Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Hoe wij Marvel’s Avengers zouden verbeteren

Marvel’s Avengers is nu eventjes uit, en terwijl het spel op dit moment soms nog een aantal plezierverpestende fouten bevat, zien we er potentieel in. Het is best fijn om in dit spel als superheld rond te lopen en met de AI of anderen op het internet de dag te redden. Maar of dat een langdurig gevoel is, gelet op de huidige staat van het spel. Het zal er allemaal van afhangen hoe de makers hun spel verbeteren, en welke nieuwe content ze aanbieden. Voor we naar eventuele toevoegingen zoals nieuwe personages of verhaallijnen kijken, moeten we misschien eerst onze suggesties geven van hoe de huidige staat van het spel aangepast zou moeten worden. Dit artikel is niet als een klacht bedoeld, maar eerder als een uitdrukking van onze hoop naar de toekomst toe. Er komen dit jaar nog een paar echte kaskrakers aan, dus als Marvel’s Avengers onze aandacht wil houden, zal het een beetje moeite moeten doen. Games as a Service houdt immers ook in dat je je spel constant probeert te verbeteren.

Veel van onze suggesties zouden ideaal zijn, maar we beseffen ook dat ze waarschijnlijk niet allemaal zullen uitkomen. De basisgameplay van het spel kan je niet meer veranderen, de look van het spel ook niet. Er gaan ook geen echt nieuwe vijanden bijkomen. Wat kan dan wel via bijvoorbeeld patches aangepast worden?

Technisch

We beginnen met het belangrijkste: zoveel mogelijk van de glitches moeten eruit en het spel moet stabieler worden. Een glitch waar een Avenger twee keer of meer rondloopt op de Helicarrier of een deel van zijn of haar uiterlijk verliest is grappig, maar glitches waardoor je gameplay onderbroken wordt, zijn dat niet. Het hele spel moet ook een beetje technisch versterkt worden, zodat we niet meer op het einde van een lange missie een crash krijgen en al onze vooruitgang verliezen. Ook de online matchmaking loopt op dit moment nog niet op rolletjes. Indien mogelijk, zouden de laadtijden korter moeten worden (From Software heeft bijvoorbeeld met Bloodborne bewezen dat dat kan).

Nu zien we eens hoe de levels aan elkaar hangen in Marvel's Avengers
Door glitches of crashes een deel van een level of je hele spel moeten herstarten, is irritant. © Square Enix

Gameplay

Qua gameplay kan het gezaag lijken, maar sommige aanvallen op afstand moeten dringend een nerf krijgen. Er is niets zo irritant als met een volledige levensbalk door een gebied te lopen en opeens door een of meerdere aanvallen zo goed als helemaal uitgeschakeld zijn. Soms kan je deze proberen te ontwijken, maar soms komen ze van de zijkanten van je scherm en zie je ze letterlijk niet aankomen. Soms hebben ze zo een tracking dat ze je, zelfs nadat je ze ontweken hebt, blijven achtervolgen. Ja, raketten en lasers mogen pijn doen, maar op dit moment is het helemaal overdreven. Dit lijkt ons gelukkig iets wat gemakkelijk met een patch op te lossen is, zoals ze zopas met de frequentie van dit soort aanvallen gedaan hebben. Of de makers er ook voor kunnen zorgen dat onze aanvallen (zoals tijdens de ultimate van Kamala veel te vaak het geval is) minder onderbroken kunnen worden, is een andere vraag, maar het zou ook leuk zijn.

Missies waarbij ranged attacks extra krachtig worden, zijn vreselijk. © Square Enix

Het zou ook leuk zijn als elk personage elke speciale deur zou kunnen openen door te hacken of ze in elkaar te beuken, of als we de mogelijkheid kregen om onze teammates dat voor ons te laten doen. Arme Cap ziet zowel de kisten achter deuren die moeten gehackt worden, als de kisten achter deuren die moeten ingeslagen worden, aan zich voorbijgaan nu (alsof Steve Rogers niet sterk zou zijn!). In multiplayer is dit geen probleem, maar in singleplayer kan je voorlopig enkel maar hopen dat de speciale loot achter een deur zit die je openkrijgt.

