Wonder Woman: Dead Earth #1 review – Diana als Jezusfiguur

In Wonder Woman: Dead Earth ontwaakt prinses Diana na de apocalypse op een dode aarde. Is zij de redding van de mensheid?

Een gevecht tussen een gemuteerd monster en de laatste overlevenden op aarde vernielt de slaapcapsule van prinses Diana. Ze verrijst na een decennialange slaap in een wereld die ze niet meer herkent. Diep onder de grond ontdekt Wonder Woman van weleer dat atoombommen de wereld hebben verwoest. Niemand van haar oude kompanen blijft over, of erger: ze leven als mutanten verder.

© DC Comics

Wonder Woman: Dead Earth is de nieuwste minireeks (er komen vier nummers van uit) onder DC’s Black Label. Met Black Label geeft DC Comics de kans aan getalenteerde stripmakers om volledig hun eigen ding te doen met de geschiedenis en de personages van de uitgeverij. In een sneltempo verschijnen er nu comics die geen slaaf moeten zijn van continuïteit, zoals Joker: Killer Smile en Batman: White Knight.

Die koerswijziging van de uitgeverij gaf een uitgelezen kans aan Daniel Warren Johnson om los te gaan met Wonder Woman. Dat doet hij op een manier die enkel hij kan: met gigantische monsters, een flinke portie bloed en ingewanden, de apocalyps en een dosis hart en ziel. Dat het een formule is die werkt, bewees hij al met Extremity en het briljante Murder Falcon. En wees maar zeker dat zijn aanpak ook past voor de wonderbaarlijke superheldin, hier verrezen als een soort Jezus.

© DC Comics

Wonder Woman: Dead Earth is verre van een herhalingsoefening voor Johnson. Door het verleden van de prinses en haar verloren vrienden erbij te betrekken, loodst Wonder Woman een zwaarte met zich mee. Ze heeft geen houvast meer met deze wereld. Haar enige herkenningspunten herkennen haar niet meer. Haar eigen redding is anderen redden. Na een Lord of the Rings-achtig veldslag heeft Diana de oplossing gevonden (en die mag je natuurlijk zelf ontdekken in de strip).

Johnson blijft bij wat hij kent, en ook bij wie hij kent. Inkleurder Mike Spicer voorziet zijn dynamisch drukke tekeningen opnieuw van een prachtig kleurenpalet, afgewisseld met serene bruintinten voor herinneringen aan de kindertijd van de prinses en met felle uitspattingen voor momenten van gruwelijke onthoofdingen. Je weet dat de monsters (al dan niet menselijke) alleen maar walgelijker worden in het vervolg, en dat de drama evenredig ermee zal stijgen. De comic ziet er alleen maar beter uit in het groter formaat van de Black Label-strips, ook al vraagt dat een kleine meerprijs.

Wonder Woman: Dead Earth #1 is geschreven en getekend door Daniel Warren Johnson met Mike Spices en uitgegeven door DC Comics op 18 december 2019.

Donker

Donker
4 5 0 1
Wonder Woman: Dead Earth toont niet alleen de kracht van Wonder Woman, ook die van stripmaker Daniel Warren Johnson. Niemand kan zo'n geflipte scenario's tot leven wekken waarin alles mogelijk is en waarin niks van hart verloren gaat.
4/5
0