Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

x-men-trilogie: house of m

De perfecte X-Men-trilogie: verhaallijnen om te adapteren

X-Men: Dark Phoenix luidt het einde in de filmreeks die 19 jaar geleden begon. Welke weg onze mutanten daarna inslaan op het grote scherm is nog onduidelijk. In een ideale wereld, volgen ze onze weg.

Dit artikel heeft een kleine update gekregen voor de release van X-Men: Dark Phoenix.

Vorige week kon je kennis maken met de acteurs die onze favoriete mutanten vertolken op het grote scherm in de X-Men-trilogie van onze dromen. Met Ken Watanabe als Professor X, George Clooney als Magneto en Lupita Nyong’o als Storm moeten wij wel zorgen dat deze topacteurs hun kunsten ten volle kunnen uitoefenen in een goed verhaal. We baseren onze trilogie op enkele beresterke, recente X-Men-comics. Trouwe comic-adaptaties zijn nogal moeilijk om uit te voeren, dus nemen we net zoals echte scenarioschrijvers nogal eens een loopje met het bronmateriaal.

riot
© Marvel

X-Men: Riot (New X-Men door Grant Morrison)

Als reactie op de eerste X-Men-film uit 2000 werden de mutanten in de comics volledig gerestyled. Die grote taak lag in de handen van Grant Morrison, en met veel succes leidde hij de X-Men het nieuwe millennium binnen met New X-Men. Eén verhaallijn van zijn drie jaar durende reeks heet Riot at Xavier’s, waarin student Quentin Quire, een immens krachtige telepaat, de school van Professor X op stelten zet.

In onze X-Men: Riot maken we kennis met de leraren en leerlingen van Xavier’s School for Gifted Youngsters. Daarna wordt een bekende mutant vermoord door racistische anti-mutanten. Deze moord inspireert Quentin Quire, wiens grote held Magneto is, om een militie op te richten en de pacifistische gewoonten van Xavier in vraag te stellen. Onder de invloed van een drug die mutantenkrachten versterkt, richt de groep van Quire een gigantische ravage aan op de opendeurdag van de school. Op het einde laten enkele studenten het leven, waardoor Xavier aftreedt als schoolhoofd.

De verhaallijn is ideaal om de school opnieuw te introduceren, samen met haar leerlingen, en direct al het terugstappen van Professor X waardoor Cyclops de titel van schooldirecteur opneemt. Het eerste deel van onze trilogie toont ook al het symbolisme van de X-Men en de strijd tussen het gedachtegoed van Professor X en Magneto.

x-men house of m
© Marvel

X-Men: House of M (House of M door Brian Michael Bendis)

Onze tweede adaptatie is ongetwijfeld de meest ambitieuze, maar we mogen dromen. House of M is een steengoede cross-over waarin de X-Men samenwerken met de Avengers. Vroeger was dat onmogelijk want het vereistte een samenwerking tussen filmbedrijven Fox (met de rechten op X-Men) en Marvel/Disney (met de rechten op Avengers, maar nu dus met Fox onder zijn koepel).

De dochter van Magneto, Wanda Maximoff alias Scarlet Witch, zit in zak en as na een zenuwinzinking. Om te voorkomen dat haar krachten iets verschrikkelijks teweeg brengen, besluiten de X-Men het ondenkbare te doen. Wanda moet dood. Bij het horen van deze beslissing, ontploft Scarlet Witch en verbuigt ze de realiteit. In deze nieuwe wereld is het menselijke ras de minderheidsgroep met de mutanten als meerderheidsgroep. Magneto en zijn familie heersen als vorsten over het mutanteneiland Genosha, tot Wolverine zich langzaamaan de vorige realiteit herinnert. Hij trommelt de andere X-Men op en een voor een herinneren ze zich hoe het leven echt hoort te zijn. In een epische strijd wordt de nieuwe realiteit kapotgemaakt. De film eindigt met de bekende zin uitgesproken door Scarlet Witch: no more mutants.

Naast het epische, realiteitsverbuigende verhaal kan X-Men: House of M ook al het conflict duidelijk maken tussen Cyclops en Wolverine. Die laatste is ervan overtuigd dat de enige optie de dood van Wanda is, terwijl Cyclops er zelfs niet aan wil denken. Daarnaast komen onze helden op het einde terecht in een wereld waarin er van mutanten amper sprake is.

x-men schism
© Marvel

X-Men: Schism (X-Men: Schism door Jason Aaron)

De breuk tussen Cyclops en Wolverine in de comics is een logisch gevolg van hun karakters en hun botsingen in het verleden. Volgens sommigen werd het verkeerd aangepakt, want de karakters van de personages voelen haast omgewisseld aan. Het kan toch werken in onze filmversie door de gevolgen uit het vorige deel. In House of M wil Cyclops niet doden, maar Wolverine wil wel alles op het spel zetten. In Schism meet Cyclops zich een nieuwe mentaliteit aan, terwijl Wolverine zachtaardiger geworden is na de gebeurtenissen met Scarlet Witch.

Onze film opent met het mutantenras op sterven na dood. Onder het kleine procent overlevenden zitten onze helden, onaangetast door de krachten van Scarlet Witch. Een overheidstak wil de mutanten volledig uitroeien en stuurt daarom Sentinels (de gigantische robots die het elke keer gemunt hebben op mutanten) erop uit. Gaandeweg zien we dat Cyclops en Wolverine het oneens raken over het leiderschap van de X-Men en over het vraagstuk of kinderen als soldaten mogen opdraven. Cyclops ziet er geen graten in, voor Wolverine is dit een stap te ver geworden.

Deze ruzie culmineert in de derde akte met een gevecht tussen beide heren, hoewel de schuilplaats van de mutanten aangevallen wordt door de Sentinels. De Sentinels worden neergehaald, maar de vriendschap tussen Cyclops en Wolverine is definitief voorbij.

storm
© Marvel

Vervolgen en spin-offs

Na X-Men: Schism gaan Cyclops en Wolverine elk hun eigen weg met elk hun volgzame mutanten. Wolverine opent een nieuwe mutantenschool, dit kan een lichtere film worden. Ondertussen blijft Cyclops het opnemen tegen de schurken van de wereld. Daarnaast kan ook het uitsterven van het mutantenras behandeld worden met de geboorte van Hope en het verschijnen van Cable (eerst geïntroduceerd in Deadpool 2).

Er blijven heel wat comics over die sterke films kunnen worden. Wat dacht je van Mutant Massacre, Utopia of Astonishing X-Men van Joss Whedon? Er zouden ook flink wat solofilms kunnen uitkomen over bijvoorbeeld Storm, Nightcrawler of Professor X, want hij blijft toch zo’n vaag personage. We zouden graag ook Magneto Testament geadapteerd zien, een sterk Tweede Wereldoorlogsdrama met slechts enkele bovennatuurlijke elementen bij het verschijnen van zijn krachten.

Welke comics zou jij graag zien op het witte doek? En welke X-Men verdienen hun eigen solofilm? Laat het ons hieronder weten!

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels