Buffy the Vampire Slayer season 12 review: het einde van een klassieker

Buffy the Vampire Slayer beleefde haar doorbraak als de heldin van haar eigen televisiereeks. Deze liep van 1996 tot 2003. Ze wist een publiek voor zich te winnen doordat haar geestelijke vader Joss Whedon niet voor de makkelijke weg koos. In horrorfilms was het normaal dat het onschuldige tienermeisje werd opgejaagd door de vampier waarna de bloedzuiger zijn tanden in haar nek zette. Dit meisje vocht terug en won.

Schrijver: Christos Cage, Joss Whedon
Tekenaar: George Jeanty
Inkleurder: Dan Jackson
Uitgever: Dark Horse
Verschijningsdatum: 12 december 2018

Samen met haar vrienden Giles, Willow en Xander vocht ze zeven seizoenen lang tegen de bedreigingen die de Hellmouth, waar haar thuis Sunnydale op is gebouwd, uitspuugde. Daarna kwam er een einde aan omdat hoofdrolspeelster Sarah Michelle Gellar voor haar kansen wilde gaan in Hollywood. (Spoiler alert: verlaat nooit een succesvolle show voordat deze is afgerond).

Joss Whedon kon nog niet accepteren dat externe omstandigheden ervoor zorgden dat een succesvolle reeks als Buffy The Vampire Slayer werd stopgezet. Hij zou nog een poging doen om een nieuwe reeks rondom Faith op te zetten getiteld Faith the Dark Slayer. Dat werkte niet. Een spin-off rondom Giles, Ripper, zou worden aangekocht door de BBC. Dat ging ook niet door. Televisiefilms, zoals hij deze later voor Firefly zou maken, kwamen ook niet van de grond.

Buffy The Vampire Slayer werd bijgezet in de annalen van de televisiegeschiedenis. Enkele jaren later werd Whedon gebeld door Dark Horse met een voorstel waarna Buffy in 2007 een tweede leven begon als comic. De continuïteit van de reeks werd doorgetrokken naar de strip en heel wat kijkers pikten vol enthousiasme de comics op.

Na twaalf seizoenen komt er nu een einde aan. Voornamelijk vanwege de zachte reboot van Buffy the Vampire Slayer die in ontwikkeling is.

Joss Whedon schrijft samen met Christos Cage de slotakte van Buffy en haar vrienden. George Jeanty keert terug voor het tekenwerk. Lang geleden maakte Whedon een miniserie genaamd Fray. Het verhaal over een slayer uit de toekomst. In haar toekomst is er een legende waarin wordt verteld hoe de laatste slayer ten einde kwam. Drie keer raden wie dat is. In deze comic komen het verhaal van Buffy en Fray bij elkaar. Dat moet wel uitmonden in een epische eindstrijd.

Kijk, als Buffy je niks zegt dan moet je vooraan beginnen bij seizoen 1. Heb je de tv-serie en de comic gevolgd dan word je hier getrakteerd op pure fan-porno. Een bonte collectie aan personages uit de Buffy- en Angel-reeksen komen voorbij. Het is een grote kloppartij met een einde waar je als fan mee kon leven. Had het beter gekund? Ja, maar de makers hadden simpelweg geen jaar de tijd. De licentie verhuist naar BOOM! Studios.

De makers hebben met relatief bescheiden middelen een lief einde voor Buffy en co op papier gezet.

Buffy the Vampire Slayer season 12

Buffy the Vampire Slayer season 12