrent de verschillende kartels. Fuches is ook terug van de partij, waarin hij zich echt terug heeft getrokken nadat de moorden op zijn naam werden geschoven. Hoe al deze personages terug verwikkeld geraken met Barry laat ik nog even voor jullie zelf om te ontdekken. Weet vooral dat momenteel de relatie tussen Barry en Cousenaeu centraal staat. Volledig begrijpelijk want de spanning tussen die twee kan je intussen met een fijngesneden broodmes snijden.

barry seizoen 3
© Merrick Morton/HBO

Ik wil ook hier even het kort hebben over de duurtijd van de afleveringen. In een tijd waar elke reeks zich precies verplicht voelt om de afleveringen te rekken tot een uur, blijft Barry zich houden aan afleveringen van 20 – 30 minuten. Nooit heb ik het gevoel dat we daarom moeten inboeten aan actie of plotwendingen. Alles is enorm strak gemonteerd en net omdat de afleveringen zo kort zijn, zijn ze ook makkelijker tussendoor te bekijken. Meer van dit, HBO.

Maakte je je zorgen of het nieuwe seizoen van Barry het lange wachten heeft overleefd? Vrees niet langer want de volgende aflevering is nog sterker dan de vorige. Er is wel een duidelijke shift waarin de komische elementen, hoewel hier nog steeds aanwezig, vooral op de achterbank gezet worden. De eerste scène van het nieuwe seizoen, waarin we geconfronteerd worden met de onmenselijkheid van moorden, is al een kleine indicatie van wat volgt. Geen enkele grap van Barry kan luchtigheid brengen in die situatie. Een dikke pluim aan de de schrijvers. Ze weten het verhaal fris en spannend te houden en ik kan al niet wachten om de rest te zien.

Als dat niet de beste indicatie is van een goed begin van een seizoen, dan weet ik het ook niet meer.

Barry seizoen 3 is vanaf 25 april 2022 elke week te zien op Streamz.

2