Detective Pikachu review: pika pika

Toen Detective Pikachu voor het eerst werd aangekondigd, waren we – terecht – heel sceptisch. Films gebaseerd op videogames hebben een slechte reputatie. Hoe kan het ook anders, met draken van films zoals Resident EvilPrince of Persia: The Sands of Time of het recente Assassin’s Creed. Ook de eerste trailer van Sonic The Hedgehog voorspelt niet veel goeds. Het was dan ook met een bang hartje afwachten op de eerste beelden van Detective Pikachu. Wonder boven wonder bleek het liefde op het eerste gezicht. De stijl van de film werkt gewoon en de humor lijkt on point. Er rest nu nog één vraag: kan de volledige film ons ook overtuigen?

Een aantal jaar geleden kondigde Nintendo aan dat het opnieuw open stond voor het uitbesteden van hun licenties aan filmstudio’s. Het bedrijf had een enorm trauma overgehouden aan de Super Mario Bros.-film uit 1993 en had gezworen om nooit meer dezelfde fout te maken. Maar door de financiële malaise waarin Nintendo zich enkele jaren geleden bevond, werd deze piste alsnog opnieuw bekeken. Na een mislukte deal met Sony komt er een nieuwe Super Mario-animatiefilm geproduceerd door Illumination, de studio achter de Despicable Me-films. Op 20 juli 2016 kwam dan het nieuws dat The Pokémon Company op hun beurt een deal had gesloten met Legendary Pictures. Tot ieders verbazing werd het echter geen traditionele verfilming, maar een adaptatie van de minder bekende spin-off voor 3DS: Detective Pikachu.

© Warner Bros., The Pokémon Company

Detective Pikachu is, zo blijkt nu, de eerste film in een nieuwe “liveaction”-reeks in de Pokémon-franchiseNaast deze film is er een vervolg gepland en een film rond de legendarische Pokémon Mewtwo plus een origin story gebaseerd op de games Pokémon Red & Blue. Genoeg voor de fans om naar uit te kijken. Maar waarom starten met een film gebaseerd op deze spin-off? Volgens regisseur Rob Letterman was het The Pokémon Company zelf die graag een film had gezien waarin het hoofdpersonage niet Ash Ketchum was. Bovendien was het idee van een pratende Pikachu al eerder geopperd voor de animatieserie uit de jaren ’90, maar dat werd toen afgewezen door ontwikkelaar Game Freak. Tijd om het nog eens te proberen?

© Warner Bros., The Pokémon Company

Pokémon en CGI, het werkt beter dan iedereen ooit had durven dromen.

Wanneer politiedetective Harry Goodman na een auto-ongeval op mysterieuze wijze verdwijnt, gaat zijn 21-jarige zoon Tim (Justice Smith) op onderzoek. Dat doet hij echter niet alleen. Naast reporter Lucy (Kathryn Newton) en haar Psyduck vergezelt de voormalige Pokémon van Tims vader, een eigenzinnige pratende Pikachu (Ryan Reynolds), hem op zijn zoektocht. Je raadt het al, deze film speelt zich af in een wereld waarin mens en Pokémon in harmonie leven.

En dat is een vreemd beeld. Want niet alle Pokémon zien er in het “echt” uit zoals je ze zou voorstellen. Allemaal hebben ze een textuur gekregen die namelijk niet meer strookt met hoe we de Pocket Monsters kennen uit de games, tekenfilms en kaarten. Het is immens verfrissend om een totaal andere visie te zien van iconische personages die al meer dan twintig jaar deel uitmaken van onze popcultuur. Zoals Matti reeds zei: “Pokémon en CGI, het werkt beter dan iedereen ooit had durven dromen.”

© Warner Bros., The Pokémon Company

Detective Pikachu zit vol met knipoogjes die een generatie die opgroeide met Pokémon zal appreciëren.

De film is enkel qua concept gebaseerd op de game, maar heeft een op zichzelf staand verhaal. Enkele van de personages zijn dezelfde en je gaat ook nog steeds met de hulp van een pratende Pikachu op zoek naar je vermiste vader, maar daar houden de gelijkenissen ongeveer op. Dit is dus niet het traditionele Pokémon-verhaal van een jongen die de beste Pokémon-trainer wil worden. Dat verhaal komt waarschijnlijk eerder aan bod in één van de volgende films die gepland zijn, gebaseerd op de games Pokémon RedBlue. Nee, dit is een spin-off die heel zelfbewust is maar toch respectvol omgaat met het bronmateriaal. Detective Pikachu zit dan ook vol met knipoogjes die de generatie die opgroeide met Pokémon zeker zal appreciëren.

© Warner Bros., The Pokémon Company

Bijna elke zin die uit de mond van Ryan Reynolds komt is een gevatte oneliner.

De film loste, na de sublieme trailers en marketingcampagne, mijn verwachtingen helemaal in. Verwacht hier uiteraard geen Oscar-waardig verhaal, maar het is een entertainende reis voor jong en oud die constant een glimlach op mijn gezicht toverde. Bovendien is de film bijzonder goed geschreven. Bijna elke zin die uit de mond van Ryan Reynolds komt is een gevatte oneliner. En je wordt het nooit beu.

Ook de animators bij Legendary Pictures verdienen een pluim. Alle Pokémon zijn levensecht en vooral Pikachu himself is een genot om naar te kijken. De pluizige muis is enorm schattig en tegelijk een onhandig vuilgebekt mormeltje. Ik ben zo hard fan. Als ik dan toch op zoek moet naar wat minpunten: van de geniale muziekkeuzes uit de trailers is niets te bespeuren in de eigenlijke film, al wordt er hier en daar dan wel weer op passende wijze een deuntje uit de games en/of animatiereeks gebruikt. Ook enkele flashbackscènes die kennelijk het doel hadden om het verhaal wat uit te diepen waren voor mij onnodig.

© Warner Bros., The Pokémon Company

Dit smaakt absoluut naar meer. En dat komt er ook aan. Een vervolg is al in de maak en als Legendary Pictures dit niveau kan aanhouden, dan kijk ik alvast reikhalzend uit naar de volgende films. De vloek van de slechte videogamefilms lijkt gebroken. Pokémon blijft meer dan 20 jaar later onze harten veroveren.

Detective Pikachu is vanaf 8 mei te zien in de Belgische zalen.

Very twisty

Very twisty
4 5 0 1
Detective Pikachu is niet de Pokémon-film die iedereen had verwacht. Toch zit deze prent vol met knipoogjes die de generatie die opgroeide met Pokémon zal appreciëren. Bovendien is de film bijzonder goed geschreven en is bijna elke zin die uit de mond van Ryan Reynolds komt een gevatte oneliner. Het is genieten van begin tot einde en smaakt absoluut naar meer.
4/5
0