Bruno Brazil 1: Black Program review – de terugkeer van een oude vriend

Philippe Aymond
Uitgever: Lombard
Aantal pagina’s: 58
Prijs: €8,20
Verschijningsdatum: 19 november 2019

Wat eraan voorafging

De jaren zestig waren het decennium waarin de spionagefilm op kwam zetten. James Bond is natuurlijk de bekendste, want deze filmreeks loopt tot op de dag van vandaag. Er waren ook minder bekende films, voornamelijk uit Italië, waarbij vaak enkele spionnen zich verenigden om een missie uit te voeren. Bruno Brazil is hier enigszins naar gemodelleerd.

©Lombard Uitgaven

Bruno Brazil is een echte gladgeschoren, übercharmante geheime agent. Zijn palmares is zodanig goed dat hij een eigen team onder zich krijgt: Commando Kaaiman. Met deze groep mannen (en een vrouw) neemt Brazil het op tegen alles wat fout is in de wereld. Het zijn stoere heldenverhalen met een bite.

In de beginjaren blijft het nog allemaal netjes, maar daar komt halverwege de jaren zeventig verandering in. Het zijn de jaren waarin de Franco-Belgische strip drang krijgt om te experimenteren. Om te zien of de strip meer kan zijn dan het onkreukbare avontuur. (Voor wie zich wil verdiepen in deze periode kan hier een fascinerende thread lezen op forum De Getekende Reep).

In Bruno Brazil komt deze experimenteerdrang tot uiting in het album Quitte of dubbel voor Alak 6. In dit album krijgen onze helden weer een nieuwe missie. Deze missie verloopt echter totaal niet volgens plan. Enkele leden van Commando Kaaiman komen om bij een aanslag. Twee van hen blijven zwaargewond achter, waarvan een met blijvend letsel. Ongehoord in de Europese strip van die tijd. En eigenlijk iets wat je anno 2019 nog steeds niet vaak tegenkomt.

Dat was in 1977. Greg vertrok niet veel later naar Amerika om daar een overzeese tak van uitgeverij Dargaud op te zetten. Tussen de bedrijven door werkte hij wel aan het scenario van een nieuw album, dat de scenarist echter nooit zou afronden. Vance besloot na een paar jaar wachten dat het mooi was geweest en samen met Jean van Hamme begon hij de serie XIII die hen beiden wereldfaam zou bezorgen.

Na 42 jaar is Bruno Brazil Terug

Bruno Brazil bereikte een cult status en werd zelfs in de jaren negentig heruitgegeven met speciaal door Vance geschilderde nieuwe covers. Inmiddels zijn we ruim 20 jaar verder en de geestelijke vaders van Bruno zijn beide overleden. Dat heeft Lombard er niet van weerhouden om de reeks verder te zetten.

Scenarist Laurent-Frédéric Bollée (Laowai) en tekenaar Philippe Aymond (Lady S) mogen hun tandjes vastbijten in de reeks. Ze doen natuurlijk het meest voor de hand liggende. De draad wordt opgepakt waar Vance en Greg hem hebben laten liggen in 1977.

© Lombard Uitgaven

Het commando Kaaiman wordt heropgebouwd terwijl Bruno zich onder behandeling heeft laten stellen van een therapeute om de dood (en verminking) van enkele teamleden een plek te geven.

Philippe Aymond heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan. De jaren zeventig worden op een overtuigende manier tot leven gewekt. Het script van Bollée is soms te bijdehand. Als lezer van deze nieuwe Bruno heb je de luxe om te weten hoe het verderging na de jaren zeventig. De schrijver speelt hier op in door af en toe toespelingen te maken op de wereld van nu. Leuk hoor. Na twee keer wordt het echter bloedirritant. Bruno Brazil was een eigentijdse strip. Blijf gewoon in 1977.

Ondanks dit minpuntje zijn de heren erin geslaagd om Bruno en de zijnen na ruim 40 jaar overtuigend tot leven te wekken. Los van de actie snijdt deze strip ook serieuze zaken aan zoals PTSS en rouwverwerking. Als je deze strips vroeger verslonden hebt, dan is dit een ideaal moment om ze weer op te pikken. Nieuwe lezers kunnen beter eerst de herdrukken van deze reeks oppikken die enkele jaren geleden bij Uitgeverij Saga zijn verschenen.

Bruno Brazil 1

Bruno Brazil 1
3 5 0 1