Ghost Recon Breakpoint Colonel D. Walker

Ghost Recon Breakpoint: Ghost War PvP hands-on preview

Een bezoek aan Gamescom betekent natuurlijk ook een bezoek aan Ubisoft! Dit keer hadden ze voor ons een volledig verzorgde reis naar het eiland van Aurora klaargezet, maar er was wel één voorwaarde. Wij en 7 andere Ghosts werden gedropt in de PvP-modus van Ghost Recon Breakpoint, genaamd Ghost War, en moesten met elkaar op de vuist in teams van 4. Of nou ja, op de vuist… Er was wel iets meer geknal.

Geestig vermaak

Na een korte presentatie van wat Ghost Recon BreakpointGhost War allemaal in hield en wat we precies mochten meemaken in de preview werden wij neergezet voor onze battlestations. Ieder van ons had een premade Ghost-karakter en na een oefenronde of twee begon het echte werk. We speelde ‘Best of Three’ op 2 verschillende maps op 2 verschillende tijdstippen. Dit was om te laten zien dat het tijdens de nacht het toch een andere aanpak vereiste dan in de volle zon. Helaas konden we alleen de Elimination-game modus uitproberen. Sabotage, waarbij je een bom moet plaatsen als het ene team, en als het andere team dat tegen moet houden, was niet beschikbaar.

4 versus 4 PvP Modus Ghost War
Twee teams nemen het tegen elkaar op in Ghost War © Ubisoft

Een verrassende toevoeging was de Shrinking Combat Zone. Dit deed mij ontzettend denken aan de geliefde Battle Royale-games, waarbij er een cirkel met enige willekeur op de map verschijnt die alsmaar kleiner wordt. Dit is toegevoegd aan Elimination om zo te voorkomen dat spelers zich aan de rand van de map proberen te verschuilen om zo de rondes enorm lang door te laten lopen. Deze Shrinking Combat Zone verschijnt pas na flink wat tijd. Zelf hoefden we maar twee keer hierover te stressen toen de laatste Sharpshooter zich in de verre bosjes verstopte.

Door dezelfde maps op verschillende tijdstippen te tonen bleek dat tijdens de nacht het toch een andere aanpak vereiste dan in de volle zon.

Elke ronde was het weer iets nieuws uitproberen. Van de vijand bestoken met gasgranaten die vanuit een drone gelanceerd werden, tot iemands verstopplekje kapot knallen met een raketwerper. Iedere ronde was een heus experiment om het vijandige team weer op een nieuwe manier te slim af te zijn. Uiteindelijk hadden we maar 2 rondes verloren, maar dat zal ik maar niet te groot uitdrukken in dit stuk.

Een Klasse Apart

Iedere Ghost heeft zijn of haar specialisatie, of dat nu sluipen of wonden genezen is. Ghost War bevat 4 verschillende Classes die zich aan verschillende speelstijlen doen ontlenen. Niet alleen zijn ze op speelstijlen berust, maar ook biedt iedere class een andere Class-ability en ook verschillende Drone-abilities.

Voor de adrenalinejunkie die het liefst midden in de actie zit, is er de Assault Class. Deze heeft de Ability om meer weerstand tegen schade te krijgen zodat ze net iets meer kunnen incasseren om zo toch net door die killzone te kunnen sprinten.

Ben je meer van het sluipen? Dan zijn er de Sharpshooter en de Panther. De Sharpshooter spreekt voor zich, je lekker nestelen op een hoog plekje en met je Class Ability kan zelfs het sterkste kogelwerende vest je vijand niet helpen. Ben je toch meer up close and personal? Ga dan voor de Panther. Deze weet drones en surveillance scans te slim af te zijn met hun Smoke Bomb Ability waarmee ze de vijand van dichtbij kunnen verrassen.

Niet alleen zijn de Classses op speelstijlen berust, maar ook biedt iedere class een andere Class Ability en ook verschillende Drone abilities.

Voel je je meer verantwoordelijk voor het welzijn van je team dan past de Medic bij jou. Gooi een health kit bij je teamgenoten en zo kunnen ze meer verduren.

Naast de Class Abilities zijn er ook verschillende gadgets die iedere class bezit. Zo had de Sharpshooter een granaatwerper met ‘Intel grenades’, waarmee je vijanden kan markeren en had de Medic zelfs een raketwerper.

Jouw Ghost

Ondanks de vrij duidelijk verschillende Classes kan je wel volledig zelf je loadout bepalen. Dus ben je, net zoals ik graag speelde, een medic met een voorliefde voor sniper rifles? Ga je gang! Niks weerhoudt je ervan om bepaalde wapencombinaties uit te proberen op de verschillende Classes. Naast wapens was er ook een selectie aan helmen, vesten, laarzen en andere uitrusting die je kon uitwisselen om je Ghost aan je eigen speelstijl aan te passen. Combineer dit met het Perk-systeem, waarmee je passieve skills toe kan wijzen aan je Ghost, en dan heb je jouw perfecte commando.

Iets wat mij wel deed afvragen of het niet de game balance zal gaan verstoren, was het feit dat al deze uitrusting en wapens ook nog eens een kwaliteitsniveau hadden. In mijn eerste paar rondes speelde ik met een groen gelabelde assault rifle, maar al snel merkte ik dat ik er ook eentje had met een paars label. Nee, ik heb niet per se een voorkeur voor de kleur van het label, maar de verhoogde stats van het andere, verder identieke, geweer sprak mij wel enorm aan.

Gedeelde voortgang

Het feit dat je nieuwe uitrusting vrij kan spelen in de PvP-modus heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat het iets moet opleveren in de hoofdattractie van het spel, de open world-modus. Ubisoft liet ons weten dat alles wat je in de game doet, of het nu PvP, Co-op of Singleplayer is, bijdraagt aan de verbetering van jouw Ghost. Heb je een gaaf wapen vrijgespeeld in PvP, maar wil je het op meer dan 4 man uitproberen per ronde? Schakel over naar de Open World en knal erop los. En andersom kan natuurlijk ook! Deze manier van progressie deed mij enorm denken aan de andere Open-World looter-shooter van Ubisoft, namelijk The Division 2. Samen met de Raids die de endgame zullen verzorgen van Breakpoint lijken de verschillen tussen deze games langzamerhand kleiner te worden.

Al in al veel plezier gehad met het naartoe sluipen, knallen en opblazen van het vijandige team in Ghost Recon Breakpoint Ghost War. Met een breder assortiment van speelmogelijkheden in Ghost Recon Breakpoint is er voor ieder wel wat te beleven op het eiland van Aurora. Nu alleen kijken of we Jon Bernthal met z’n lieve hondje te slim af kunnen zijn of dat zijn Wolves toch beter blijken te zijn dan de Ghosts wanneer Ghost Recon Breakpoint op 4 oktober 2019 verschijnt voor PC, PS4, Xbox One en in november voor Google Stadia.

0