State of Decay 2 review: overleven geblazen

Het is alweer 5 jaar geleden dat ontwikkelaars Undead Labs de eerste State of Decay uitbrachten in opdracht van Microsoft. De game werd relatief goed ontvangen door spelers op Xbox en de Windows Store. De nieuwste telg in de serie is een voortzetting van eerder geleverd werk. Maar kan de game opnieuw boeien?

Ontwikkelaar: Undead Labs
Uitgever: Microsoft
Platform: pc (Windows Store), Xbox One
Aantal spelers: 1 – 4 online Co-op
Release: 28 mei 2018

Reviewexemplaar op pc bekomen via uitgever.

Overleven

Overleven: dat is het enige doel binnen de postapocalyptische wereld van State of Decay 2. Na een korte tutorial wordt jouw gekozen personage en zijn of haar kompaan gedropt in een van de drie speelwerelden. Je kiest zelf met wie je begint te spelen: een getrouwd koppel, een stel vrienden of simpelweg broer en zus. Ieder van hen heeft eigen kenmerken die jouw speelstijl zullen bevorderen. Zo kan je gaan voor de broer en zus die veel uithoudingsvermogen hebben maar dan weer aan kracht moeten inboeten.

Een grote open wereld wacht de dappere overlever.

Heel veel waarde moet je aan de startfiguren niet spenderen want spelers van de eerste game weten dat je doorheen de game met ieder personage kan spelen die tot jouw groep heeft toegetreden. Dit betekent ook dat bij een jammerlijk overlijden je personage onherroepelijk naar het hiernamaals is vertrokken. Maar geen nood, die mooie gear die je verzamelde kan je gewoon oppikken van, het nog steeds warme, lijk (slik). De constante wissel tussen personages waarmee je speelt, geeft ook een veel meer realistische gevoel. Een onsterfelijke superheld die honderden zombies kan verslaan, is uiteraard niet zo juist.

Tussen argwaan en vriendelijkheid

Overleven: dat is de juiste quests vervolledigen. Eigenlijk ben je doorheen de volledige game op zoek naar een veilige plek. Dit betekent ook dat er slechts een povere verhaallijn is, maar opnieuw valt dit makkelijk te verklaren vanwege het grote aantal personages waarmee je zal spelen. De echte focus van het spel ligt hem simpelweg op het ontdekken van de wereld, het vinden en maken van wapens, het ontmoeten van andere mensen en het uitbouwen van nieuwe nederzettingen. De speelwereld is enorm groot en dit voelt ook zo aan. Te voet is niet altijd een optie, dus de zeldzame bruikbare wagen die je kan vinden, is meer dan welkom. De zoektocht naar benzine is daarom ook enorm belangrijk.

Er zijn verrassend weinig zombies in deze game.

Doorheen jouw speeltijd ontmoet je ook veel andere mensen. Die zijn verbazingwekkend genoeg gevaarlijker dan het eerder beperkte aantal zombies dat je tegenkomt. Iedere ontmoeting met een mens kan anders uitdraaien: help je hen met een quest of geef je hen de supplies die ze vragen? Dan bestaat de kans dat ze jou handige materialen geven of ze vervoegen je groep. Anderzijds zijn er ook mensen die onverwacht aanvallen om met al jouw lekkere loot aan de haal te gaan. Opnieuw slaagt Undead Labs er hier in om een situatie te creëren waarin je altijd de afweging moet maken tussen argwaan en vriendelijkheid. Influence is de belangrijkste metric in dit verhaal. Doe je veel goede zaken? Dan bouw je een stevige influence op en gaan andere mensen je beter helpen.

