Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Micro Dojo review: een kleine stad in het oosten

Het is soms vreemd hoe een ontmoeting met iemand tijdens een spel later kan bloeien tot een interessante samenwerking. Toen de designer van Micro Dojo me vroeg of ik iets kon vertalen voor hem had ik een beter voorstel. Laat mij onze lezers meenemen in de microcosmos die Micro Dojo is. Onze kleine daimyo vechten voor de eer om heerser te worden over een nieuwe stad in het schattige Micro Dojo.

Spelontwerp: Ben Downton
Uitgever: Self published / Prometheus game Labs
Aantal spelers: 2
Leeftijd: 10+
Speelduur: 20 min.

Review copy gekregen via de uitgever. Dit is een prototype en in het finale spel kunnen nog wijzigingen toegebracht zijn.

De kunst van het oorlog voeren is essentieel voor de staat

In Micro Dojo speel je een daimyo, een heerser in het oude Japan die in opdracht van de Shogun een stad moet bouwen.

In Micro Dojo speel je een daimyo, een heerser in het oude Japan die in opdracht van de Shogun, de opperbevelhebber, een stad moet bouwen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, dienaren moeten eten en diensten kosten geld. Verschillende lagen van de bevolking ga je moeten aansturen zoals de loyale samoerai, de oogverblindende geisha, de publiekslieveling de sumoworstelaar en de sluwe ninja. Jammer genoeg denkt je tegenstander er ook over en is niet altijd iedereen beschikbaar om je orders uit te voeren. Een goede planning en doordachte strategie zijn de enige manieren om te triomferen.

De winnaar weet wanneer wel en wanneer niet te vechten

Winnen mag dan wel het einddoel zijn, je moet eerst dienaren erop uitsturen om rijst en goud te verzamelen, acties in het geheim te ondernemen en gebouwen op te richten. De 4 dienaren worden op het bord geplaatst en hier ligt een leuk element van Micro Dojo verborgen.

Micro_Dojo compleet

Je mag om de beurt beginnen 1 van de dienaars 1 vakje verplaatsen en de actie van het veld waar ze terecht komen gebruiken. Dit levert je grondstoffen zoals rijst en goud op of laat je toe gebouwen te kopen of bepaalde acties te ondernemen. Hierna wordt deze pion gemarkeerd door de token die je daimyo vertegenwoordigt. Dienaars die een daimyo-token hebben, kan je niet activeren. Aangezien dienaren zich maar 1 veld per beurt verplaatsen en hierna even uitgeput zijn, kan je hiermee de keuzes van je rivaliserende daimyo beïnvloeden. Soms is het beter de tegenstander te blokkeren dan iets voor jezelf te doen. The art of war fijn toegepast.

Win gevechten zonder verliezen

Heb je liever meer rijst of de optie om een extra veld te bewegen of ga je de bonus opgeven voor dat laatste punt dat je nodig hebt om volgende ronde te winnen?

Gekochte gebouwen kan je activeren door een dienaar op een actieveld, aangegeven door een mooie A, te activeren. Sommigen geven meer grondstoffen, anderen laten je toe om speciale acties te ondernemen. Aangezien je gebouwen kan inwisselen om een punt te scoren is het altijd afwegen hoe lang ze nuttig blijven. Heb je liever meer rijst of de optie om een extra veld te bewegen of ga je de bonus opgeven voor dat laatste punt dat je nodig hebt om volgende ronde te winnen?

Micro_Dojo gebouwen

Uiteindelijk ga je rijst en goud en de gebouwen gebruiken om de doelen te scoren.

Uiteindelijk ga je rijst en goud en de gebouwen gebruiken om de doelen te scoren. Deze doelen worden aan het begin van het spel willekeurig gekozen door de spelers en op boven het bord geplaatst. Interessant hieraan is dat een doel dat je vroeg scoort minder punten oplevert. Je kan elk doel maar éénmaal scoren en dit moet in volgorde van links naar rechts gebeuren. Doelen zijn gevarieerd en lopen van de speler met het meeste rijst in zijn voorraad tot de speler met het minste gebouwen in zijn bezit. Omdat elk spel niet altijd dezelfde doelen gebruikt en deze in een willekeurige volgorde geplaatst worden, gaat Micro Dojo niet vlug vervelen.

Micro_Dojo obectieven

Een zwakke generaal geeft geen orders

Winnen doe je in Micro Dojo door het behalen van 7 punten of in ieder geval de meeste punten te hebben als alle doelen gescoord zijn. Je kan bv. doelen scoren en zo punten verzamelen door je tegenstander op een slecht moment te treffen of gebouwen in te ruilen voor punten. Rijkdom aan eten en goud laten je ook toe om een punt te verwerven want elke 5 grondstoffen die je inwisselt leveren een punt op. Grondstoffen zijn natuurlijk wel beperkt. Mocht het zeldzame geval voorkomen dat de punten gelijk zijn dan is degene met de meeste grondstoffen in zijn bezit de uiteindelijke winnaar.

Wees in het nu

Micro Dojo is nu beschikbaar via kickstarter voor een klein prijsje en aan te raden voor iedereen die iets nieuws zoekt op een beperkt budget. Zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen!

Eervol

micro dojo
4 5 0 1
Micro Dojo is een spel dat perfect in een binnenzak en boven te halen tijdens een pauze. Vlot aan te leren, vloeiende tactische beslissingen en dat allemaal in pocketformaat.
Micro Dojo is een spel dat perfect in een binnenzak en boven te halen tijdens een pauze. Vlot aan te leren, vloeiende tactische beslissingen en dat allemaal in pocketformaat.
4/5
Total Score
Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels