Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Kingdom Hearts III cover

Kingdom Hearts III review: relatief mooi afgerond

Kingdom Hearts begon in het verre 2002 als een action RPG met een toen nog eenvoudig verhaal over een jongen die met een grote sleutel op zwarte wezentjes sloeg en daarbij geholpen werd door Donald Duck en Goofy. Het was een mix van Disney en Square, met naast originele personages ook wat oude bekenden uit Final Fantasy in de mix. Naarmate er meer sequels en prequels kwamen die meer zwarte hoodies met zich meebrachten, werd het verhaal een opeenhoping van verwarrende plotelementen. Maar nu, anno domini 2019, wordt er een poging gedaan om alle verhaallijnen van de games samen te brengen in het langverwachte Kingdom Hearts III. Was het het lange wachten en alle spin-offs waard? Geekster trok veel te grote schoenen aan, zocht kleren met zoveel mogelijk ritsen in de kast, en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 29 januari 2019
Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via uitgever.

Het laatste hoofdstuk?

Kingdom Hearts III slaagt erin om bijna elk plotelement uit de vorige games mooi af te sluiten, maar toch blijf je soms met een paar frustraties zitten.

Kingdom Hearts III gaat verder waar Dream Drop Distance eindigde, en herhaalt zelfs een paar van de laatste scènes uit dat spel. Op het eerste gezicht is het niet zo moeilijk: Sora en co moeten het opnemen tegen Xehanort en al zijn incarnaties, die Kingdom Hearts willen openen om te kijken of alle werelden dan vernield en hermaakt kunnen worden. Jammer genoeg is Sora een groot deel van zijn krachten verloren, en moet hij terug van wereld naar wereld trekken om opnieuw sterker te worden. Daarnaast moeten er ook nog een aantal bondgenoten gered of teruggevonden worden, om uiteindelijk samen de strijd tegen Xehanort te kunnen beginnen. Terwijl Sora dat allemaal moet doen, gaan ook Riku en Mickey op hun eigen missies en wagen Kairi en Lea/Axel zich aan Keyblade-training.

Als afsluiter van de zogenaamde Dark Seeker Saga slaagt Kingdom Hearts III erin om bijna elk waanzinnig plotelement uit de vorige games mooi af te sluiten, maar toch blijf je soms met een paar vragen of frustraties zitten. Voor games waarbij de dialogen soms veel te lang duren, heeft Kingdom Hearts als een serie de neiging om in de laatste uren snel-snel alle openstaande plotelementen te willen oplossen en een paar cliffhangers op je af te vuren. Nieuwkomers krijgen de kans om samenvattingen van vorige games te bekijken, maar die geven je zeker niet alle informatie die je nodig hebt. Zelfs wie alle vorige games gespeeld heeft, zal toch soms het voorhoofd moeten fronsen. Het is opzettelijk dat ook niet alles opgelost wordt, want regisseur Tetsuya Nomura wil duidelijk nog games in deze serie (en zijn andere series!) maken, waardoor de reis van een bepaald duo in dit spel uiteindelijk heel frustrerend is. Toch heeft het verhaal op een eerste oppervlakkig niveau een duidelijk einde en wordt de strijd tussen licht en duisternis naar behoren opgelost.

Kingdom Hearts III plot 2
De personages zelf vinden het verhaal iets te ingewikkeld.

De speeches over licht, duisternis, vriendschap en harten worden met een lichte hint van zelfspot gegeven.

Wie Kingdom Hearts zegt, zegt idiote speeches over licht, duisternis, vriendschap en harten. Ook deze keer zijn deze zeker van de partij, maar worden ze soms met een lichte hint van zelfspot gegeven. Zowel Sora en zijn vrienden als de kornuiten van Xehanort rollen immers soms met de ogen en geven sarcastische commentaar wanneer hun tegenstanders hun persoonlijke filosofieën willen uitleggen of van hier naar daar teleporteren. Ook lacht Nomura precies wat met zijn eigen titels van de vorige games en hoor je verdacht veel “Sora.Donald.Goofy”. Sora is nog steeds een grote idioot met het hart op de juiste plaats, maar alle andere personages vinden er nu bij momenten plezier in om hem op zijn mindere intellectuele capaciteiten te wijzen. De social media-posts van de personages tijdens de laadschermen, compleet met hashtags (of hearttags?) zijn verder wel grappig, maar vooral een beetje raar. Uiteraard zijn er ook wel een aantal hartverwarmende of kickass momenten. Jammer genoeg zijn de eigenlijke Final Fantasy-personages nergens meer te vinden, en is de cliffhanger in het geheime einde er enkel voor wie met een internetconnectie deze gratis DLC heeft kunnen downloaden. Er is ten slotte nog een groot minpunt aan het verhaal: ondanks alle beloftes in het verhaal voor het tegendeel, trekken de (originele) vrouwelijke personages nog steeds vaak aan het kortste eind als het op zelfstandigheid en invloed op het verhaal aankomt.

