Avatar: The Last Airbender en The Legend of Korra behoren tot de beste animatiereeksen die je op het scherm kan vinden. De serie zag er schitterend uit, de animatie was vloeiend, de voice acting van hoog niveau, de muziek vaak subliem en de verhaallijnen bevatten meerdere heel interessante lagen. Nu is er een (al succesvolle) Kickstarter-campagne bezig om dit universum ook bij ons thuis te krijgen in de vorm van een officiële tabletop RPG. Wij keken even naar de basisregels en -setting in de voor iedereen beschikbare quickstart.
Water. Earth. Fire. Air. (Fighting). (Technology).
De quickstart is uiteraard nog niet het volledige product, maar geeft je toch al een idee. Je speelt met een bender van één van de vier elementen uit de show (zoals we allemaal vaak gehoord hebben: water, aarde, vuur, lucht) of met een niet-bender, zoals iemand die gespecialiseerd is in wapens (denk aan Sokka) of technologie (bijvoorbeeld Asami).
Technologie? Jazeker, want naast avonturieren tijdens de strijd van Team Avatar tegen de Fire Nation, biedt Avater Legends je ook de mogelijkheid om je avonturen zich af te laten spelen in eerdere (zoals die van Avatar Kyoshi of Roku) of latere (zoals bij Korra) tijdperken. Je kan zelf met je groep kiezen of je over heel de wereld wil trekken, de spirit realm wil bezoeken of je wil concentreren op één plek zoals een tempel of grote stad zoals Republic City of Ba Sing Se. Elk van de vijf tijdperken wordt in de quickstart heel eventjes uitgelegd, maar wij hopen alvast dat er in de volledige editie wel meerdere lore-pagina’s over te vinden zullen zijn.
Powered by Sozin’s Comet
Avatar Legends volgt het intussen populairder wordend systeem van Powered by the Apocalypse (PbtA), wat voor velen die enkel Dungeons and Dragons gewoon zijn misschien een kleine aanpassing zal vergen.
In PbtA maak je je eigen personage volgens een playbook, een archetype dat bij je personage past. Katara was bijvoorbeeld een idealist, Zuko was een opvliegende realist, Toph was een rots in de branding. De quickstart geeft je de keuze uit zes playbooks, maar in de volledige versie zullen er meer beschikbaar zijn. Deze playbooks helpen je om je personage narratief te maken en bieden je ook een aantal speciale eigenschappen aan. Wanneer je deze technieken (bijvoorbeeld om een vijand in een gevecht tijdelijk vast te zetten) gebruikt, kan je zelf narratief bepalen hoe dit eruit ziet: doe je dit met een elektrische val of met earthbending? Je krijgt dus geen lijst van verschillende bending/fighting/technology-moves, maar eerder algemenere technieken die je zelf mag invullen. Naast basisacties die iedereen kan doen en eigenschappen die afhangen van je playbook, kan je bij heel goede rollen ook krachtige technieken die je van een Meester hebt geleerd (of aan het leren bent) toepassen. Hoe verder je zelf Meester van zo een techniek geworden bent, hoe beter dit zal gaan.
Er zijn vier stats om al dan niet in te investeren: creativiteit, concentratie, harmonie en passie. Skill tests zijn heel eenvoudig: je rolt 2d6 en voegt er de bijhorende stat aan toe (of trekt die ervan af als die negatief is).
Bij een zes of minder faal je en zal dit gevolgen hebben, bij een zeven tot negen slaag je in je opzet, bij tien of meer is het een groot succes. Hierdoor kan het rollen snel gaan zonder al te veel rekenen en zie je meteen hoe succesvol je pogingen zijn. Een ander heel belangrijk element bij gevechten is vermoeidheid, omdat de meeste acties vermoeidheid bij jezelf of je tegenstanders opleggen. Wie oververmoeid is, kan niet goed meer functioneren. Er wordt niet met HP gewerkt, dus bij gevechten zal het erom draaien je vijanden zo snel mogelijk moe te krijgen om ze te kunnen uitschakelen.
You must gain balance within yourself before you can bring balance to the world
Daarnaast is net zoals in de serie spiritueel evenwicht heel belangrijk. Je moet ook trouw blijven aan je principes, zoals Aang die tot en met het einde van de serie weigerde zijn vijanden te doden. Het is een constant evoluerende innerlijke strijd tussen twee concepten, zoals onafhankelijkheid en vertrouwen in anderen. Als het ene principe sterker doorweegt op je personage, zal het andere dat automatisch minder doen. Tegenstanders of bepaalde gebeurtenissen kunnen dit evenwicht in jou ook verstoren door hun woorden of daden, wat nefaste gevolgen kan hebben, zoals wanneer je nog verder moet gaan in een principe waar je al het maximum bereikt hebt en je begint te obsederen.
Geen 100 jaar wachten
Al bij al lijkt Avatar Legends ons voorlopig een heel leuke tabletop RPG voor fans van de show. Sommige regels zouden nog een beetje uitgebreid of duidelijker uitgewerkt mogen worden, maar dat kan je de makers in een voorlopige en kortere quickstart niet kwalijk nemen. Wie beslist deel te nemen aan deze Kickstarter neemt normaal gezien geen echt risico, aangezien ze hun basisdoel al behaald hebben en het niet het eerste spel van deze uitgevers is. Daarboven kan je er zoals altijd naargelang hoeveel je investeert een heleboel stretch goals erbij krijgen, zoals mooie dobbelstenen, een mooie stoffen kaart, of extra gameplaymogelijkheden, hoewel een aantal van deze extra’s enkel digitaal zal zijn. Wie geen behoefte heeft aan een heleboel extra’s of niet tussen de 40-65 euro wil neertellen, kan ook gaan voor een goedkopere digitalere versie (rond de 18 euro).
Wij zijn in ieder geval benieuwd naar deze winter, wanneer het spel opgestuurd zou worden.