Rush M.D. review: ziekenhuischaos

In een ziekenhuis werken moet tot de meest stressvolle jobs van de wereld behoren, zeker tijdens drukke periodes. Nu kan je zelf die stress beleven in het coöperatieve time management-bordspel Rush M.D. van bedenkers Dávid Turczi, Anthony Howgego en Konstantinos Kokkinis en uitgever Artipia Games. Is het de moeite waard of had het spel nog wat operaties nodig voor het uitgebracht werd? Geekster legde de eed van Hippocrates af en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Dávid Turczi, Anthony Howgego en Konstantinos Kokkinis
Uitgever: Artipia Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 14+ (maar een beetje jonger zou ook wel al kunnen)
Speelduur: 20-30 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever op Essen Spiel 2019

Time management in het ziekenhuis

Klaar om een spelletje Rush MD te beginnen.

In Rush M.D. is het de bedoeling om zoveel mogelijk patiënten correct te behandelen in je hospitaal in vier rondes. De patiënten hebben allemaal hun eigen noden en elke ronde heeft een tijdslimiet van vier minuten, zodat het zeker niet te gemakkelijk wordt. Net zoals in spirituele voorganger Kitchen Rush moet je samenwerken en gebruik je echte zandlopers om acties uit te voeren, maar Rush M.D. is niet gewoon een kopie van de gameplay met een ander thema. Het heeft zijn eigen mechanics, soms moet je behendig met pincetten of spuiten werken en je moet toch meer samenwerken in dit ziekenhuis dan in de keuken.

Eenmaal je zandloper bij een actie staat, mag je hem niet meer verzetten tot hij leeg is.

Om te winnen in Rush M.D. moet je na vier rondes een bepaald aantal patiënten verzorgd hebben, moet je een bepaalde reputatie behaald hebben en mag je je medische punten niet volledig verloren zijn. Je ziekenhuis bestaat uit verschillende afdelingen waar je verschillende acties kan uitvoeren. Sommige acties kunnen enkel door een verpleegkundige uitgevoerd worden, andere enkel door een dokter en nog andere door beide. Om een actie uit te voeren, moet je er een correcte zandloper op neerzetten. Eenmaal die er staat, mag je hem niet meer verplaatsen voor hij leeg is. Als je dan weet dat je per speler slechts 1 dokter krijgt en er in totaal vier verpleegkundigen zijn, begrijp je al snel dat je goed moet nadenken over wie je waar inzet. Wanneer de vier minuten van je ronde voorbij zijn, mag je wel nog snel een actie waar al een zandloper staat proberen af te werken zolang je nog zand hebt. Daarna kijk je of je alle patiënten correct behandeld hebt, en ken je jezelf minpunten of extra reputatie toe.

In je receptie deel je de patiënten onder in wie een snelle behandeling krijgt en wie in je ziekenhuis moet blijven.

De meer risicovolle patiënten zijn uiteraard grotere beloningen waard.

Bij het begin van elke ronde krijg je al een tactische keuze: je mag tussen de één en drie patiënten tegelijkertijd toelaten in de receptie om te behandelen. Als je tijdens een ronde wil, mag je dat later nog meer doen, maar uiteraard blijft de tijd onverbiddelijk doortikken. Er zijn twee grote soorten patiënten: sommige stakkers hebben enkel snel een plaatselijke verzorging nodig, anderen moeten in het ziekenhuis blijven. Je kan zelf kiezen hoeveel je van elke soort toelaat, maar de meer risicovolle patiënten die in het ziekenhuis moeten blijven zijn uiteraard grotere beloningen waard. Je moet hen naar een slaapzaal brengen, vaak aan een onderzoek onderwerpen, en hen dan behandelen of op de operatietafel neerleggen. Dit kost allemaal veel tijd en moeite, waardoor het gevaarlijk is om veel patiënten tegelijkertijd in je ziekenhuis te laten blijven. Ook is er een kans dat patiënten in de slaapzaal besmettelijk zijn, waardoor je de hele zaal nog meer medicijnen zal moeten toedienen en je als spelers nog meer stress en tijdsnood krijgt.

It’s never Lupus

Bij het onderzoeken en behandelen van patiënten, speelt je behendigheid en snelheid vaak een rol.