Het grootste deel van je tijd zal je zoals steeds in de Disney-werelden spenderen. Er zijn slechts een zestal gewone Disney-werelden en je bezoekt ze slechts eenmalig, maar ze zijn wel groter en langer dan in de vorige games. Daarnaast zijn er nog een paar kleinere originele werelden en een mini-wereld van Disney. Soms herspeel je het gewone verhaal van een film, en soms krijg je eerder een onofficieel maar bevredigend vervolg. Het is indrukwekkend hoe sommige scènes uit bijvoorbeeld Frozen en Tangled shot-voor-shot nagemaakt zijn, met eventueel Sora, Donald en Goofy die dwaas toekijken in de achtergrond. Jammer genoeg slaat Kingdom Hearts III soms bepaalde scènes over, waardoor het niet altijd een mooi geheel vormt en je problemen krijgt met het tempo. Vooral Arendelle, de wereld van Frozen, toont bijvoorbeeld de eigenlijke slechterik van de film zonder dialoog slechts een paar seconden, en is hierdoor heel teleurstellend en voor mensen die het verhaal niet kennen waarschijnlijk heel verwarrend. Wat wel leuk en met momenten heel grappig is, is hoe sommige van de Disney-personages vaak geen tijd hebben voor het gezever van de tegenstanders uit het hoofdverhaal en dat ook zeggen of door hun acties laten blijken.

Beste gameplay van de hele reeks

Dankzij al je opties is Kingdom Hearts III wel één van de makkelijkste games uit de serie.

Kingdom Hearts III heeft de beste elementen uit het vechtsysteem van de vorige games genomen en er zelf een paar verfijningen aan toegevoegd, maar negeert (gelukkig) wel de command decks uit Birth By Sleep of Dream Drop Distance. De camera is overigens meer ingezoomd in vergelijking met Kingdom Hearts II, maar gedraagt zich gelukkig wel vlotter dan vroeger. Het belangrijkste zijn de “form changes”. Die waren er misschien wel al in 0.2 A Fragmentary Passage, maar zijn nu handiger en zullen veel meer gebruikt worden. Door een aantal combo’s te doen, bouw je een meter op, en wanneer deze vol is, kan je je Keyblade eenmalig of zelfs twee keer achter elkaar transformeren, waardoor je nieuwe aanvallen en mogelijkheden krijgt. Elke Keyblade heeft zijn eigen vormen en abilities, waardoor je misschien een ouder Keyblade blijft gebruiken of upgraden in plaats van het meteen in te ruilen voor een krachtiger exemplaar. Je kan drie Keyblades tegelijkertijd instellen, en heel eenvoudig in een gevecht of zelfs het midden van een combo ertussen wisselen.

Kingdom Hearts III formchange
Je kan bijvoorbeeld je Keyblade formchangen in een grote hamer.

Daarboven heb je nog vele andere mogelijkheden. Naast je gewone aanvallen, magie en form changes, keren ook “shotlock” en “flowmotion” terug, kan je, naargelang in wiens buurt je een combo doet, met dat personage een speciale aanval doen, en zijn de summons (of links) nog steeds heel handig om trash enemies of zelfs bazen aan te pakken (en meteen jou volledig te genezen). Ook kan je krachtige Disneyland-attracties zoals een carrousel of piratenschip oproepen om je vijanden helemaal mee te vernederen. Dankzij al deze opties is Kingdom Hearts III wel één van de makkelijkste games uit de serie en ben je constant speciale aanvallen aan het doen terwijl je zelf niet of moeilijk geraakt kan worden. Op een paar gevechten na, zal je dan ook niet veel uitdaging vinden in de normale moeilijkheidsgraad. Voor wie iets meer wil, is er Proud Mode, en de mogelijkheid om je EXP of MP regeneration uit te schakelen. Proud Mode Kingdom Key Only Level One-runs zijn dus nog steeds mogelijk.

Kingdom Hearts III attractions
De attracties zijn grappig, maar maken het spel nog gemakkelijker.

Wie geen zin heeft in alle extra elementen, hoeft ze niet te doen.

Een aantal werelden hebben ook nog hun eigen gimmicks. Zo kan je in de Toy Box grotere stukken speelgoed besturen, verandert het spel opeens in Kingdom Hearts: Black Flag met optionele eilanden en piratenschipgevechten wanneer je bij Jack Sparrow op bezoek gaat, en is ook San Fransokyo een open wereld. Daarnaast kan je op zoek gaan naar ingrediënten en die bij onze favoriete kok in een relatief irritant minigame koken, verschillende oldschool spelletjes die uit het tijdperk van de eerste draagbare videogames lijken te stammen, proberen verborgen Mickey-symbolen of sterrenbeelden te vinden of met je Gummi Ship het universum te veroveren. Dat laatste gebeurt nu ook in een soort open 3D-wereld in plaats van een railshooter (hoewel er ook nog zulke stukken zijn), en heb je meer opties dan ooit om je schip aan te passen. Wie echter in die elementen geen zin heeft, hoeft ze niet te doen. Je kan het koken, verkennen van grotere werelden of fotograferen gewoon negeren en slechts éénmaal met je Gummi Ship naar elke wereld vliegen om daarna enkel nog maar fast travel te gebruiken. Wie wél alles wil doen, inclusief de optionele post-game gevechten en de superbaas (die wel niet allemaal even interessant zijn), heeft ongeveer tussen de 40 en 50 uur speelplezier voor de boeg.

In de films

Het spel neemt moeiteloos de stijl en animaties (soms letterlijk) uit de verschillende films over.

We waren al even geteased in 0.2, maar Kingdom Hearts III ziet er uiteraard op de huidige consoles veel beter uit dan de voorgangers. Het spel neemt moeiteloos de stijl en animaties (soms letterlijk) uit de verschillende films over, waardoor je soms zelfs denkt dat je een film aan het herbekijken bent. Vooral in de wereld van Toy Story is de immersie indrukwekkend, maar ook de andere werelden mogen er zijn. Enkel bij de echte acteurs, zoals in de wereld van Pirates of the Caribbean, krijg je soms het gevoel in de uncanny valley vast te zitten. De werelden zijn voor het grootste deel interessanter dan die van de vorige games, en bevatten nu zelfs vaak een groot aantal npc’s, maar hebben soms toch nog enkel grote kamers of gangen. Vooral in Arendelle, toch wel de grootste teleurstelling van dit spel, zijn de omgevingen eerder saai en heb je na een tijdje genoeg van de besneeuwde berg gezien terwijl het paleis van Elsa of het koninkrijk zelf steeds nét buiten bereik is. Jammer genoeg krijg je de mogelijkheid om snel doorheen elke wereld te zweven ook te laat in de game.

Kingdom Hearts III NPCs
Sommige werelden hebben NPCs.

De stemacteurs leveren voor het grootste deel goed werk. Naast een intussen iets oudere Haley Joel Osment als Sora, springen vooral de originele Disney-acteurs zoals Kristen Bell, Josh Gad, Idina Menzel, Zachary Levi, Susan Egan en de immer enthousiaste James Woods in het oog. Soms konden de makers de originele stemmen niet krijgen, waardoor je imitaties krijgt die soms heel goed zijn, maar dan andere keren weer wat minder. Naar Paul St. Peters zoete stem kunnen we dan wél weer uren blijven luisteren, zelfs als hij over duisternis ofzo aan het zeveren is.

Kingdom Hearts III Phil
Phil zit in het spel, maar zegt niets omdat zijn Japanse voice actor gestorven is.

Ten slotte moeten we onder meer Yoko Shimomura weer prijzen voor de schitterende muziek. Een aantal van de nieuwe thema’s zijn heel leuk, vooral in de wereld van Monsters Inc. en Tangled, en de oude thema’s komen op de gepaste momenten terug in mooie nieuwe versies. Ook zijn er meer momenten waarbij niet gewoon een thema afgespeeld wordt, maar het allemaal mooi aangepast is aan een cutscene. Zonder veel te spoilen is Utada Hikaru trouwens niet het enige zangtalent dat we horen tijdens het spel.

Conclusie

Was Kingdom Hearts III nu het lange, lange wachten waard? Voor het grootste deel wel. Het speelt beter dan de andere games in de serie, ziet er schitterend uit en je waant je vaak in het midden van de films. Hoewel niet elk detail en elk klein plotelement helemaal wordt opgelost, eindigt het verhaal van de Dark Seeker Saga toch relatief Simple and Clean als je bedenkt hoeveel er moest gebeuren of opgelost worden. Veel plotwendingen zitten wel samengedrukt in het einde van het spel, hier en daar blijven er nog grote vragen over. Nieuwkomers doen er wel beter aan om ofwel de vorige games te spelen of onze samenvatting van het plot tot voor Kingdom Hearts III te lezen. Jammer genoeg is het tempo soms niet optimaal en is niet elke wereld even goed uitgewerkt qua verhaal of omgevingen.

Kingdom Hearts III bij bol.com

Meer lezen over Kingdom Hearts?

Hartig

Kingdom Hearts III
4 5 0 1
Kingdom Hearts III speelt beter dan de andere games in de serie, ziet er schitterend uit en je waant je vaak in het midden van de films. Hoewel niet elk detail en elk klein plotelement helemaal wordt opgelost, eindigt het verhaal van de Dark Seeker Saga toch relatief Simple and Clean.
Kingdom Hearts III speelt beter dan de andere games in de serie, ziet er schitterend uit en je waant je vaak in het midden van de films. Hoewel niet elk detail en elk klein plotelement helemaal wordt opgelost, eindigt het verhaal van de Dark Seeker Saga toch relatief Simple and Clean.
4/5
Total Score
Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels