Karmen review: een verhaal over liefde, dood en het leven

Karmen is een vreemde eend in het oeuvre van de Spanjaard Guillem March. Normaal gesproken dansen zijn helden op de daken van Gotham City of vliegen ze hoog boven de stad Metropolis. Deze strip is echter een stuk persoonlijker.
Schrijver: Guillem March
Tekenaar: Guillem March
Uitgever: Scratch Books
Aantal pagina’s: 168
Prijs: €29.90
Verschijningsdatum: 10 november 2020

De setting van dit verhaal is de Spaanse stad Palma de Mallorca. Of om nog preciezer te zijn de badkamer van Catalina. Zij heeft zich zojuist van het leven beroofd omdat haar liefde niet beantwoord lijkt te worden door de sympathieke jongeling Xisco.

Vrijwel direct loopt Karmen binnen. Deze wijst Cata de weg in haar nieuwe wereld. Zodat Catalina nog een beetje rond kan vliegen en kan mijmeren over het leven dat voorbij is. In die nieuwe wereld doemen  wat onverwachte zaken op waardoor dit verhaal ineens een hele andere wending krijgt.

© Scratch Books

Catalina eist natuurlijk de hoofdrol op en als lezer zou je jezelf misschien afvragen waarom dit stevige boekwerk Karmen heet. Dat ga je pas begrijpen als dit verhaal haar schoonheid begint te onthullen. Karmen is namelijk een nogal poëtische verkenning van leven, de liefde en natuurlijk de dood. Het vertelt echter ook over de zaken die daarna komen.

Karmen is ontroerend

Hoewel je het startpunt van dit verhaal zeker zwaar kunt noemen, weet deze strip je toch op een hele subtiele manier te raken. De demonen waar Catalina mee worstelt, zijn ook de demonen waar veel mensen in onze wereld mee worstelen. Er is een soort herkenbaarheid. Het zijn gedachten die we allemaal wel eens gehad hebben. En gek genoeg zorgt juist die herkenbaarheid ervoor dat je deze strip met veel ontroering zult lezen.

© Scratch Books

Ook laat Guillem March zich hier van een hele andere kant zien als tekenaar. Hoewel de naaktheid van Catalina afhankelijk afleidt, moet toch worden gezegd dat het ook zorgt voor een bepaalde kwetsbaarheid. Ze mag er zeker wezen. Maar ze heeft geen onrealistische bil- en borstpartijen. Haar naaktheid is dus niet bedoeld om geilheid bij de lezer op te wekken. Het haalt de scherpe kantjes van haar daad weg en zorgt voor een zekere mate van empathie. Het is functioneel naakt.

Hopelijk laat Guillem DC Comics wat vaker links liggen. Hij laat daar amper 25% zien van de kwaliteiten die hij als tekenaar in zich heeft. Dit is prachtig persoonlijk werk waar een beetje lezer meer van wil zien. En lieftallige lezer, een vriendelijk verzoek. Laat je niet afschrikken door het naakt. De reis van Catalina en Karmen is de moeite waard.

Karmen

Karmen
0 5 0 1