Ask the Passengers review: eerlijk LGBT

De familie en vrienden van Astrid Jones zeuren voortdurend aan haar hoofd over de liefde. Maar zij worstelt met haar seksualiteit en stuurt haar liefde voorlopig enkel naar de passagiers van de vliegtuigen die ze bestudeert in haar tuin. Ask the Passengers is een mooi boek over zelfontdekking van A.S. King.

De ouders van Astrid verhuisden hun hebben en houden van New York naar Unity Valley, een dorp waar het vrije denken van de grootstad nog niet doorgedrongen is. Astrid kan er dan ook niet meer gedijen. Haar moeder houdt meer van haar hockeyende zus Ellis en Astrids beste vriendin Kristina. Ze is ook kritisch voor alles en iedereen en werkt zich te pletter. Haar vader is zijn fut kwijt en heeft joints ontdekt, en Ellis zelf maalt te veel om wat mensen van haar vinden. Astrid zelf ook, want ze houdt iets belangrijks in haar leven geheim voor iedereen: haar relatie met Dee, haar collega op haar weekendjob. Zelfs voor haar beste vriendin en vriend, die hun partner van hetzelfde geslacht verbergen en doen alsof ze samen zijn. Ze proberen voor Astrid dan ook lustig een ideale jongen te vinden.

Die status quo blijft natuurlijk niet duren, en Astrid moet haar twijfels over haar geaardheid zien te ontgronden. Dat is ook wel de sterkte van dit boek. Geen grote drama’s, maar de innerlijke exploratie van een LGBT+-jongere in een omgeving die weinig begrip voor haar heeft. Astrid is verliefd op een meisje, maar is ze daarom lesbisch? En waarom kan ze er dan niet ten volle voor uitkomen? Het is een mooie illustratie van de complexiteit van geaardheid, dat je mensen tijd moet geven om zichzelf te ontdekken en dat iemand anders dat niet voor hen mag doen.

Het is een mooie illustratie van de complexiteit van geaardheid, dat je mensen tijd moet geven om zichzelf te ontdekken en dat iemand anders dat niet voor hen mag doen.

Astrid probeert tegelijkertijd de moeilijke relatie met haar gezin niet op het spel te zetten, en zoekt inspiratie bij haar les humane wetenschappen en filosofie. In een deel magisch realisme ziet Astrid haar gezond verstand verschijnen als Frank S, een hedendaagse versie van Socrates. En dan zijn er nog de vliegtuigen, die Astrid gadeslaat wanneer ze op haar tuintafel aan het denken gaat. Telkens wanneer ze hen liefde stuurt, krijgen we een glimp in het leven van een van de passagiers. Veel draagt het niet bij aan het verhaal, behalve misschien perspectief op wat Astrid meemaakt.

De schrijfstijl van King is vloeiend en vaak erg grappig dankzij het (magisch) realisme. Ook opmerkelijk: alle personages hebben gebreken, maar je kan als lezer ook wel begrip opbrengen voor hen allemaal. Dat kom ik niet heel vaak tegen in een boek. Er komen ook allerlei soorten relaties aan bod, waardoor er voor elk wat wils is. Vooral de dynamiek binnen het gezin vond ik heel meeslepend en bij momenten heel herkenbaar. Al bij al vond ik Ask the Passengers een positieve verrassing, en deze zomer zeker je tijd waard.

header: freepik

Eerlijk

Eerlijk
3 5 0 1
Ask the Passengers is een genuanceerd en vlot boek over seksualiteit, het leven in een dorp en welke impact dit alles heeft op relaties met familie en vrienden. Misschien weinig origineels, maar verrassend goed uitgevoerd.
3/5
0