Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Assassin’s Creed: Odyssey houdt het roer recht

Na Origins gaat Ubisoft nog verder terug in de tijd met Assassin’s Creed: Odyssey: tot 431 voor Christus. Gedaan met een enigszins rode draad doorheen de verschillende games, in deze zal het broederschap nog niet eens bestaan. De spreekwoordelijke draad gaat in de ‘huidige’ tijd wel verder waar Origins eindigde en je speelt dus opnieuw met Layla Hassan. Die rol was zodanig klein dat ze het voor mij er eigenlijk uit mochten laten, maar het blijft natuurlijk wel een vaste waarde in de reeks. Deze keer bezoekt Layla haar voorouders in het oude Griekenland. Let’s get philosophical!

Op Gamescom moet je wakker zijn. Zo kan je drie à vier uur in de rij bij Ubisoft gaan staan om de nieuwe Assassin’s Creed: Odyssey te spelen of je gaat een een beetje verder een hoekje om waar Microsoft en Facebook de game ook tentoonstellen en de rij maar een half uur is. De stand bij Ubisoft was wel iets grootser aangekleed, met bijvoorbeeld twee acteurs in volledige outfit van Griekse soldaat. Uiteindelijk doet dat er allemaal niet toe, zolang de game maar goed is.

Nog meer vrijheid

Keuzes maken zal doorheen de hele game belangrijk worden.

Ubisoft kondigde al aan dat je in zijn nieuwe game de keuze krijgt tussen een mannelijk of een vrouwelijk personage: Alexios of Kassandra. Keuzes maken zal doorheen de hele game belangrijk worden; voor het eerst zullen deze grote invloeden hebben om het verloop en de uitkomst van het verhaal. Hiermee cementeert de reeks zich verder in het open wereld- en RPG-genre. Daarnaast krijg je zelfs opties om verschillende romances naar keuze uit te bouwen. Niets nieuws onder de zon, maar wel ongezien voor een Assassin’s Creed-game.

Assassin's Creed Odyssey keuzes maken
Benieuwd of je keuzes ook op lange termijn belangrijk zijn.

Bij de start van mijn 15 minuten previewtijd moest ik dus eerst een keuze maken. De man naast me koos Alexios, de vrouw naast me Kassandra en ik deed ‘iene miene mutte’. Daarna belandde ik meteen op zee, verwikkeld in een zeeslag. Voor velen een ideale toevoeging aan de reeks, persoonlijk sta ik liever aan land. Gelukkig weerhield er mij niets om mijn bemanning véél succes te wensen en van het schip te duiken richting kust. Zonder gevolgen spoelde ik vrolijk aan en ging ik op zoek naar een andere missie. Het is hier dat ik opnieuw versteld stond van hoe goed Ubisoft een tijdsgeest kan vatten. De Klassieke Oudheid kwam voor mijn ogen tot leven. We vergeten soms hoeveel onderzoek, tijd en werk Ubisoft hierin steekt, maar bij deze opnieuw een dikke duim omhoog voor het hele team.

Sluipen of smijten?

Elk jaar een nieuw deel uitbrengen gaat niet zonder enig knip en plakwerk uiteraard.

Na het doelloos rondlopen en verkennen was het tijd voor actie. Bij het uittesten van de knoppen merk je toch dat véél mechanieken gelijk zijn aan deze uit Origins. Wanneer je terug elk jaar een nieuw deel wil uitbrengen ga je uiteraard tijd sparen met het nodige knip- en plakwerk. Odyssey werkt dus ook opnieuw met een levelsysteem voor jezelf en je vijanden. Dat was tijdens Origins voor mij de grootste aanpassing waar ik moeite mee had. Je bent niet langer vrij om elke vijand te besluipen en met één welgeplaatste steek het leven te ontnemen, daarvoor moet je level eerst hoger zijn dan dat van je doelwit. In Origins moest je daarvoor veel zijmissies doen die niet altijd even optioneel, maar vaak eerder verplicht aanvoelden. Ik hoop dat de missies nu iets meer uitgediept zijn, elk met meer losse zelfstandige verhalen zoals in The Witcher 3. Gelukkig kon ik enkele vijanden op mijn pad wel met brute kracht overmeesteren. Met zwaard en schild kan je nog steeds serieus van leer trekken tegen je rivalen. Je zwaard is dan ook gesmeden uit de gebroken speer van je voorvader Koning Leonidas de Eerste. Dit wapen geeft de speler bovenmenselijke krachten door zijn link met de Isu, die we al meermaals in de games zijn tegengekomen.

Ubisoft houdt van formules

Na 15 minuten speeltijd kan ik voornamelijk bevestigen dat wie fan was van de vernieuwingen in Origins, op beide oren kan slapen. Zelfs de arend keert terug. Na de genrewissel van vorig jaar blijft Ubisoft nu wel verder investeren in de RPG- en openwereldmechanieken. De oude games vormen officieel een afgesloten hoofdstuk. Hopelijk kan Assassin’s Creed: Odyssey positief verder bouwen op de geslaagde elementen uit Origins en enkele aandachtspunten aanpakken. Zo niet moeten ze misschien opnieuw twee jaar wachten voor het gegarandeerd volgende deel in de reeks.

Assassin’s Creed: Odyssey verschijnt op 5 oktober voor PS4, Xbox One en PC.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels