Wolverine: The Long Night #1 review – van podcast naar comic

Wolverine lijkt de verdachte te zijn in een moordmysterie in het kille Alaska. Maar er is duidelijk iets meer aan de hand.

Wolverine: The Long Night verscheen vorig jaar als het eerste podcastverhaal van Marvel. Het misdaadverhaal met de Wolverine van acteur Richard Armitage scoorde zo goed dat het tweede seizoen alvast in productie ging. Wolverine: The Long Night #1 is het startschot van de vijfdelige stripadaptatie, door scenarist van de originele podcast Benjamin Percy met tekenaar Marcio Takara en inkleuringen door Matthew Milla.

De titel is een beetje misleidend voor wie hoopt om Wolverine in een centrale rol te zien. Dit misdaadmysterie opent met twee agenten die uitzoeken wie er achter de dood zit van enkele scheepsmannen onder verdachte omstandigheden. Het stadje in Alaska waar dit gebeurde, ligt er niet echt van wakker, ook al duiken er meer slachtoffers op van diezelfde drievuldige klauwaanvallen. Wolverine is er duidelijk langs geweest, maar was hij iets veel groters op het spoor?

Scenarist Percy verrast door zijn terughoudendheid en focus op het misdaadmysterie. Hij laat het verhaal rustig zijn tijd nemen, waardoor het je opslorpt en verrast als Logan zijn intrede maakt. Wolverine: The Long Night voelt aan als een combinatie van True Detective door de autoritjes met pratende politieagenten (en ik gok nog wel meer dat doet denken aan het samenzweringsplot van de serie) en de volwassen superheldenfilm Logan door de grimmige sfeer.

Tekenaars Takara en Milla vertalen die donkere sfeer ook perfect op papier. Samen pakken ze uit met de barre landschappen van Alaska, een distinctief duo agenten en indrukwekkend kleurrijke flashbacks. Om de laatste keer de vergelijking te maken: een van de inventievere panelen lijkt weggeplukt te zijn uit de openingssequentie van True Detective, met het zwevend hoofd van Logan over de koude heuvels van Alaska.

Wolverine: The Long Night #1 is geschreven door Benjamin Percy, getekend door Marcio Takara en uitgegeven door Marvel Comics op 3 januari 2019.

Sfeervol

Sfeervol
4 5 0 1
Wolverine: The Long Night is een grimmig misdaadverhaal dat nog eens iets nieuws doet met het personage. De toon zit perfect, het verhaal intrigeert: meer hebben we niet nodig om de reeks op de voet te volgen.
4/5
0