Basiskamp

Of je nu veel of weinig overlevenden in je groep hebt, een basiskamp is noodzakelijk. De base building is voor mij veruit het minste leuke deel van de game. Het komt er simpelweg op neer dat je naar een van de vele verschillende beschikbare locaties gaat. Nadien kan je, mits de juiste materialen, modules plaatsen op voorafbepaalde plots binnen het kamp. Een groot huis heeft bijvoorbeeld twee beschikbare plekken voor een module in de tuin; die kun je dan gebruiken voor bijvoorbeeld een medic waar je gewonden en zieken kan genezen. De grootte van je base hangt ook af van hoeveel overlevenden er in je groep zitten. Waarom is de base building geen aangename ervaring voor me? Ik denk dat het voornamelijk ligt aan de aantal opties en de slechte UI. De gehele ervaring voelt verwarrend aan.

Iedere module in jouw basis heeft zijn eigen voordelen.

Een sociale ervaring

Overleven: dat is zombies doden. Vreemd genoeg is dit een redelijk makkelijk karwei. Het aantal zombies is vaak beperkt en zelfs de zeldzame hordes zijn al bij al niet groot in kwantiteit. De combat is ook eenvoudig, waardoor je vaak eerder aan button mashing doet bij het gebruik van een melee-wapen. De pistolen zorgen voor een aangename verfrissing maar ook hier is de variëteit beperkt. Nieuw zijn de infectious zombies. Deze zeldzame rakkers zijn makkelijk herkenbaar vanwege hun gekleurde ogen. Indien ze jouw eenmaal raken, ben je geïnfecteerd met een dodelijke ziekte. Klinkt interessant: ware het niet dat je vrijwel meteen wordt voorgesteld aan een cure die je kan maken mits de juiste materialen. De relatief lage frequentie van zombies zorgde ervoor dat ik me soms gewoon heel erg eenzaam voelde in de game, en dat vertaalde zich in enige verveling. Het is daarom ook sterk aangeraden dat je enkele vrienden zoekt want State of Decay 2 heeft een zeer goede co-opondersteuning. Zelfs van in de tutorial kan je met maximaal 4 vrienden spelen. Aangezien de game deel uitmaakt van Microsofts play anywhere is er ook cross-play; het maakt dus niet uit of je op Xbox One of pc speelt.

Loot, loot en nog eens loot.

Overleven is ook niet te veel van de omgeving genieten. Je wilt immers niet té afgeleid zijn. State of Decay 2 is visueel niet de meest indrukwekkende game die je zal zien. De game is zeker niet onaantrekkelijk maar ik heb erg weinig “wow”-momenten gehad. De wereld daarentegen is wel goed ontworpen met een voldoende variëteit.

Conclusie

Ik ga eerlijk zijn: ik had meer van de game verwacht. Na een zeer goede eerste State of Decay dacht ik dat de opvolger op meer vlakken ging innoveren. Met uitzondering van wat meer base building en nieuwe soorten zombies blijft het aantal nieuwe features eerder beperkt. Toch is de core-gameplay nog altijd een fijne ervaring. Qua gevoel geeft State of Decay 2 als een van de beste een postapocalyptische wereld mee. Bugs waren wel jammer genoeg een vaak voorkomende zaak: een bug waardoor ik vast zat aan het einde van een quest zorgde ervoor dat ik enkele weken niet kon verder spelen. Een simpele Google zoekcommando toonde aan dat ik niet de enige was met soortgelijke problemen. Undead Labs heeft wel enkele patches uitgebracht die de meeste bugs er ondertussen heeft uitgehaald.

Ben je op zoek naar een goede zombie survival game? Dan is State of Decay 2 een leuke voortzetter van eerder geleverd werk. Ook voor een fijne co-op ervaring met drie vrienden is de game zeker aan te raden.
Er kan dan nog maar één ding gezegd worden om te overleven in deze enge zombie-apocalypsewereld: succes!

Degelijk

Degelijk
3 5 0 1
State of Decay 2 zal zeker smaken voor de fans van dit genre van games: zombie RPG survival, vanwege zijn uitgebreide aanpasbaarheid, grote open wereld en goede postapocalyptische sfeer. Ben je echter een meer 'algemene' gamer dan kan het zijn dat deze game je niet lang genoeg kan interesseren.
3/5
0