Een laatste punt voor de gameplay is dat we echt wel de verhaalmodus zouden willen kunnen herspelen zonder heel het spel opnieuw te moeten opstarten. Op dit moment zijn er bepaalde levels beschikbaar, maar dat zijn enkel de levels in grote open gebieden (die dus lijken op de rest van de postgame levels), niet die waarbij je bijvoorbeeld met Kamala een basis intrekt. Eventueel zou het zelfs leuk zijn om het verhaal te herspelen met onze intussen volledig uitgebouwde personages, al dan niet met passende scaling voor de vijanden.

Werk de irritatie weg

Wie “optimaal” het spel wil spelen, heeft het al gemerkt: de quest givers en verkopers zitten te ver uit elkaar, en zijn zelfs verdeeld over twee verschillende hubs. Bijeenzetten van de vendors, nu moeten we elke dag eerst naar vier verschillende mensen op twee verschillende locaties gaan, en dat is enkel om kleine uitdagingen te krijgen of er iets voor te verdienen. De viervoudige laadtijden (het spel opstarten, je bestand laden, naar de ene hub gaan, terug naar de andere hub gaan) moeten we er dan maar bijnemen. Ook de verkopers staan (weliswaar beter geplaatst) op deze plaatsen. Er komt binnenkort blijkbaar zelfs een derde hub! Idealiter zouden ze daar alles concentreren in plaats van nog een derde aparte quest giver er te zetten, want dan krijg je nog meer laadtijden die je elke dag moet doorstaan.

Deze uitdaging is saai en soms frustrerend. © Square Enix

Het zou leuk zijn als sommige van de dagelijkse en wekelijkse uitdagingen aangepast worden, zeker omdat je door die uitdagingen te doen punten krijgt op je hero cards. Soms moet je als dagelijkse uitdaging een paar kisten openen, wat geen probleem is, maar soms moet je met een bepaalde aanval een van de moeilijkere vijanden verslaan. Als je (AI of echte) teamleden echter de laatste slag toedienen, verdien je er geen punten mee. Zo moesten we met Black Widow enkel met ranged attacks op een weak point een grote vijand een aantal keer verslaan. De enige oplossing om ervoor te zorgen dat Thor onze kills niet ging stelen, was om een missie te vinden waar deze vijand op zichzelf spawnt en we hem vanuit agro range konden schieten, zodat onze teamleden niet geactiveerd werden. Uiteindelijk duurde het niet zo lang, maar boeiend was het niet.

Ten slotte is de postgame na een tijdje een heel grote grind. Om maar een kleine kans te hebben op de beste stukken equipment, moet je ofwel veertien niveaus van steeds dezelfde hive of basis (met weliswaar verschillende uitdagingen) doorstaan, ofwel een onwaarschijnlijke zestig niveaus. Dit kost uren, je hebt geen garanties dat je een exotic gaat krijgen (laat staan met de stats die je wil), en indien je sterft of als er een glitch of crash komt, moet je alles opnieuw doen. Daar komt nog bij dat je deze missies niet met je vrienden kan spelen om samen toch nog een beetje plezier te hebben, maar enkel solo met de AI. Marvel’s Avengers heeft dringend een interessante Endgame nodig.

Outfits

Hoewel je ook als speler die niet meedoet aan de GaaS-toestanden (naargelang hoeveel je wil grinden) een groot aantal outfits kan vrijspelen, zijn ze zeker niet allemaal even interessant. Vaak zijn het dezelfde basisoutfits, maar met een ander kleurtje. Hebben we echt vijf keer een halfnaakte Cap nodig waarbij enkel de kleur van de broek verandert? Er zijn zoveel iconische kostuums om uit te kiezen uit de comics. Marvel’s Spider-Man deed dat heel goed. We kunnen enkel hopen dat er nog een paar leuke outfits bijkomen à la die van Hulk in een kostuum (maar daarvan hebben we er intussen ook al minstens vier). Uiteraard mogen alle cosmetics ook goedkoper worden van ons.

lookin' dapper
Meer unieke outfit designs aub! © Square Enix

Hoop

Dit waren voor ons voorlopig de grootste pijnpunten die hopelijk deels of allemaal kunnen verholpen worden. Het positieve is dat de makers bijvoorbeeld op Reddit en andere internetsites actief aan het luisteren zijn naar commentaar en dat de kans dat het spel verbeterd wordt dus niet onbestaande is. We hebben onlangs een massieve patch gekregen die het spel weer wat meer op het juiste spoor heeft gezegd, dus Marvel’s Avengers heeft nog steeds potentieel om beter te worden.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels