Ka Pai review: een evenwichtig tussendoortje

Ka Pai is een klein en kort gezelschapsspel uitgegeven door White Goblin Games. De game haalt zijn inspiratie uit de Maori-cultuur. Het Maori-volk waren de eerste inwoners van Nieuw-Zeeland en dat zo’n 300 jaar voor Europeanen ook maar één voet aan wal hadden gezet. Enkele eeuwen later spelen we dit roll & write-spel gebaseerd op hun totems en stammen.

Spelontwerp: Mads Fløe
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: +-15 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

De teerling is geworpen voor Ka Pai

Ka Pai heeft weinig attributen: een potlood, een voorgedrukt scoreblok en twee dobbelstenen. Daardoor is het spel geschikt om mee te nemen op reis. Het duurt ongeveer 15 minuutjes om een volledig potje te spelen. Diegene met de hoogste score wint. Je zal het dus voornamelijk bovenhalen wanneer er weinig tijd en plaats is en je het gezelschap even wil zoet houden. Of als er geen gezelschap is, kan je het spel zelfs op je eentje spelen om je eigen score te verbeteren.

Hoe ga je aan de slag?

Tijdens Ka Pai werp je twee dobbelstenen waar 4 symbolen opstaan: een streep, een driehoek, een vierkant of een cirkel. Ieder werpt om de beurt en wanneer de symbolen vallen, mag iedereen meespelen. Vallen er twee verschillende symbolen, dan kiest elke speler voor zichzelf één ervan om te noteren op je eigen speelveld. De allereerste zet mag je vrij kiezen waar je start. Vanaf dan moet je telkens horizontaal of verticaal verder bouwen. Zijn de twee dobbelstenen gelijk, dan moet je twee symbolen tekenen in plaats van één.

Je scoort punten door drie dezelfde symbolen in een rechte lijn te noteren. De cirkel en de streep hebben het minste kans om te vallen dus deze zijn extra interessant gemaakt. Voor een reeks cirkels krijg je het meeste punten. Bij een lijn krijg je de kans om een bonus toe te voegen aan één van de reeksen op het einde. Als laatste kan je nog punten scoren door de totems te verbinden. Deze vijf gekleurde vakken staan in het midden en op de vier hoeken van je blaadje. Kan je deze verbinden door een reeks opeenvolgende symbolen tussen twee totems, dan verdien je bonuspunten. Hoe langer de ononderbroken ketting, hoe meer punten je krijgt. Wanneer iedereens blaadje volstaat, eindigt het spel. Diegene met de hoogste score wint.

Ka Pai vraagt enig inzicht

Ka Pai is een snel spel, de regels zijn duidelijk en de rondes gaan snel vooruit. Wie voor een hoge score gaat, kan het spel strategisch gaan spelen. Maar we ondervonden dat wie er niet te lang over nadenkt vaak even goed kan scoren. De meer analytische spelers vonden het spel vermakelijker dan anderen, maar iedereen heeft zich wel geamuseerd. Hoewel niet iedereen snel de behoefte had om het meteen nog eens te spelen. Het leent zich hier ook niet meteen voor. Het spel is voor spelers vanaf 8 jaar, maar dan wel met begeleiding van oudere spelers. Het inzicht om kettingen te maken of te sparen voor betere combinaties lukte niet zo goed voor de jongste spelertjes. Het kan wel perfect dienen om het gezin even af te leiden, bijvoorbeeld bij slecht weer of onderweg tijdens een lange autorit.

Een eenvoudig design

Het spel is zeer eenvoudig vormgegeven. De doos kan gerust nog iets compacter zodat het nog makkelijker mee kan reizen. Natuurlijk is het wel fijner om een stevig exemplaar in de kast te zetten. Het Maori-thema beperkt zich tot totem maskers en symbolen en fleuren het spel wel enigszins op. Je krijgt er potloodjes bij, maar het papier is iets te delicaat om vaak op te gaan gommen. Wie bang is om zonder scoreblok te raken, kan natuurlijk altijd een kopie nemen en zelf printen indien nodig. Ook kunnen de scorebloks apart gekocht worden en zijn er zelfs scorebloks met nieuwe uitdagingen te verkrijgen, wat toch voor wat meer variatie zorgt.

Voor wie is Ka Pai?

Ka Pai is een luchtig en snel tussendoortje dat slim in elkaar zit. Het lijkt voornamelijk geschikt om lege momenten op te vullen en wanneer er geen tijd is om een langer spel boven te halen. De analytische geest zal er zeker wel nog meer plezier uithalen, maar een iets meer losbandige speler zal zich wat sneller gaan vervelen.

Geïnteresseerd in andere bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze andere artikels over WGG.

0