Een toegelaten patiënt niet correct behandelen zorgt ervoor dat je medische punten verliest. Er zijn drie verschillende toestanden voor patiënten: mild, serieus en kritiek. Hoe erger de toestand, hoe gevaarlijker. Patiënten met een milde aandoening kosten je bijvoorbeeld maar 1 medisch punt als je faalt. Kritieke patiënten vormen dan uiteraard weer het grootste risico en kunnen je het meeste punten laten verliezen. Erger nog, als je je patiënten niet op tijd correct behandelt, blijven ze in je ziekenhuis en stijgt de ernstigheidsgraad van hun toestand of sterven ze! Een correct behandelde patiënt levert je dan weer een positieve reputatie op, wat je nodig hebt om Rush M.D. te winnen.

Rush MD Conditions
Naargelang hun toestand moet je bepaalde patiënten prioriteit geven.

Bij het onderzoeken en behandelen van patiënten, speelt je behendigheid en snelheid vaak een rol. Sommige medicijnen mag je met de hand toedienen, maar het is ook mogelijk dat je opeens een stapeltje kaarten of fiches één voor één heel snel moet omdraaien op zoek naar een correct symbool, of dat je met pincetten organen moet nemen of echte plastic spuitjes met de juiste bestanddelen moet vullen! Uiteraard moet je ook nog telkens ofwel een dokter of een verpleegkundige klaarstaan hebben om het onderzoek of de behandeling uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat je op tijd aan het onderzoek of de behandeling van je patiënten moet beginnen. Maar daarvoor moet je eerst nog je voorraad organen, medicijnen en bestanddelen aangevuld hebben met alweer het gebruik van de correcte zandloper. Deze voorraad blijft gelden tijdens de volgende rondes, dus als je een beetje tijd over hebt, kan je altijd al voorbereiden voor de volgende ronde.

Bij sommige patiënten weet je pas na de diagnose hoe je hen moet behandelen.

Wie nog niet genoeg stress dankzij Rush M.D. heeft en nog meer wil multitasken, kan zelfs de optionele research cards gebruiken om zichzelf nog extra doelen en mogelijke beloningen tijdens elke ronde te geven. Ook kan je voor je begint te spelen de moeilijkheidsgraad kiezen, en is er de mogelijkheid om heel het spel alleen te spelen (met aangepaste regels).

Zand en kleur

Het is heel fijn dat het spel met zandlopers en echte kleine plastic spuitjes werkt.

Qua design krijgt Rush M.D. zeker een dikke pluim. Heel het spel is mooi kleurrijk en bevat leuke tekeningen, maar het zijn uiteraard vooral de zandlopers die snel opvallen en het spel maken tot wat het is. De verschillende soorten organen hebben elk hun eigen vorm en het is heel fijn dat het spel ook met echte kleine plastic spuitjes werkt om te gebruiken (hoewel het uiteraard stressvol is om met een klein pincetje er bestanddelen in te prutsen terwijl de tijd vliegt). Verder kan je de afdelingen van je ziekenhuis helemaal plaatsen zoals jij het wil, zodat je een optimaal hospitaal kan samenstellen. De symbolen op de kaarten of op de verschillende locaties zijn duidelijk en tonen je goed wat je nodig hebt of wanneer je een pincet moet gebruiken. Dankzij de bedden kan je de patiënten ten slotte heel gemakkelijk van de ene locatie naar de andere verplaatsen samen met hun medicijnen, organen, etc. Het enige jammere is dat je zelf een timer van vier minuten moet instellen voor een ronde, en dat je daar geen grote zandloper voor krijgt. Aan de andere kant is een digitale timer op je smartphone uiteraard veel nauwkeuriger en kan je een alarm laten klinken als de ronde afgelopen is.

Rush MD Research
Research cards geven je extra doelen tijdens een ronde.

Rush M.D – Conclusie

Rush M.D. doet wat een goed time management-spel moet doen. Het thema is leuk, de vormgeving is schitterend, de beslissingen die je elk moment moet maken kunnen voor winst of verlies zorgen en tijdens het spelen ervaar je een gezonde dosis stress. Uiteindelijk heb je telkens vier keer vier minuten heerlijke chaos. Alle spelers moeten goed samenwerken om de overwinning te behalen, maar moeten toch ook individueel hun taken uitvoeren. Het geheel zorgt voor een heel fijne, maar soms bloedstollende ervaring die fans van coöperatieve spellen of spellen met tijdsdruk zeker niet mogen missen.

Heerlijke chaos

Rush M.D.
4 5 0 1