Strange Adventures #1 review: Adam Strange, held of hork?

Adam Strange is een creatie van Julius Schwartz en Murphy Anderson. Hij werd bedacht in 1957, niet toevallig een goed jaar voor de wedergeboorte van sciencefiction. In oktober van dat jaar schoten de Sovjets de kunstmaan Spoetnik in een baan om de aarde en was de race naar de ruimte begonnen. Als je kijkt naar het design van Adam Strange dan ziet hij eruit als de ruimtehelden van dat moment: Buck Rogers, Flash Gordon etc. Er schemert ook iets van John Carter in hem door.

Schrijver: Tom King
Tekenaar: Mitch Gerads, Evan Shaner
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 3 maart 2020

Het concept is simpel. Adam is een archeoloog op expeditie in Peru. Daar wordt hij geraakt door een mysterieuze straal die hem brengt naar de planeet Rann. Adam is nog maar net gearriveerd op Rann als de plaatselijke fauna hem bespringt. Gelukkig is daar de bevallige Alanna die hem redt en meeneemt naar haar vader.

©DC Comics

Daar leert hij dat zijn reis naar de andere kant van het heelal niet op toeval berust. Men hoopt dat Adam het volk van Rann kan helpen in hun strijd tegen de vele buitenaardse bedreigingen. Om de haverklap is de energiestraal trouwens uitgewerkt, dus soms wordt meneer Strange spontaan teruggeflitst naar de aarde.

Het was een aardig idee. Toch was Adam Strange voornamelijk een bijfiguur in andere reeksen. Dat verhindert Tom King, Mitch Gerads en Evan Shaner om hem te gebruiken voor een nieuwe miniserie.

De vreemde avonturen van Adam Strange!

De cover laat al iets zien over het thema van Strange Adventures. Het is vormgegeven als de kaft van een biografie. Prominent in beeld staat een trots poserende Adam Strange. Dit is duidelijk een lofzang op een persoon. De vele scheldwoorden waarmee de cover is beklad geven aan dat niet iedereen zich kan vinden in deze lezing. Een beeld, twee gedachten.

Deze comic vertelt twee verhalen. Het verhaal van het boek en het verhaal van de realiteit. Het tweede verhaal wordt getekend door Kings maatje Gerads die hier zijn gevoel voor realisme in kwijt kan. Je kunt duidelijk zien dat er modellen zijn gebruikt. Het zijn allemaal close-ups of medium shots. De houding en gezichtsuitdrukking van de mensen verandert tijdens het verhaal, alsof ze onzichtbare spanningen meetorsen. Ze verliezen de controle.

De verhalen van het boek worden getekend door Evan Shaner. Deze verhalen zien er stripachtig uit. Dit is de wensdroom, de fantasie. Mensen zijn onvermoeibaar, onkreukbaar en ongekend heldhaftig. Wie dit niet is is slecht. Een mooi contrast.

©DC Comics

Tijdens een signeersessie wordt Strange de huid vol gescholden door een activistische lezer. Deze beticht hem van oorlogsmisdaden! Zo op het eerste gezicht is het een stereotype gek zoals er bosjes zijn te vinden op sociale media à la Twitter. En mensen zien het ook zo, totdat de man dood wordt gevonden. Ineens wordt zijn lezing van het boek van Adam Strange een stuk geloofwaardiger voor veel mensen en is onze held gedwongen om hulp in te roepen om zijn blazoen te zuiveren.

Slaat het duo King en Gerads weer toe?

Tom King zet hier een verhaal op dat stoeit met bepaalde maatschappelijke zaken die voor de lezer herkenbaar zullen zijn. Je krijgt een spiegel voorgeschoteld over de wijze waarop velen van ons zich presenteren op sociale media. Hoe mensen met je verhaal op de loop kunnen gaan waardoor je de controle verliest over je eigen waarheid.

Tijdens het lezen voel je ook dat er iets niet klopt. Het is niet moeilijk om sympathie te voelen voor Adam wiens bedoelingen zuiver zijn. Er is ook ruimte voor de ander en de manier waarop zij aankijken tegen de daden van Strange. Als lezer hoop je dat hij wint. Toch spookt de vraag door je hoofd of je ook van deze held kunt houden als blijkt dat de waarheid in het midden ligt?

Bekijk de trailer.

Strange Adventures 1

Strange Adventures 1