Batman Universe review: plezier boven diepgang

Batman: Universe is een plezante rit in het universum van de superheld en is daarmee ideaal voor nieuwe lezers.

Aartsvijand The Riddler heeft een kostbaar Fabergé-ei gestolen, maar waarom precies? De jacht op de schurk stuurt Batman naar andere planeten en andere tijdperken. En ondertussen wordt het mysterie achter het ei alleen maar groter. Batman: Universe is een pleziertrip (een apenstad! Het Wilde Westen! Dinosauriërs!) die toont dat Batmanverhalen ook werken zonder een donkere en droevige mantel.

© DC Comics

Niet elke comic hoeft het genre in vraag te stellen

De Amerikaanse stripwereld stond op zijn kop toen Brian Michael Bendis in 2017 de deur achter zijn kantoortje bij Marvel sloot. Na 17 jaren van dienst en als vader van personages zoals Miles Morales en Jessica Jones ging hij aan de slag bij concurrent DC Comics. Hij introduceerde er meteen een nieuwe held, Naomi, en nam er het roer over de lopende series zoals Action Comics.

Bendis schrijft voor de eerste keer een Batmanverhaal met Batman: Universe en toont ermee waarom hij nog het best van al op zichzelf staande verhalen schrijft (zoals The Man of Steel). Batman: Universe is een gefocuste strip met een simpel doel: een Batman op een luchthartig en toegankelijk avontuur sturen geïnspireerd door zijn verleden. De schrijver schuwt met zijn Batmandebuut alle ingewikkelde continuïteit van lopende reeksen die nieuwe lezers zo afschrikt.

De strip zet de held ook niet op het pad van donkere zelfreflectie of de bevraging van de moraliteit van superhelden. Dit is een superheldenavonuur pur sang dat je eraan herinnert hoe leuk comics altijd al geweest zijn.

© DC Comics

Tekenaar Nick Derrington bekijkt Batman vanuit een andere hoek

Het idee van een vriendelijke Batman die op globetrottend avontuur trekt met zijn vrienden klinkt al goed, nog plezanter wordt het dankzij tekeningen die dat idee versterken. Nick Derrington (Doom Patrol) tekent met een vreugdevolle passie zoals Batman maar weinig bladzijden heeft gesierd. Hij opent de strip vanuit de ogen van de held en wisselt dat point of view naar zijn prooien, zodat je Batman voor het eerst pas in vol ornaat aanschouwt op de derde bladzijde. Een klepper van een opener.

De cartooneske stijl, de warme kleuren en het belang van geschiedenis doen denken aan wat Darwyn Cooke deed met The New Frontier. Die connectie met het nostalgische meesterwerk is geen toeval als je weet dat de strips dezelfde inkleurder delen, Dave Stewart.

© DC Comics

Batman: Universe is zo gecondenseerd dat het allemaal wat langer had mogen duren. Het verhaal maakt soms rare sprongen en bewijst daarmee opnieuw dat deze comic niet gemaakt is om hard over na te denken. Genieten, dat moet je doen met Batman: Universe.

Batman: Universe is geschreven door Brian Michael Bendis, getekend door Nick Derrington en uitgegeven door DC op 18 maart 2020.

Plezant

Batman: Universe