Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

war of the worlds bill

War of the Worlds preview: internationaal realisme met een Vlaams tintje

Het toeval wil dat er dit jaar twee verfilmingen van War of the Worlds, het boek van H.G. Wells, op het kleine scherm komen. De ene is van de BBC en speelt zich af in het Edwardiaans Engeland. De andere gaat over het heden, komt op Fox en heeft een Vlaamse tint. Van deze versie konden we op Film Fest Gent de eerste aflevering bekijken op de Serial Day. Was het een goeie start van de reeks?

Europese war of the world

Bij War of The Worlds weet je ongeveer wel hoe het verhaal gaat: aliens komen naar de aarde en proberen de mensheid uit te roeien. Maar de setting verandert altijd wel eens. Waar Steven Spielberg zich focuste op het gezin van Tom Cruise, volgen we hier verschillende verhaallijnen. We beginnen in de Alpen, waar wetenschapster Catherine met haar collega’s frequenties en trillingen meet. Ze vinden er een die niet natuurlijk te verklaren is, en wanneer alle mogelijkheden zijn uitgesloten, komen ze tot de conclusie van buitenaards leven. Dit zet de wereld in rep en roer, zeker wanneer er buitenaardse objecten neerstorten op aarde.

De opzet van de makers was om zo realistisch mogelijk te zijn.

Te midden van al die chaos volgen we Catherine, het gezin van de Londense, blinde Chloe, dat van neuroloog Bill en een immigrant in Calais die zijn weg naar Engeland wil maken. In de eerste aflevering wordt meer dan de tijd genomen om de moderne setting op te zetten en het hele bureaucratische proces en behandeling van de invasie te tonen. Zo moet de VN beslissingen nemen en vraagt de Britse overheid zich af of ze wel of niet de bevolking wil waarschuwen voor iets dat nog niet bevestigd is. Voor sommige kijkers duurt dit hele stuk misschien wat te lang maar het bouwt de spanning nog meer op want je voelt dat er iets staat te gebeuren. Het voegt ook toe aan het realisme dat de makers wouden bereiken. Hoe zou de huidige wereld echt reageren op een alieninvasie?

Nieuwe aanpak

Dat was dus echt de opzet van de makers. Na de screening was er een interview met regisseur Gilles Coulier (De Dag), Antwerpse DOP David Williamson (De Dag) en production designer Richard Bullock. Daarin zei Coulier dat de eerste aflevering “het meest Hollywood” is dat hij ooit gedaan had, maar het was de rest van de serie die hem vooral aansprak, waarin we zien hoe de burgers leven na de eerste aflevering. De focus ligt dan ook op de personages. Zo krijg je in de pilot de aliens nog niet te zien, waardoor hun dreiging mysterieus blijft. Dit wordt geholpen door de muziek, van David Martin, ook componist van De Dag, die alsmaar dringender wordt naarmate de aflevering vordert.

Met een Vlaamse regisseur, DOP, componist en acteur heeft de reeks ook een Vlaams tintje.

De cast is een mengeling van bekende en minder bekende gezichten. In de Franse verhaallijn hebben we Catherine, gespeeld door de Franse actrice Léa Drucker (Le Bureau Des Légendes). Als haar collega in het meetstation in de Alpen herkennen we dan weer de Vlaamse acteur Pieter Genard, waardoor je je toch meteen al wat meer verbonden voelt. Aan de Engelse kant konden ze Gabriel Byrne (Hereditary) en Elisabeth McGovern (Downton Abbey) strikken als de grootste namen, naast Ty Tennant, zoon van David Tennant, en Daisy Edgar-Jones als de blinde Emily. Redelijk wat personages dus, maar voor deze adaptatie wilden ze het anders doen dan bijvoorbeeld de Steven Spielberg-film. Daar had je één held, terwijl er hier meerdere personages op de voorgrond komen. Natuurlijk is dat deels om het serieformat interessant te houden maar ook omdat de schrijvers en makers wilden dat iedere kijker een personage kon vinden waarin ze zich herkenden.

Halverwege het eerste seizoen van War of the Worlds neemt een andere regisseur het over van Coulier, dus hopelijk is de stijlbreuk niet te groot. Hij kon alleszins wel vertellen dat de reeks voor drie seizoenen voorzien is, dus we verwachten niet dat alles opgelost is na het eerste seizoen. Aan het einde van de aflevering wordt duidelijk wat het uitgangspunt van de rest van de reeks zal zijn. De manier waarop de eerste aflevering in beeld wordt gebracht, belooft alvast een verfrissende en relevante kijk op het bekende verhaal.

War of the Worlds start op 29 oktober op Fox met meteen de eerste twee afleveringen.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels