In X-Men/Fantastic Four vechten twee families om het lot van één tiener. Mag hij niet voor zichzelf kiezen?
Alle zes huidige reeksen van X-Men die voortkomen uit House of X lopen kabbelend een beetje hun eigen ding te doen. Er is voor elk wat wils in Dawn of X (de overkoepelende term). Zelf geniet ik vooral van de piratenavonturen van Kitty Pryde in Marauders, maar geen enkele comic heeft tot nu toe de belofte van totale vernieuwing ingelost. Het is pas bij de start van het vierdelige X-Men/Fantastic Four dat ik eindelijk nog eens de schokkende toon van verandering voelde die Jonathan Hickman vorig jaar introduceerde.
House of X opende met een aanvaring tussen Cyclops en de Fantastic Four. De mutanten doen wat ze willen en zelfs niet de populairste superheldenfamilie moet zich moeien. Oh, en de mutantenzoon van Reed Richards en Sue Storm? Cyclops maakte de ouders één ding overduidelijk: hij hoort thuis op Krakoa, het eiland waar alle mutanten een natie vormen.
Iedereen wil de krachtige mutant beschermen
Franklin Richards is een Omega-level mutant, een van de sterksten in zijn soort. Hij heeft de unieke kracht om universa te creëren uit zijn vingertoppen. Door onverklaarbare redenen is die gave aan het afnemen. Wanneer Professor X en Magneto op zijn deur kloppen om hem te verwelkomen op Krakoa, staat hij voor een moeilijke keuze. Neemt hij afscheid van zijn ouders om voor een nieuwe familie te kiezen?
De tiener moet kiezen tussen twee partijen die niet eens het beste met hem voor hebben. Reed Richards denkt dat hij zijn opgroeiende zoon beschermt, maar zo voelt het niet voor Franklin. Xavier en Magneto beloven hem zijn krachten terug te geven, of hebben ze een verborgen agenda? De enigen die echt rekening houden met de gevoelens van Franklin zijn Kitty Pryde en allemansvriend The Thing.
X-Men/Fantastic Four is een coming of age-verhaal
Chip Zdarsky schrijft met X-Men/Fantastic Four in zijn kern een coming of age-verhaal, hevig beïnvloed door het nieuwe gedrag van de X-Men. De comic gaat over een jongen die moet ontdekken wat hij is en over ouders die bang zijn om hun kind te verliezen. Zdarsky kent de Fantastic Four door zijn Two-In-One-kortserie en laat de familie opboksen tegen de steeds twijfelachtiger wordende ideeën van Xavier.
De bijna agressieve aard van Franklins potentiële nieuwe familie en de nieuwe rol van Kitty Pryde als piraat in Marauders zijn puzzelstukken die klikken in dat persoonlijke verhaal. Zo maakt Zdarsky niet alleen een mooi vervolgdeel op House of X, Marauders en Fantastic Four, maar ook een minireeks over opgroeien die je gerust zonder echte voorkennis kan oppikken.
Zdarsky mag dankbaar zijn voor de tekenaars die zijn verhaal tot leven wekken. Het gehuwd veteranenduo Terry en Rachel Dodson keert na jaren eindelijk terug naar de X-Men. Ze krijgen de tekenhulp van Dexter Vines en Karl Story met inkleurder Laura Martin. Je ziet dat ze alles uit de kast halen met hun afgeronde lijnen. De tekeningen knetteren tijdens heftige discussies en ontploffen wanneer die uit de hand lopen. Ik leerde de X-Men kennen met deze tekenstijl, dus ik moet toegeven dat nostalgie deze keer aantrekkelijk werkt.
X-Men/Fantastic Four #1 is geschreven door Chip Zdarsky, getekend door Terry Dodson met Rachel Dodson en uitgegeven door Marvel Comics op 5 februari 2020.