Rovers van de Noordzee cover

Rovers van de Noordzee review: plunderen maar!

In Rovers van de Noordzee moet je proberen om als viking zoveel mogelijk te plunderen en buit te verzamelen om je hoofdman tevreden te stellen. Kan deze worker placement ons bekoren en is er een uniek kantje aan? Geekster trok de woeste baren in en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Shem Phillips
Uitgever: Garphill Games en White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 12+
Speelduur: +-60 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Interessante twist

Op het eerste zicht een typische worker placement

Rovers van de Noordzee is op het eerste gezicht een typische worker placement. Elke beurt kan je, door je werker op een bepaalde plek te zetten, verschillende soorten grondstoffen, kaarten of manschappen verzamelen, die je dan weer kan gebruiken om punten te verkrijgen. Door in je dorp acties uit te voeren, krijg je voornamelijk grondstoffen of kaarten met troepen, door te plunderen in het noorden win je punten. Bij het plunderen moet je goed bepalen welke buit je wilt, en kan je door je ingehuurde bemanningsleden in te zetten of op te offeren extra punten winnen. Met je buit kan je thuis dan weer extra punten verdienen door alles aan je hoofdman te offeren. Wie op het einde van het spel door die punten en een reeks verschillende bonuspunten de hoogste score heeft, is de beste Viking en wint.

rovers van de noordzee dorp
In je dorp verdien je vooral grondstoffen of manschappen. © Garphill Games en White Goblin Games

Op het einde van je beurt neem je een van de andere Vikingen op het bord terug weg en voer je de bijhorende actie ook uit!

Wat dit spel een beetje unieker maakt, is het feit dat je niet enkel een werker of Viking kan plaatsen op een lege plaats naar keuze in ruil voor een bepaalde actie. Op het einde van je beurt moet je ook een van de andere Vikingen op het bord terug wegnemen (behalve een die je net geplaatst hebt) en mag je de actie van diens plaats ook uitvoeren! Zo kan je dan ook eigenlijk twee acties per beurt uitvoeren. Wanneer je een tegenspeler probeert te blokkeren door een Viking te zetten op een voor hem of haar gunstige plaats, is het mogelijk dat de volgende of zelfs dezelfde ronde deze speler die Viking gewoon zelf kan nemen en alsnog die actie kan uitvoeren. Ook zijn er verschillende kleuren Vikingen, waardoor je niet met elke Viking elke actie kan uitvoeren. Het zal er dus op neerkomen goed in te plannen welke Vikingen je nodig hebt en welke acties je dus sowieso moet doen om die Vikingen te krijgen.

rovers van de noordzee plunderen
Door bij je buren “op bezoek te gaan” verdien je kostbare buit. © Garphill Games en White Goblin Games

Tactische beslissingen

Er is met dit alles slechts een heel klein beetje geluk gemoeid.

Tijdens het spelen van Rovers van de Noordzee moet je veel tactische beslissingen maken. Neem je als buit bij het plunderen bijvoorbeeld één of meerdere Walkuren, dan sterven er een of meerdere manschappen, maar krijg je wel meer bonuspunten op het einde van het spel (en kan je winnen bij een ex aequo). Zoals gezegd kan je door Vikingen te plaatsen je tegenspeler niet echt blokkeren, aangezien hij of zij die Viking daarna zelf kan terugnemen. Er is zelfs een actie die je toelaat om een actie waar al iemand staat ook uit te voeren. Bij het plaatsen van je Viking moet je dus ook in het achterhoofd houden dat een van je tegenstanders die actie ook zal krijgen. Je kan echter wel bepaalde acties gebruiken om je tegenspelers te dwingen je grondstoffen te geven, kaarten te ruilen of zelfs Vikingen om te wisselen. Er is met dit alles slechts een heel klein beetje geluk gemoeid. Bij het plunderen gebruik je je grondstoffen en bemanning, en kan je hun krachten toevoegen aan een dobbelsteenworp. Deze worp moet een bepaald cijfer halen om je punten te kunnen geven. Wie goed voorbereid gaat plunderen, kan een slechte worp wel veel minder erg maken of zelfs extra bonuspunten verdienen. Je manschappen kunnen je ten slotte ook nog bonuspunten opleveren als je hen bij het plunderen of werken slim gebruikt.

Wacht, we zijn rovers van de noordzee maar we gaan plunderen in het noorden?
Je hebt genoeg plaatsen om je Vikingen op neer te zetten.

Vikings ruimen mooi op

De componenten van het spel zijn voornamelijk wat je zou verwachten bij een worker placement: houten stukjes om je score mee aan te duiden of die dienen als grondstof of werkers, twee stevige dobbelstenen (met grote cijfers in plaats van ogen), en een aantal tegels van stevig karton. Daarnaast heb je nog kaarten met leuke tekeningen en duidelijke effecten. De symbolen op het bord zelf hebben genoeg variatie, maar de eerste keer spelen zal je toch zeker nog de uitleg bij elk symbool uit de spelregels ernaast moeten houden. Bij het opruimen krijg je naast een aantal plastieken zakjes ook een kleine stoffen zak waarin je je grondstoffen bijvoorbeeld kwijt kan, wat altijd leuk is.

Wie wil daar nu niet mee samen in een dorp wonen?
Stuk voor stuk toffe mensen.

Rovers van de Noordzee: Conclusie

Zowel de gameplay als het thema van Rovers van de Noordzee doen ons een beetje denken aan Odin, maar toch is dit spel zijn eigen verdienste. Door elke beurt ook werkers terug te mogen nemen en zo een tweede actie uit te voeren, moet je de tactiek die je gebruikelijk toepast bij dit soort spellen toch wat aanpassen. Voor de rest zijn er niet zoveel verrassingen, maar uiteindelijk is dit spel als leuke en relatief rustige worker placement een goede toevoeging aan het genre.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze artikels.

Leuk

Rovers van de Noordzee
4 5 0 1
In de leuke worker placement Rovers van de Noordzee moet je door zowel je eigen manschappen als die van je tegenspelers goed in te zetten werken en gebouwen plunderen om je hoofdman gunstig te stemmen.
4/5
0