Ulfberht 1 review: vermakelijke strip met een kanttekening

Ulfberht is de naam van een mythologisch Vikingzwaard. Dit zwaard werd gevonden in Scandinavië en was van een dusdanige kwaliteit dat het bijna onmogelijk is dat het in de era van de Vikingen is gesmeed. Geloof ons niet, de mensen in dit educatieve filmpje zeggen het en zij hebben ervoor gestudeerd. Het is toevallig ook de naam van deze stripreeks die speelt rondom drie Vikingen die op zoek gaan naar dit zwaard.

Schrijver: Irene Berbee
Tekenaar:
Irene Berbee
Uitgever: Syndikaat
Aantal pagina’s: 48
Prijs: €17,95
Verschijningsdatum: 2 oktober 2019

De drie Vikingen zijn twee knoesten van kerels en een gehaaide deerne. Een van hen is de smid van Ulfberht en wil graag zijn creatie weer terug. De dame probeerde het te stelen, maar is nu gedwongen om de twee mannen te helpen. Dat levert de grondstof voor tal van spanningen in dit groepje.

Het creatieve brein achter Ulfberht is de Nederlandse tekenaar Irene Berbee. Ze tekent voornamelijk voor reclameopdrachten. Dit is haar eerste strip die trouwens werd geboren als een Amerikaanse comic. Dit album bevat de eerste twee deeltjes die eerst in Amerika verschenen onder de vlag van Rats and Crows Publishing. Je zou het dus gemist kunnen hebben. Syndikaat komt nu met een mooi vormgegeven hardcover.

© Syndikaat

Het plot van het verhaal is aardig. De uitwerking is dat soms niet. Je krijgt als lezer erg de indruk dat de strip vanuit het Engels is terugvertaald naar het Nederlands. En daarbij worden enkele ongelukkige keuzes gemaakt. De hele comic is in het Nederlands en toch is er een plek genaamd Dragon’s Peak. Waarom, noem je dat niet gewoon Drakenrots? Of een ander woord met dezelfde strekking. En wat te denken van het vreselijke “half pint” wat in het Nederlands dus niet werkt…

Het tekenwerk is zeker niet slecht. Het valt op dat Berbee haar mannen tekent met flinke neuzen en oren. De vrouwen zien er prima uit. Missen we hier een statement? Het stoort verder niet. Ze heeft wel wat moeite met vechtscènes.

Een ander nadeel is dat deze strip baat had gehad bij een softcover-editie. Een hardcover van 48 pagina’s voor €17,95 is wel erg prijzig. Daar schrik je een jonger publiek mee af.

Het rare is dat deze recensie negatief overkomt. Maar het is jammer om te zien dat een stripmaker met potentieel zichzelf zo in de voet schiet. Het is namelijk best een amusante strip die een breder publiek verdient.

3/5
0