Fuji Koro

Fuji Koro review: een vulkaan vol schatten

Gamebrewer is de laatste jaren een stevige speler geworden op onze Belgische markt. Vorig jaar mochten we Festo presenteren en dat smaakte naar meer. Fuji Koro aan de andere kant brengt ons naar een volledig andere setting. Hier wordt het vuur aan onze schenen gelegd. Ze presenteren ons een avontuur met samoerai, draken, een berg die onze grootste vijand is en draken. Zoveel gevaarlijke draken!

Spelontwerp:  Jerome Demeyere
Uitgever: Game Brewer
Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: 8+
Speelduur: 30 min/speler

Reviewcopy gekregen via uitgever

Even een klein sfeerbeeld

Japan Hōsei 4 (1707).

De berg Fuji staat op het punt uit te barsten. De roodgloeiende lava zal binnenkort de drie geheime Seien-ji (聖煙寺), heilige tempels die diep in de ingewanden van de vulkaan verborgen zijn, verorberen.

De berg Fuji staat op het punt om uit te barsten. De roodgloeiende lava zal binnenkort de drie geheime Seien-ji (聖煙寺), heilige tempels die diep in de ingewanden van de vulkaan verborgen zijn, verorberen. De Shōgun is vastbesloten om het kostbare erfgoed te behouden en stuurt zijn meest nobele en begaafde samoeraikrijgers op een zoektocht in de vulkaan om de waardevolle goederen terug te halen.
Samurai nemen hun katana, laten zich het pantser aanmeten en enkele stevige, vuurresistente sandalen later zijn ze er klaar voor.
Na een slopende klim door sneeuwstormen en verraderlijk rotsachtig terrein vinden de samoerai de ingang die naar beneden leidt naar de grot.
De vulkaan rommelt en de muren beginnen te schudden! De vloer onder hun voeten brokkelt af en onze dappere samoerai vallen in de enorme grot die de drie tempels bevat die langzaam in de smeulende lava zinken.

Eer brengen aan je clan en familie

In Fuji Koro moeten spelers 30 punten verzamelen. Jammer genoeg barst de geest van de berg dan uit in woede, zijn onrust komt tot een kookpunt!

In Fuji Koro moeten spelers 30 punten verzamelen. Jammer genoeg barst de geest van de berg dan uit in woede, zijn onrust komt tot een kookpunt! 8 beurten is het enige wat een samoerai scheidt van verzwolgen te worden in de vlammenzee van Fuji. De winnaar is de speler de meeste punten scoort door Draken te verslaan, de grot te verkennen, de juiste wapens te maken en tijdens de eindfase magische uitrustingen, drakentanden en monniken naar de Shogun te brengen.

Gedreven door passie en vuur

Fuji Koro speelt zeer vlug, je kiest 2 acties in je beurt, die mogen dezelfde zijn. Met maar keuze uit 4 mogelijkheden spendeer je hier niet veel tijd aan. Je plaatst 1 van je 3 actieschijven op je spelersbord. Als die alle 3 uitgegeven zijn, dan moet je even rusten. Vulkanen vergen veel van je dus je krachten doseren is aan te raden.

1) Verkennen: neem een tegel van het grotniveau dat je aan het verkennen bent en leg deze naast de plek waar je staat. Hoe dieper je gaat, hoe beter de beloning van 1 tot 2 punten per verkende tegel, maar ook hoe sterker de draken die er rondzwerven. Gelukkig heeft niet elke tegel een draak, dus kan je waardevolle dingen meenemen zonder het monster te bevechten.

Fuji Koro speelt zeer vlug, je kiest 2 acties in je beurt, die mogen dezelfde zijn. Met maar keuze uit 4 mogelijkheden spendeer je hier niet veel tijd aan.

2) Bewegen: je kunt tot 3 stappen bewegen in de grotten maar als je op een tegel met een draak komt, stop je en moet je meteen met de vurige hagedis vechten. Omdat het niet gemakkelijk is om met veel volk dicht bij elkaar te zijn, mogen er wel maar 2 samoerai op 1 tegel zijn. Sommige velden bevatten Lava, sommige andere velden worden verzwolgen door de hete lava later in het spel. Samoerai kunnen enkel over Lava bewegen als hun voeten worden beschermd door sandalen. Verbrande voeten lopen niet zo vlot.

3) Verzamelen: wanneer je op een tegel met grondstoffen, perkamenten, blauwdrukken of een monnik aanwezig bent, kun je deze meenemen. De centrale tegel en de heilige Tempels bevatten gelukkig een onbeperkte voorraad grondstoffen. Een monnik geeft je hulp in je andere acties of helpen zelfs je uitrusting te verbeteren. Grondstoffen kan je gebruiken om je uitrusting te verbeteren met de blauwdrukken die je vindt in de heilige tempels. Perkamenten neem je natuurlijk mee om de heer en meester gelukkig te maken. Die leveren je punten op!

4) Rusten: als je rust, neem je je actiefiches terug en mag je aan je uitrusting werken. Gebruik je verzamelde resources om je helm, wapen of sandalen sterker te maken. Hier spreken we later nog even over want legendarische uitrustingen maken is niet evident.

Wat je zelf maakt, is meestal het beste

Wanneer je de rustactie neemt mag je tijd spenderen om aan 1 type uitrusting te werken: een helm, een wapen of vuurvaste sandalen.

Wanneer je de rustactie neemt, mag je tijd spenderen om aan 1 type uitrusting te werken: een helm, een wapen of vuurvaste sandalen. Elk type uitrusting heeft een andere functie in het spel. Wapens helpen je tegenstanders te doden, een helm beschermt je in een gevecht en sandalen zorgen ervoor dat over hete tegels kunt lopen.
Wanneer je een uitrusting maakt, verplaats je materiaal van je rugzak naar het voorwerp. Je mag zoveel wisselen tussen de 2 als je wilt buiten de magische eigenschappen. Deze blijven deel van het voorwerp. Als je grondstoffen verplaatst, verlies je op het einde van de actie wel 1 uit je voorraad gezien je ook wat afval gaat maken.

Tijdens het craften van een bepaald type uitrusting, mag je deze volledig herschikken door de blokjes op je kaart te verplaatsen. Hoewel je volledig mag fantaseren en knutselen, kan het wel de moeite zijn om een uitrusting te craften die overeenkomt met een uitrustingskaart of een blauwdrukkaart. Als je dit doet krijgen deze immers krachtige eigenschappen.

Goed uitgerust zijn is de dag goed beginnen

Een klein overzicht van de uitrusting:

– Helm:

In een gevecht zal elke treffer 1 Schade toebrengen aan de helm. Hoeveel schade deze kan opvangen, is afhankelijk van het type grondstoffen waaruit het is opgebouwd:

– Sandalen

Sandalen staan je toe om 1 extra stap te zetten tijdens de beweegactie. Sandalen die uit voldoende sterk materiaal gemaakt zijn, staan je toe om over lava te wandelen. Iedere stap over lava brengt wel 5 schade toe aan je sandalen en daar moet je dan ook blokjes voor betalen. De hoeveelheid schade die jouw sandalen kunnen opvangen, volgt hetzelfde principe als bij jouw helm. Een samoerai is moedig maar niet dom, hij zal nooit met onvoldoende bescherming van sandalen over lava wandelen. Niet slagen in de missie is een grote oneer!

– Wapens

Een wapen kan vele vormen of patronen hebben maar er zijn wel bepaalde regels aan verbonden. In de eerste plaats moeten alle grondstofblokjes verticaal en/of horizontaal met elkaar verbonden zijn. Een eenhandig wapen kan opgebouwd worden uit 1 tot en met 8 grondstofblokjes en deze moeten volledig in het linkerdeel van het uitrustingsrooster liggen. De lengte van een eenhandig wapen bestaat uit maximaal 5 blokjes. Zodra je jouw Wapenrooster hebt vergroot met een Monnik kan je 2 eenhandige wapens maken, namelijk 1 in het linkerdeel en 1 in het rechterdeel, die elk uit maximaal 8 blokjes bestaan. Als de rechterkant is vrijgespeeld kan je een tweehandig wapen maken dat uit maximaal 12 grondstofblokjes bestaat.

Wapens moeten niet volledig zijn maar wel bruikbaar om te vechten. Dit wil zeggen dat je op zijn minst een handvat nodig hebt. Je mag ook geen illegale wapens maken zoals 3 verschillende of wapens die te groot zijn.

Aanvallen!

Draken en andere spelers moeten natuurlijk ook bevochten worden. In de co-op versie ben je gelukkig veilig van je medespelers.

Draken en andere spelers moeten natuurlijk ook bevochten worden. In de co-op versie ben je gelukkig veilig van je medespelers. Dit wordt automatisch geactiveerd na een actie waar je op een tegel wandelt of begint. Het gevecht kost je geen actie, maar als je verliest is je beurt meteen voorbij, grote monsters bevechten brengt risico mee natuurlijk.

Andere spelers kunnen kiezen om je te helpen als ze aangrenzend zijn aan je positie. Je kiest zelf welke draak je wil bevechten. Dit mag een kleintje zijn of de meest legendarische die je kunt vinden op de tegel. Hoe dieper je in de berg bent, hoe sterker de draken worden. Sommige draken zijn erg moeilijk te verslaan voor 1 samoerai, in dat geval zal de hulp van andere samoerai als eervol te aanzien zijn. Niet in het minste ook heel handig!

Het initiatief wordt bepaald door de lengte van jouw langste Wapen, namelijk het aantal grondstofblokjes in horizontale of verticale richting en bepaalt de volgorde waarin de betrokken samoerai en de Draak met hun dobbelstenen mogen rollen.

Een aanval begint met je zwaard te trekken en een stevige kreet te laten, het beest moet immers weten dat zijn einde gekomen is.

Een aanval begint met je zwaard te trekken en een stevige kreet te laten, het beest moet immers weten dat zijn einde gekomen is. Voor elk kleur die je zwaard bezit, mag je een dobbelsteen van dezelfde kleur gooien. Sommige dobbelstenen zijn sterker dan andere en hier komt het craften van je materiaal dan ook mooi naar voren. Tijd nemen om dit te verbeteren helpt je later, jammer genoeg wacht de berg niet op treuzelaars. Het leven van de samoerai is niet altijd even romantisch.
De Centrale Tegel, de brugtegels en de heilige Tempels zijn veilig van gevaren. Spelers kunnen hier niet aangevallen worden door hun medesamoerai en draken gaat zich niet wagen aan deze locaties.

fuji overzicht

Complex en toch simpel

Fuji Koro speelt enorm vlot desondanks zijn complexiteit.
Een beurt verloopt vlug met slechts 2 acties van de mogelijke 4. Keuzes maken en proberen elke beurt zo efficiënt mogelijk te gebruiken is de sleutel tot succes. Doe je dit niet, dan gaan andere spelers vlug met de buit lopen die je mogelijk juist ontdekt hebt.

Vooruitgang, sterker worden, betere vaardigheden verwerven en vreugde ervaren van het verslaan van een draak. Het voelt aan als het spelen van een episch avontuur. Geluk is ook deel van de ervaring: welke tegel je ontdekt, hoe de dobbelstenen vallen… Maar waar dit gemakkelijk een tegenvaller zou zijn in een ander spel voelt het in Fuji Koro aan als een perfect deel van het afdalen in een berg vol schatten en draken.

Een van de leuke dingen die Game Brewer doet met Fuji Koro is spelers toelaten ook hun eigen scenario’s online te zetten. Neem eens een kijkje op Fuji Koro en deel je ervaringen!

De omvangrijke speldoos zit vol van materiaal. Je krijgt hier zeer zeker waar voor je geld met Fuji Koro maar dat is een van de cornerstones die we van Game Brewer gewoon zijn. Ik zou een volledige beschrijving kunnen geven maar kijk liever even naar de foto die meer zegt dan ik hier kan schrijven zonder dat het een oplijsting wordt!

We lava it!

Fuji Koro
4 5 0 1
Met 9 scenario's, symmetrische en asymetrische opties van co-op en competitief te spelen en stevig materiaal is Fuji Koro een spel dat zeer zeker de investering waar is. Speel je met 1 of 6 spelers, de ervaring blijft verrassend en stevig. Het spel zelf is best omschreven als een middelgewicht. Ideaal voor spelers die iets meer willen dan een gateway game maar niet verdrinken in oneindige regelboeken. Vooraleer alle opties doorlopen zijn, ga je uren genoten hebben.
4/5
0