Festo! doos

Festo! review: honger krijgen terwijl je speelt

Game Brewer is een bedrijf dat zich de laatste jaren vlug heeft opgewerkt tot een maker van interessante games met lokaal talent. Vorig jaar brachten ze al het heel interessante spel Pixie Queen op de markt. Dit jaar trokken ze onze aandacht met een ongelofelijk kleurrijk spel genaamd: Festo!.

Spelontwerp: Arve D. Fühler
Uitgever: Game Brewer
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 8+
Speelduur: +/- 60 min.

Festo spelbord

J.R.R. Tolkien schreef ooit “If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.” In Festo! leven we naar deze woorden. Het jaarlijkse festival in het halflingenrijk van Gloutama is aangebroken. Dat wil zeggen dat al onze meesterchefs druk in de weer zijn om om de lekkerste gerechten op tafel te brengen.

Festo! Lekker eten maken vergt hard werk

Maaltijden koken gaat natuurlijk niet vanzelf. We hebben allerlei ingrediënten nodig om dat alles tot een verleiding van onze smaakpapillen te maken.

Maaltijden koken gaat natuurlijk niet vanzelf. We hebben allerlei ingrediënten nodig om dat alles tot een verleiding van onze smaakpapillen te maken. Daarom sturen onze meesterchefs hun helpers uit om op de markt de beste te gaan halen. De concurrentie is zwaar en niet alle winkels zijn open op het zelfde uur van de dag. Iedere winkel heeft ook maar een beperkte voorraad. We gaan dus moeten plannen om onze boodschappenlijst te voltooien.

in totaal worden er 4 rondes gespeeld. In  Festo! bestaat iedere ronde uit 4 fasen. Voor we beginnen, geven we eerst alle winkels hun waren. Dan worden er 4 willekeurige eventkaarten getrokken. In iedere ronde heeft 1 kaart invloed op het spel.

Festo! spelerskaart

In de voorbereidingsfase gaan de winkels hun voorraden aanvullen, de keuken bereidt zich voor om gerechten aan te maken.

In de voorbereidingsfase gaan de winkels hun voorraden aanvullen, de keuken bereidt zich voor om gerechten aan te maken. Kortom, we maken het bord klaar voor onze spelers om de strijd aan te gaan. Er zijn 6 winkels en de kruidenier met lekkere dingen zoals honing, vlees, kruiden, paddenstoelen, fruit, aardappelen en het zeldzame zout. Iedere winkel buiten de kruidenier heeft wel maar 1 ingrediënt ter beschikking.

In de winkelfase gaan we zowel in de ochtend als in de namiddag op bezoek in de verscheidene winkels.

De startspeler neemt 3 dobbelstenen en dekt deze corresponderende winkels af. Deze zijn in de ochtend niet open voor het publiek. Hij plaatst dan zoveel van zijn 6 meeples als hij wil verdeeld over de beschikbare winkels. Dan volgen in wijzerzin alle andere spelers tot iedereen dit gedaan heeft. Hierna wordt het middag en worden er terug 3 dobbelstenen geworpen. Het kan dus zijn dat winkels die in de ochtend open waren nu gesloten zijn en omgekeerd. De startspeler plaatst nu zijn overige meeples, de rest volgt zijn voorbeeld net zoals in de ochtend.

Festo! Winkels

Dit geeft het spel al een unieke smaak. Je weet nooit welke winkels er open zullen zijn. Ga je voluit voor dat ene ingrediënt of kijk je wat de anderen doen en sla je je slag in de namiddag? Startspeler zijn is hier niet noodzakelijk een voldongen feit want hoe later je speelt in de beurt, hoe meer je kan reageren.

Als je de hitte niet aankunt, moet je niet in de keuken zijn!

De actiefase is waar het zware werk begint. Beginnend met de eerste winkel, waar de trol lekker vlees aanbiedt, gaat de speler met de meeste meeples een keuze maken.

De actiefase is waar het zware werk begint. Beginnend met de eerste winkel, waar de trol lekker vlees aanbiedt, gaat de speler met de meeste meeples een keuze maken. Hij mag al zijn meeples wegnemen om alle ingrediënten in die winkel te nemen of ervoor kiezen om dat niet te doen. Indien hij dat niet doet, mag iedere speler in volgorde ervoor kiezen om de speciale actie van de winkel te gebruiken. Daarna mogen ze terug in volgorde een ingrediënt nemen per meeple die ze ter beschikking hebben. Dit wordt voor elke winkel herhaald tot we aan de kruidenier komen.

De kruidenier in Festo! laat je toe om je boodschappenlijstje aan te vullen met ontbrekende dingen. De speler met de meeste meeples hier wordt startspeler en mag dus ook een ingrediënt kiezen voor elke meeple dat hij daar heeft. Het addertje onder het gras is wel dat deze allemaal van dezelfde soort moeten zijn.

Festo! gerechten

Tenslotte gaan we in de kookfase al dat ruwe werk omtoveren tot een fantastische maaltijd.

Tenslotte gaan we in de kookfase al dat ruwe werk omtoveren tot een fantastische maaltijd. Er zijn verschillende opties zoals het dessert, de cocktail, een voorgerecht, lekker gebraad en nog meerdere smakelijke opties. De huidige startspeler kiest een gerecht, betaalt de kost die erop staat met zijn ingrediënten die hij verzameld heeft en neemt het bij zich. Daarna volgen de andere spelers hem tot iedereen past.

Een maaltijd bestaat uit een verplicht aantal ingrediënten van een soort. De rest ervan bestaat uit vrije keuze maar wel allemaal van dezelfde soort. Wat het hier interessant maakt, is dat je keuze hebt uit verschillende opties van hetzelfde gerecht. Als je verder in de rij kiest, moet je ook meer betalen van een ingrediënt dat je al gebruikt hebt.

Een goede kok is goud waard

Festo! score

Na 4 ronden is het spel afgelopen en gaan we onze punten tellen. Ieder gerecht geeft aan hoeveel punten het waard is. Natuurlijk bestaat een maaltijd niet uit 6 voorgerechten dus ieder verschillend gerecht dat je gemaakt hebt, zal meer bonuspunten opleveren. Tenslotte is ieder ingrediënt dat je nog over hebt 1 punt waard. De speler met de meeste punten is de winnaar van het Festo!-festijn in Gloutama!

Buikgevoel

Festo! is een leuk spel dat simpel lijkt maar na 1 ronde te spelen je duidelijk maakt dat het meer te bieden heeft dan een droge boterham. Het is een enorm kleurrijke ervaring, wat het ideaal maakt om mensen aan tafel te brengen die niet geneigd zijn om iets zwaardere spellen te spelen. Het is niet echt een gateway game maar het thema, gevoel en een simpel maar diepgaand spelsysteem maken het ideaal voor bijna iedere spelersgroep. Tijd om te gaan eten want al dit lekkers heeft me honger doen krijgen!

Kleurrijk plezier

festo!
4 5 0 1
Festo! is een spel dat simpel lijkt maar veel opties biedt. Het verleidt je tot nadenken zonder je het zelf beseft. In de kleurrijke wereld van Gloutama ga je vele uren plezier vinden. Onze vrienden van Game Brewer hebben hiermee weer ons een smakelijke maaltijd geserveerd.
4/5
0