Arcane review: dit is hoe je een game adapteert

De League of Legends-adaptatie Arcane op Netflix vertelt met verbluffend brute animatie een tragisch verhaal over zusterliefde die niet gemaakt is om te blijven.

Arcane weeft een verhaal tussen de personages en de wereld van een game die een hele sport populariseerde. Plots is League of Legends ook een epische vertelling over zelfgekozen familie, de kloof tussen klassen en vooral hoe een fantastisch universum deze personages op trieste wijze vormgaf. Op die manier is de animatieserie toegankelijk voor nieuwkomers en verrijkend voor fans van Riot Games’ gevechtspel.

© Netflix

Wanneer steampunk tovenarij ontmoet

De setting: een rijke bovenwereld pronkend met zijn academie en contrasterend met een onderwereld waar zelfs de flikken niet durven ademen. De personages: twee zussen aan de start van een tragedie en twee scholieren aan het begin van een nieuwe eeuw. De inzet: het voortbestaan van de wereld, hoe kon het ook anders.

Het verhaal gaat als volgt. De twee zussen – wezen in huis genomen door een bendebaas – beroven een villa in Piltover, de chique stad waar inwoners uit het povere Zaun eigenlijk niet welkom zijn. Tegelijkertijd proberen twee jonge uitvinders de kracht van magie toe te eigenen, een weinig bedeelde gave in een plek die wetenschap aanbidt. En nog dieper onder de grond experimenteert een andere misdaadbaron met het scheppen van Hulk-achtige wezens. Niks nieuws voor wie af en toe een fantasyboek verslindt, maar je verbeelding zou het nooit zo stijlvol kunnen afbeelden zoals Arcane dat doet.

Arcane pronkt met elke frame

Met zijn mengeling van 2D- en 3D-animatie, een wereld die technologie buigt rond magie en karakterkoppen van personages is Arcane het liefdeskind van Spider-Man: Into the Spider-Verse en de game Dishonored (toevallig van een gamebedrijf dat Arkane Studios heet). Fortiche Productions, de Franse animatiestudio die met Arcane mag pronken, blinkt uit in een stijl die je overvalt met zijn bruutheid en visuele kunsten.

Point-of-view shots, gevaarlijk gezwier op daken van een hoog gebouwde stad en non-stop gevechten gefilmd van achter de schouder: ik had soms de neiging om te grijpen naar een controller om mee te doen met de actie. De emoties zijn groot en de mokerslagen loeihard. Arcane verveelt geen enkele minuut van de veertig per aflevering.

Van Arcane verschijnen wekelijks drie nieuwe afleveringen op Netflix.

Bruut

Bruut