Batman Damned #1 review: ik kwam hier voor de piemel

Batman: Damned is de meest besproken comic van de week door de verschijning van een piemel. Maar is het ook de moeite?

Of het verhaal de moeite is, niet de piemel. Want over de fluit van Batman is er ondertussen al genoeg geschreven. Wie het eerste nummer van Batman: Damned deze week in de winkels kocht, kon hem in vol ornaat aanschouwen. Door alle commotie rond de plotse verschijning heeft DC Comics besloten de jongeheer te censureren in nieuwe oplages. De reden? Het lid draagt niet bij tot het verhaal, ook al heeft de comic nu flink wat media-aandacht gekregen. Maar we zijn grote jongens en gaan het niet meer hebben over de paal van Batman.

Batman: Damned is een verhaal dat op zichzelf rechtstaat en loshangt van de continuïteit in het stripuniversum van DC Comics. De minireeks maakt deel uit van Black Label, een verzameling verhalen door grote stripmakers (Frank Miller, Scott Snyder, Kelly Sue DeConnick,… ) die geen canon is. Die vrijheid leidt vaak tot de meest indrukwekkende verhalen zoals The Dark Knight Returns en Superman: Red Son.

Batman raast als een gewond dier door zijn stad. Hij probeert puzzelstukjes samen te brengen die geleid hebben tot zijn slappe toestand. Maar het grootste puzzelstuk moet nog komen: de Joker is dood en iemand heeft hem vermoord. Was het Batman zelf? Of probeert een bovennatuurlijke kracht hem erin te luizen? Hoe dan ook, John Constantine besluit hem voor nog onverklaarbare redenen te helpen.

Scenarist Brian Azzarello (100 Bullets, Wonder Woman) overgiet Batman met een sausje van magische horror. Hij toont niet alleen dat Bruce Wayne zichzelf altijd recht moet trekken, maar vooral dat die gewoonte van hem een gebroken man maakt. Hij is even maniakaal geworden als zijn grootste vijand. Daarnaast tonen flashbacks dat vader Wayne helemaal geen goedhartig man was en dat alles wat Bruce deed en doet een schreeuw is om aandacht. Wat de bovennatuurlijke laag inhoudt, net als de inmenging van Constantine, is nog onduidelijk maar het intrigeert.

Niemand kon het scenario beter in beeld brengen dan Lee Bermejo, de fervente samenwerker van Azzarello. Batman: Damned voelt door hem heel middeleeuws aan. Dat ligt niet alleen aan de grauwe tinten, met elk beetje kleur dat aanvoelt als eeuwig vuur dat de wereld van Wayne wil opslorpen, maar ook aan de fabrieken die lijken op kastelen of het bijeengenaaide kostuum van de donkere ridder. De afwezigheid van technologie verschuift de focus naar de gebroken mens achter het masker, en natuurlijk naar de donkere magie die hem in zijn greep heeft.

En die piemel? Die kwam op het moment waarop Bruce Wayne zich ontdoet van zijn tweede identiteit en dus van zijn bescherming. Hij gooit zich al wenend op de vloer, beseffend hoe fout hij bezig is. Hem ontdoen van die pure naaktheid, is tegelijkertijd het meeste kwetsbare moment van Wayne kleiner voorstellen dan het daadwerkelijk is.

Batman: Damned #1 is geschreven door Brian Azzarello, getekend door Lee Bermejo en uitgegeven door DC Comics op 19 september 2018.

Krachtig

Krachtig