Dragon Quest Builders 2 review: om op te bouwen

Toen het eerste deel van Dragon Quest Builders aangekondigd werd, was er een mix van emoties. Minecraft-clone? Geen volwaardige RPG? Meeliften op de populariteit van het Dragon Quest-label? Wat is dit? Voor kids? Bah! Mwah. Geinig. Cool. Nu liet Dragon Quest Builders blijken dat het een enorm sterke formule had, wat zijn bestaansrecht meer dan bewees. Er waren hier en daar wel wat kleine frustraties en ontwerpbesluiten die niet geheel logisch waren.

In Dragon Quest Builders 2 is het echter heel duidelijk dat de ontwikkelaars hebben geluisterd naar de feedback want op vrijwel elk punt is het verbeterd en bewijst het weer dat het bouwgenre het enorm treft met een sterke aanwinst als de Dragon Quest Builders -reeks.

Ontwikkelaar: Square Enix & Omega Force
Uitgever: Sony (PS4) & Nintendo (Switch)
Plaform: Playstation 4 & Switch
Aantal spelers: 1 offline, 1-4 online
Release: 12 juli 2019

Reviewcopy op Playstation 4 bekomen via uitgever.

Een Échte Queeste

Een van de mindere aspecten van het eerste deel was het feit dat het allemaal kleine verhaaltjes waren zonder echt opbouwend verhaal met begin, midden en eind. Gelukkig is dat het eerste wat duidelijk verbeterd is in Dragon Quest Builders 2. Ook nu speel je weer als de uitverkoren Builder die de wereld opnieuw zal opbouwen na haar vernietiging door een Dark Lord. In het origineel was dit na de keuze in Dragon Quest 1 om de wereld niet te redden. Dit keer volgt het verhaal het scenario na Dragon Quest 2. Dankzij deze link zijn er vele namen en plaatsjes die sommige spelers bekend voor zullen komen, maar Dragon Quest Builders 2 weet alsnog een paar leuke verassingen in het verhaal te stoppen.

Dragon Quest Builders 2 Hairy Hermit
Help de Hairy Hermit jou te helpen om een betere Builder te worden © Square Enix

Na een niet zo heldhaftig ongeluk op zee beland je, de Builder, op het Isle of Awakening en begint het verhaal. Hier begeleidt een geest van een Hammerhood je om ervoor te zorgen dat je een échte top-Builder wordt. Ook ontmoet je hier je metgezel voor vrijwel de hele game, Malroth. Ondanks zijn beste pogingen lukt het Malroth niet om te helpen met bouwen en wordt zijn rol al snel vastgesteld. Malroth is namelijk wél goed in het slopen van dingen en dan vooral ook monsters. Hierdoor besluit Malroth mee te reizen met jou als persoonlijke bodyguard en uiteindelijk ook als beste vriend.

Om mensen en materialen te verzamelen voor het Isle of Awakening trekken jij en Malroth erop uit naar andere eilanden. Hier worden de bewoners geteisterd door monsters van de Children of Hargon. Deze monsters volgen de leer dat bouwen slecht is en vernietiging het doel in het leven is. Aan jou de taak dus om iedereen te overtuigen van het goede van het bouwen!

Malroth is wél goed in het slopen van dingen en dan vooral ook monsters.

Ieder eiland heeft daarmee ook haar eigen verhaal, net zoals in het eerste Builders-spel. Echter is het nu wel zo dat het niet als een volledig afgesloten verhaaltje wordt beschouwd. De Builder & Malroth en de Children of Hargon blijven elkaar treffen met een uiteindelijke en onvermijdelijke clash.

Dragon Quest Builders 2 Gliding off to Adventure
Vlieg samen met Malroth op avontuur af © Square Enix

Liever Bouwen dan Slopen

Alhoewel het wel écht veel slechte punten uit het eerste deel heeft verbeterd, is het met de combat helaas niet helemaal gelukt. Hier en daar zijn er wel aanpassingen gedaan. Zo kan je dit keer wel degelijk Level Up gaan door monsters te meppen en heb je altijd Malroth mee om het grotendeel van de schade uit te delen. Echter blijft het dus wel heel vervelend wanneer monsters je basis aanvallen. Vooral ook omdat traps en verdedigingen dit keer pas heel laat in het verhaal te pas komen.

Maar goed nieuws, de rest zit wel enorm goed in elkaar. Voorheen moest je telkens naar een Community Chest om materialen uit ‘storage’ te halen omdat je te weinig ruimte in je inventory had. Nu heb je een vrijwel oneindig grote inventory en draag je altijd alles bij je. Ook een groot minpunt was het feit dat je bij ieder eiland al je bouwrecepten kwijtraakte en daarmee het gevoel kreeg dat je niet écht voortgang boekt als Builder. Nu is het zo dat ieder eiland een andere werktafel heeft, wat je op bepaalde recepten beperkt, maar je raakt in feite niks kwijt.

Nu heb je een vrijwel oneindig grote inventory en draag je altijd alles bij je.

Als laatste is er nu dan ook eindelijk online co-op. Helaas beperkt het zich wel tot het Isle of Awakening. Dit betekent dat je dus niet met je vrienden samen het grotendeel van het verhaal kan beleven, maar dankzij een sterke end game betekent dit niet dat alles al gedaan is wanneer je samen gaat bouwen.

Bouwen om van te Houden

De core van de game is natuurlijk het bouwen en dat hebben de ontwikkelaars enorm goed in elkaar gezet. Zelf ben ik geen held in het creatief ‘doe maar wat’. Met oneindige ruimte en oneindige bouwmaterialen raak ik de weg kwijt en komt er zo niks op het digitale doek. Daarom zijn building games meestal niet mijn ding en raak ik er al snel op uitgekeken. Dragon Quest Builders 2 zorgt voor genoeg opdrachten en begeleiding dat zelfs ik enorm aan de bouw ben geraakt.

Gooi gewoon een blauwdruk neer, een kist met materialen en kijk hoe de eilandbewoners je blauwdruk bouwen.

Wanneer een bewoner om een huis vraagt, gooit het spel een blauwdruk in je handen. Deze blauwdrukken laten een voorbeeld zien van iets dat aan de voorwaarden van een specifieke constructie voldoet en daarmee dus hoe je deze precies moet bouwen. Later krijg je ook de mogelijkheid om deze blauwdrukken zelf te creëren van eerder gemaakte creaties. Nu is het bouwen van 20 huisjes niet zo spannend, maar dankzij dit systeem gooi je gewoon een blauwdruk neer en een kist met materialen. Nu kan je rustig achterover leunen en kijken hoe de eilandbewoners je blauwdruk bouwen.

Dragon Quest Builders 2 Farm
Ga helemaal los, maar wel met een duidelijk doel © Square Enix

Eiland Eigenaar

Op de Isle of Awakening wordt je geacht om je creativiteit helemaal los te laten en de gekste dingen te bouwen, maar ook dit is gelukkig met enige begeleiding. Zo helpen de Tablet Tasks enorm. Ieder gebied op het Isle of Awakening bevat tablets met daarop deze Tablet Tasks. Zo vraagt de game om in het eerste gebied een rivier aan te leggen en later ook een restaurant. Bij het behalen van een x-aantal van deze doelen speel je nieuwe building tools vrij om het bouwen nog makkelijker en soepeler te laten verlopen. Een van deze tools, bijvoorbeeld, laat je gelijk een heel stuk blokken vervangen door een andere soort. Zo is het aanleggen van een vloer zo gedaan.

Natuurlijk wordt je het op den duur wel zat om telkens bomen te kappen en te moeten wachten tot ze weer groeien. Ook hier is een oplossing voor. Naast de grote verhaaleilanden zijn er ook kleinere eilandjes die je kan bezoeken. Deze hebben materialen die je anders moeilijk kan vinden, maar ook krijg je een lijstje mee. Wanneer je alle materialen op dit lijstje gevonden hebt, speel je een oneindige voorraad van een bepaald materiaal vrij. Alhoewel dit enorm helpt, is het afwerken van dit lijstje meestal wel heel vervelend. Meestal mis je één of twee dingetjes en ben je 10+ minuten bezig om deze te vinden.

Wanneer je alle materialen op dit lijstje gevonden hebt speel je een oneindige voorraad van een bepaald materiaal vrij.

Het Isle of Awakening is hiermee wel echt een stuk interessanter dan het creatieve eiland uit het eerste deel. Het feit dat het ook echt een centrale locatie is in het verhaal doet alles echt verbonden aanvoelen en geeft je het gevoel dat je ook echt ergens naartoe werkt.

Dragon Quest Builders 2 Minecart
Ieder eiland een ander avontuur © Square Enix

Sterk Staaltje Bouwkunde

Met een flink aantal verbeteringen en een meeslepend verhaal maakt van Dragon Quest Builders 2 een enorm leuke ervaring. De artstyle van Dragon Quest, die door dé Akira Toriyama is gemaakt, maakt alles nog fijner en vrolijker. Helaas zorgt de combat nog steeds voor irritaties en is het voornamelijk een kwestie knopjes rammen en af en toe ontwijken. Gelukkig zijn er genoeg verbeteringen en elementen in Dragon Quest Builders 2 om dit niet al te vervelend te doen lijken wanneer je naar de gehele ervaring kijkt.

Nou, excuseer mij terwijl ik nog even verder bouw aan mijn kasteel…

Dragon Quest Builders 2 is te koop bij bol.com

0