Mario + Rabbids DLC review: it’s on like Donkey Kong

De Rabbids zijn zo’n figuren die je ofwel fantastisch vindt, ofwel waar je helemaal niks van moet hebben. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij het eerste kamp hoor: ik ben wél fan van de knotsgekke figuurtjes. Ik heb dan ook zeer genoten van Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Maar blijf ik ze leuk vinden nu ze zich ook gaan mengen met Donkey Kong in de eerste grote DLC voor de game?

Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Platform: Nintendo Switch
Aantal spelers: 1
Release: 26 juni 2018

Reviewcopy op Nintendo Switch bekomen via uitgever.

Nadat de Rabbids samen met Mario en zijn vrienden erin geslaagd zijn om Rabbid Kong te verslaan in het hoofdspel, speel je de nieuwe DLC Donkey Kong Adventure vrij. Zo zijn onze drie helden wat aan het uitrusten na hun gevecht wanneer ze Rabbid Peach op zoek zien gaan naar een stopcontact om haar smartphone op te laden. Ze vindt er uiteindelijk niets beter op dan die in te pluggen in de teletijdwasmachine. Dat activeert het toestel en zuigt Rabbid Peach, Rabbid Kong en Beep-O naar Donkey Kongs dimensie. Daar lopen ze al snel Donkey Kong en Rabbid Cranky tegen het lijf. Nadat Cranky Beep-O omgebouwd heeft naar een monowheel, gaat het nieuwe trio de strijd met Rabbid Kong aan. Hij en zijn Rabbid-volgers hebben namelijk wat wasmachineonderdelen gestolen waardoor Rabbid Peach niet meteen terug naar het Mushroom Kingdom kan.

mario rabbids kong
De rabbids hebben wel oog voor dramatiek.

Deze DLC brengt in het kort eigenlijk meer van hetzelfde als de eerste game. Aan de gameplay is namelijk niet zoveel veranderd. We krijgen nog steeds dezelfde op beurten gebaseerde gevechten tussen het trio helden en de Rabbids onder invloed van de slechterik. Er zijn wel een aantal nieuwe spelstanden toegevoegd. Zo moet je eens een stel baggerbananen vernietigen of moet je smokkelaars proberen tegen te houden om die wasmachineonderdelen te stelen. In tegenstelling tot de hoofdgame kan je helaas geen ander personage kiezen. Mocht je het grappige divagedrag van Rabbid Peach beu geraken, kan je helaas niet eventjes switchen naar Mario, Luigi of een andere Rabbid. Ergens hoeft dat ook niet want het nieuwe team is zeer goed op elkaar ingespeeld!

Rabbid Cranky en Donkey Kong zijn een soms humeurig topduo.

Rabbid Peach wordt nog bijgestaan door Donkey Kong en Rabbid Cranky, met elk hun unieke speelstijl. Donkey Kong kan zich bijvoorbeeld, met behulp van bepaalde tegels, heel ver over het speelveld verplaatsen. Hij kan ook alles, zowel teamgenoten, vijanden, speciale blokken, stenen en meer oppakken en verder gooien om zo een tactische zet tot een goed einde te brengen. Dat meenemen van teamgenoten is trouwens nog het handigst tijdens het spelen met Rabbid Cranky. Als de nukkige Rabbid Cranky neerkomt van een worp of een sprong, laat hij namelijk een vriesstoot los die de vijanden HP ontneemt en hen belet speciale moves uit te voeren. Een soms humeurig topduo dus, die nieuwe personages. Rabbid Peach blijft haar helende, doch goed uitgeruste fabuleuze zelf.

mario rabbids kong
De rabbids halen in de achtergrond weer van alle soorten fratsen uit.

De gameplay blijft dus goed werken en het nieuwe team is ook goed op elkaar afgesteld. Een eerste minpuntje van de DLC ten opzichte van de hoofdgame: de midbazen en bazen zijn een stuk minder memorabel. Rabbid Kong is een leuke baas om op verder te werken voor de DLC maar een nieuwe Phantom of the Bwahpera-moment zit er helaas niet in. Een tweede minpunt voor mij persoonlijk is de overvloed aan puzzels. Net zoals in de hoofdgame krijg je tussen de gevechten enkele puzzeltjes voorgeschoteld. Deze zitten weer goed in elkaar maar ik had het gevoel dat het er misschien net te veel waren om aangenaam te blijven.

mario rabbids kong

Alle minpuntjes worden volledig geneutraliseerd door de charme die het spel uitstraalt.

Maar die minpuntjes worden weer volledig geneutraliseerd door de charme die het spel blijft uitstralen. De 4 werelden waarin de 19 nieuwe battles plaatsvinden, zijn weer prachtig vormgegeven. Ik wil met deze temperaturen echt wel op vakantie naar de Bananenlagune en het Rif. Een uitstapje naar de jungle en wat cultuur in de kerker zijn zeker ook een optie. Het is maar om te zeggen dat er weer zodanig veel detail in de omgeving is gestopt dat je je ogen blijft uitkijken. Dat uitkijken doe je ook best goed want er zijn wel weer enkele wapens, puzzelstukjes en meer verborgen doorheen de werelden. Om een voorbeeld te geven: om wapens vrij te spelen, krijg je nu een soort leveltje voorgeschoteld dat wel iets weg heeft van Captain Toad: Treasure Tracker. Prachtig om te bekijken en uit te zoeken.

Donkey Kong Adventure is nu beschikbaar als DLC voor Mario + Rabbids: Kingdom Battle

0