Naast de grote namen heb je op elke videogamebeurs ook een plaatsje toegewijd aan de indies. Kleine ontwikkelaars zijn tegenwoordig ook heel wat creatiever dan het AAA-milieu. Bescheiden budgetten en een pak meer concurrentie maakt dat uniek en opvallend zijn de doorslag geven. Gamescom heeft dit ook begrepen, en gaf de indies hun eigen hal, of toch een vierde daarvan. Het was koppenlopen maar hebben wat leuke dingen mogen zien. Hier is het eerste deel van onze favoriete indies op Gamescom 2019.
Star Renegades
De eerste titel die me daar in het oog sprong, was Star Renegades. Het kleurenpalet en de visuele stijl spraken me meteen aan. De sci-fi-variant van Octopath Traveler eigenlijk, met realistische belichting die afgeeft op hi-pixelomgevingen. Ook de gevechten zijn turn-based, al is het met iets meer focus op de volgorde van aanval tijdens een beurt. Het heeft allemaal allure en stijl, kort samengevat.
Onder dat mooie koetswerk zit ook wel degelijk een interessante motor. Als groepje Renegades is het je missie om het Imperium te infiltreren. Hoe je dat gaat doen en wat je er zal tegenkomen, dat ligt in de handen van vrouwe Fortuna. Want je missies worden procedureel gegenereerd, en de vijanden die deze missies bevolken ook. Welke loot je hiervan krijgt en hoe je je team van huurlingen gaat opbouwen, zijn dus steeds verschillend. In deze demo konden we helaas niet testen waar dit allemaal naartoe ging. Wat gebeurt er bij Game Over? Wat speel je vrij na een succesvolle missie? Het blijft voorlopig een raadsel. Toch is het indrukwekkend om te zien dat een procedureel spel zoveel charme kan bezitten, ook in de rustige momenten. Want de dialogen zijn heerlijk snappy en je voelt ook snel een band groeien – hoe flinterdun ook – tussen alle verschillende personages…
Rest nu te wachten tot de lente 2020 – ja die lente waarin ook FF7 Remake en Cyberpunk uitkomen – om het finale beest aan de tand te voelen. Heel benieuwd naar wat Massive Damage Inc. nog allemaal gaat toevoegen.
Decay of Logos
Opvallend veel Soulsbourne-type spellen in de indiehal dit jaar. De meesterwerken van From Software hebben duidelijk een nieuwe generatie ontwikkelaars geïnspireerd, die elk op hun beurt iets gaan toevoegen aan de al ingewikkelde formule. Een van die ontwikkelaars is Amplify Creations en hun game Decay of Logos. Wat doet het anders dan Dark Souls, op de kleurrijke en low-poly visuals na? Wel, je krijgt een eland als partner, om te beginnen. Niet dat het dier meteen naar je luistert, maar met wat tijd en liefde kan je viervoetige metgezel gerief voor je vervoeren en je zelfs beschermen in gevechten. Dat is ook nodig, want zelf heb jij geen rugzak vol zwaarden en kan je best een hoef extra gebruiken in deze barre wereld.
Die inventory-beperking moet er in de toekomst ook voor zorgen dat je uitstappen zorgvuldig moet plannen. Welke resist potions en gereedschap pak je best mee in welke regio? Decay of Logos gaat het je ook niet vertellen, want alles kan en mag van in het begin, althans volgens de developers. Want dat kregen we niet te zien in de demo. Na een dutje rond het plaatselijke bonfire (dat ook onderbroken kan worden door een hinderlaag monsters hier!) was het tijd om de kerkers van ‘The Alchemist’ in te duiken.
We gaan hier kort zijn: er is nog wat werk aan de winkel. Niet dat het onaangenaam was, maar de combat is nog wat saai en onnauwkeurig. De animaties zijn wat zweverig en missen oomph, je bewegingspalet is beperkt en de vijanden zijn wat simplistisch. The Alchemist is duidelijk met alle aandacht en moeite gaan lopen, want die was dan weer bliksemsnel en meedogenloos. Magics waren dan wel weer origineel, met een resem verschillende effecten en vooral de leuke mechanic die je betaalt met je eigen leven, en geen afzonderlijke grondstof. Zeer interessant om builds mee te maken wanneer de tijd onherroepelijk komt om stats te gaan verdelen.
Voorlopig dus een leuke twist op de gekende formule, al moet het in zijn geheel getest worden. Want het spel komt op 30/08 uit op Steam, wat weinig tijd laat om de combat overhoop te gooien voor een betere feel. Ik ga het alleszins een poging wagen.
Bravery Network Online
Voor deze game had ik een afspraak genomen bij uitgever Alliance. Ze hadden geen stand in de indiehal. Alles was achter gesloten deuren te doen in hun piepkleine booth. Maar wat is Bravery Network Online nu? Wel, het is een alternatief voor de hardcore competitieve Pokémon–gevechten. Een niche dat niet zo vaak in de kijker staat en toch tonnen toewijding vergt om te betreden. Je team moet slim samengesteld zijn, je moet de juiste items meenemen en je Pokémon moeten met koelbloedige precisie tot perfectie gefokt worden. En eens je daar bent, wordt je dan nog een geconfronteerd met de interne regels van de competitieve scene: SMOGON. Daar wordt bepaald welke Pokémon niet mogen meedoen en welk level de andere moeten zijn voor een bepaalde competitie. Te veel miserie om nog plezant te zijn, dachten ze bij ontwikkelaar GLEAM.
Bravery Network Online katapulteert ons naar een toekomst waarin iedereen opgehokt zit in Toronto, maar absoluut niets meer tekortkomt. Daarom vullen ze hun dagen met team battles voor faam, het zogehete Bravery Network. Concreet stel je hiervoor een team van 5 personages samen uit een voorlopige roster van 25, elk op hetzelfde level. Vandaar uit is het zoals competitieve Pokémon – veel tactischer dan casual – maar dan met zijn eigen flair. Bravery Network Online heeft een heerlijke urban-esthetiek, zowel in de looks van de personages als in de verschillende aanvallen en statuseffecten. Zo zijn er emotionele aanvallen, aanvallen die het publiek hypen of speciale moves die… honger geven. Allemaal wat gek en tegelijk ook perfect passend.
Het ‘online’ gedeelte van de titel doet wel al vermoeden dat het vooral rond online battles zal draaien. Toch komt het spel vergezeld van een story mode, waarin je meer te weten komt over de 25 protagonisten. Even knotsgek geschreven als het spel eruitziet. De cast neemt zichzelf ook niet al te serieus, wat het allemaal nog grappiger maakt. Ik heb oprecht een aantal keer hardop moeten lachen met dialogen.
Het spelgenre mag dan niche zijn, als dat je aanspreekt, mag je Bravery Network Online absoluut niet missen. De beperkte roster lijkt voorlopig het enige “minpunt”, maar teams van 5 uit 25 personages samenstellen geeft je al meer dan 6 miljoen verschillende teams, dus dat valt plots mee. GLEAM hoopt het spel uit te hebben begin volgend jaar (voor die drukke lente!) op pc. Er is voorlopig nog geen sprake van een Switch-versie.
Zo, dat waren onze favorieten of toch een deel hiervan. Het artikel wordt al wat lang en we willen vooral ook horen wat jullie hiervan vinden. Geprikkeld door een bepaalde titel? Ook naar Gamescom geweest en zelf wat verborgen parels gevonden? Of helemaal akkoord met deze picks, zonder meer? Laat het ons allemaal weten via de comments of op onze socials!
Meer lezen over Gamescom? Ontdek dan ook deze artikels: