Geekster speelt #71: Frostpunk en Subnautica

0

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Frostpunk

Jason: Alweer een weekje waar ik geen geld moet uitgeven omdat de Epic Store een knaller van formaat weggeeft. Het is enkel misschien niet het juiste seizoen om een ijsstijd-overlevingssimulator te spelen. Ach ja, als het goed is het goed en amai, is deze fantastisch.

Frostpunk is een meedogenloze strategie en overlevingsgame van de studio 11Bit, dezelfde makers als This War of Mine. Ik vermeld het omdat het ook hier je geweten zal folteren met haast onmenselijk keuzes. Veel speling is er niet in de leven-of-doodsituatie waarin je kolonie zich bevindt. Temperaturen tot -110°C, voedselschaarste, ziektes… Er zal altijd iets mislopen in Frostpunk. Je zal dus moeten kiezen: voer ik kinderarbeid in? Gebruiken we de overledenen als compost voor voedselproductie? Wat met patiënten met bevroren ledematen? Amputeren? Palliatieve zorg? Als je zin hebt in een luchtig avondje gamen, ben je bij Frostpunk aan het verkeerde adres.

Hier lijkt alles on der controle, maar het is slechts een kwestie van tijd…

Maar de game is door al die harde keuzes wel een klein meesterwerkje. Het jongleren tussen de noden van het volk en de noden van kolonie zijn gewoonweg verslavend. Er is altijd iets te doen en nooit genoeg tijd om het goed te doen. Maar in tegenstelling tot vele strategiegames, heeft Frostpunk een gestage leercurve met duidelijke tutorials. Je eerste potje zal niet positief eindigen, maar op geen enkel ogenblik heb je de indruk dat je eerst nog 600 pagina’s tutorial moet doornemen om een kans te maken. Het geeft het geheel voor mij zelfs een kleine rogue-like toets. Welke ongelooflijke tegenslag ga ik nu weer meemaken?

Wie het een kans wil geven, weet dat Frostpunk alles behalve gemakkelijk is. Er is wel een ‘creatieve’ modus waarin je op je gemak kunt leren, maar die modus is veel minder spannend dan het centrale scenario. Alleszins, zeker eens een testje waard, al was het maar om de hartverscheurende keuzes die 11Bit je voorschotelt eens zelf mee te maken. En het is ook gewoon goede training voor in 2094 als we de Parijs-akkoorden niet halen.

Subnautica

Michiel: Om mij voor te bereiden op de 1.0 release van Below Zero had ik besloten om het originele Subnautica nog eens te spelen. Onlangs was de PS4-versie gratis, dus leek het mij het ideale moment om terug het nat in de duiken.

Subnautica blijft aan de ene kant een heerlijk atmosferisch avontuur waarbij je nadat je ruimteschip crasht in een massieve oceaan moet zien te overleven. Je moet (toch in het begin) constant op je zuurstof letten terwijl je meer en meer grondstoffen verzamelt om nieuwe voorwerpen te maken. Normaal ben ik niet zo voor survival en craften, maar in Subnautica is dit allemaal zeer goed gedaan. Je begint met het fabriceren van een mes of een zuurstoftank, maar tegen het einde van het spel bouw je volledige zeebasissen of massieve voertuigen. Dit alles wordt gecombineerd met een verrassend goed uitgewerkt verhaal dat je aanspoort om steeds verder en dieper te duiken. Hoe dieper je gaat, hoe gevaarlijker de onderwaterwereld natuurlijk is, en vaak zijn het de kenmerkende geluiden van elk groot prooidier die je nog net op tijd waarschuwen dat je echt op je hoede moet zijn. Angst om te verdrinken of opgegeten te worden is een belangrijk onderdeel van dit spel. Een hele fijne en speciale ervaring!

Je kan zelfs een onderwatervriendje vinden! © Unknown Worlds Entertainment

Aan de andere kant is Subnautica op PS4, zelfs op een pro, geen leuke technische ervaring. Als we de lange laadtijden even buiten beschouwing laten, zit je nog steeds met een aantal irritante bugs. Visuele bugs zijn al frustrerend, maar bugs waardoor je een paar uur moet herspelen zijn echt onaanvaardbaar. Een kleine opsomming:

  • Bij momenten clip je doorheen het terrein (en zit je dus eigenlijk in een bodem, rotswand of muur vast) en kan je niet meer terug tenzij je herlaadt of je jezelf laat stikken. Zo ben ik twee keer een paar uur verloren.
  • Soms besloten mijn voertuigen om (met nog veel energie in de accu) niet meer te willen werken.
  • Het terrein of de objecten onder water willen soms minutenlang niet renderen, wat heel lastig is in een spel waarbij je soms een klein mineraaltje op de zeebodem moet vinden. Wanneer de zwarte bodem van een grot na een minuut eigenlijk bijtend groen zuur blijkt te zijn, volgt er ook wel wat gevloek.
  • Een of twee keer is het spel gecrasht en stuurde het mij uren (en door het punt in het verhaal waar ik zat) vele lange laadschermen terug.

Subnautica is een briljant spel, maar op de PS4 zou ik het in ieder geval niet aanraden. Ga gewoon voor de pc-versie om alle frustraties op console te kunnen vermijden.

Geekster

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties