Afterlift toont dat de moderne deeleconomie een hel is.

Schrijver: Chip Zdarsky
Tekenaar:
Jason Loo en Paris Alleyne
Uitgever: ComiXology
Verschijningsdatum: 30 oktober 2019

Online stripplatform ComiXology (een onderdeel van Amazon) houdt Black Friday-kortingen. Het ideale moment voor mij om eindelijk eens in hun zelf uitgebracht aanbod te neuzen. Afterlift kan je momenteel voor 89 zuurverdiende eurocenten op de kop tikken (laat de Franse interface je niet tegenhouden), maar schrijver Chip Zdarsky had je sowieso al over de streep moeten trekken.

Zdarsky is een van de meest prominente schrijvers van het moment bij Marvel, met comics als Daredevil en Spider-Man: Life Story. Maar zelfs een van de twee grootste uitgevers heeft niet genoeg plaats voor alle ideeën van de scenarist slash tekenaar. Hij blijft kleinschaliger werk uitbrengen bij onder andere Image Comics met The White Trees en nu dus bij ComiXology, het digitaal platform waar je comics kan kopen of lezen via een abonnementsformule.

Afterlift, meteen al vijf punten voor het woordmopje, neemt je mee naar de eeuwige jachtvelden. Janice is een chauffeur via een app zoals Uber, maar wil wel wat beters in haar leven. Wanneer ze een vreemde man oppikt, vergeet ze al haar zorgen. Hij verplicht haar tot een missie: een gestorven ziel moet naar het hiernamaals gebracht worden. Helaas voor Janice en haar passagiers is het een enkel ritje naar de hel.

© ComiXology

Zdarsky leidt je in met een assertief hoofdpersonage dat herkenbaar aanvoelt, de twintiger die het ook nog allemaal aan het zoeken is. Afterlift is een minireeks van vijf nummers, dus ik verwacht dat in de volgende vier nummers het tempo, de actie en de, zonder twijfel mogelijk, zelfreflectie van Janice zal toenemen.

De kleinschalige comic is vooral aan te raden door de moderne tekeningen van Jason Loo (de maker van The Pitiful Human-Lizard) en de warme kleuren van Paris Alleyne die genoeg contrasten inbouwt om je ogen te verrassen. Opvallend zijn trouwens de tekstballonnen en de onomatopeeën die Aditya Bidikar uit zijn mouw schudt. Het ritme, de grootte, het lettertype,… Zelden valt de perfectie, en hoe alle artiesten samenwerken, zo goed op als in Afterlift.

© ComiXology

7 Goeie intro

Afterlift belooft een helse rit te worden met personages die je aanspreken.