bridgerton 3 review

Bridgerton seizoen drie review: voor de buitenbeentjes

In het derde seizoen van Bridgerton is het geen pollenseizoen, maar Polin season. Fans weten wat dat betekent: twee geliefde personages, en bij verlenging ook een aantal andere buitenbeentjes, krijgen hun moment in dit romantische en ook iets luchtigere nieuwe seizoen.

Afleveringen gezien: 5/8

Zoektocht

Een eerste Bridgerton-review op onze site? Tja, ik moet toegeven, als iets heel erg gehypet wordt op streaming, heb ik soms de irritante gewoonte om dat te skippen (zie nu ook Baby Reindeer). Het enige moment dat ik dan geen volger wil zijn en in opstand wil komen tegen streaming. Maar soms mis ik dan ook wel iets dat wél helemaal mijn ding is. Zo heb ik op een halfjaar tijd drie seizoenen (Queen Charlotte meegerekend) bekeken. Je kan het geen buitengewoon diepgaande tv noemen, maar een verfilmd stationsromannetje is de serie ook niet. De personages en de liefde staan centraal. Na drie seizoenen kennen we de meesten dus al goed. En toch zijn er altijd nieuwe kanten te ontdekken.

Ik ben nooit rouwig om een goede friends-to-lovers-verhaallijn.

Dat ontdekt ook de ton in dit nieuwe seizoen. Na Daphne (Phoebe Dynevor) en Eloise (Claudia Jessie) maakt nu ook derde Bridgerton-zus Francesca (Hannah Dodd) haar debuut. Lady Violet (Ruth Gemmell) en Lady Danbury (Adjoa Andoh) hopen haar dus te laten opvallen bij koningin Charlotte (Golda Rosheuvel). Alleen is Francesca wat meer timide dan haar zussen, en is ze vooral bezig met haar muziek. Het wordt dus niet zo simpel om iemand te vinden die in haar bubbel kan doordringen.

De bubbel van Penelope (Nicola Coughlan) is daarentegen een pak kleiner geworden. Eloise trekt op met Cressida (Jessica Madsen) sinds ze Penelope’s geheim kent, en ze heeft zelf even genoeg van Colin (Luke Newton) sinds ze hem hoorde zeggen dat hij haar nooit het hof zou maken. Dus heeft ze een nieuw doel: een man vinden en zo thuis ontsnappen. Wanneer Colin aanbiedt om haar te helpen bij die zoektocht, wordt het ingewikkeld. De tips en lessen die hij haar geeft, werpen snel hun vruchten af. Maar een trotse leraar is hij niet, zeker wanneer Lord Debling (Sam Philips) zijn oog laat vallen op Penelope.

bridgerton polin
© Netflix

Romcom

Objectief gezien weet ik (en zeg ik ook) dat we te weinig platonische vriendschappen tussen mannen en vrouwen zien op tv. Maar ik ben ook nooit rouwig om een goede friends-to-lovers-verhaallijn zoals die van Penelope en Colin (Polin voor de shippers). Bekijk mensen bij hun vrienden en je weet wie ze zijn. Vriendschap zorgt voor een basis die een relatie vanzelfsprekend maar ook riskant kan doen aanvoelen. En daar zit net die spanningsboog. In de voorbije seizoenen was het duidelijk dat Penelope verliefd was op haar jeugdvriend. Maar pas als zij hun vriendschap dreigt te verbreken, neemt hij het niet meer voor lief.

Bridgerton wordt zo een echte romcom, met de tropes en situaties die daarbij horen.

Zo wordt Bridgerton een echte romcom, met de tropes (stijlfiguren) en situaties die daarbij horen. Onbeholpen geflirt, onverwacht intense momenten, jaloerse blikken, onzekerheid en angst – wat drama, maar ook een speelsere toon dan in de voorbije seizoenen. Humor krijgt een grotere rol, en dat gaat veel acteurs goed af. Coughlan, die doorbrak met het komische Derry Girls, kan zich hier ook uitleven in de pogingen die Penelope doet om vrijgezellen aan de haak te slaan, met een zelfrelativering en makkelijke charme die haar verschijning zo aanstekelijk maakt.

Chemie

De castingregisseurs hebben al drie jaar hun kunde bewezen, want de chemie tussen de hoofdacteurs zat elk seizoen meer dan goed. Nogal belangrijk voor een romantische serie. Ook dat is opnieuw geen probleem met Coughlan en haar tegenspeelster Luke Newton. In de eerdere seizoenen hadden de acteurs al een zekere chemie, maar die houden ze (zoals ze zelf zeggen) dit seizoen niet meer in. De overgang van die vriendschap naar aantrekking gebeurt, zeker bij Newton, niet te plots of te cliché, maar in stapjes.

bridgerton lady
© Netflix

De verhouding tussen Colin en Penelope verandert in dit seizoen namelijk compleet, en dat brengt een welgekomen afwisseling. Voor het eerst moet de Bridgertonzoon opboksen tegen een ander voor wat hij wil, en ontdekt hij dat hij zich misschien toch niet moet aanpassen aan de maatschappij om geluk te vinden. Want dat doet Penelope ook niet. De slagzin van seizoen drie is ‘Zelfs een muurbloem kan bloeien’. Dat verwijst naar de nieuwe garderobe en styling die Penelope zichzelf aanmeet om los te breken van haar moeder en meer zichzelf te zijn, maar haar persoonlijkheid is nog altijd dezelfde. Hetzelfde meisje waar iedereen nu eindelijk iets meer in ziet. En dat alles verpakt zien in zo’n aandoenlijk liefdesverhaal, vond ik mooi om te zien.

In de eerdere seizoenen hadden Coughlan en Newton al een zekere chemie, maar die houden ze dit seizoen niet meer in.

Dit is eigenlijk het seizoen van de buitenbeentjes, want naast Colin en Penelope is ook Francesca niet de tafelspringer van de Bridgertons. Haar moeder hoopt eerst dat ze iemand vindt die haar uit haar schulp haalt, maar is dat wel wat haar dochter wil? Violet krijgt zelf ook aandacht uit onverwachte hoek, zeker na de gebeurtenissen uit het tweede seizoen. Want Lady Danbury krijgt bezoek van haar oudere broer… En dan is er nog Cressida, de mean girl van de serie, die ook wat diepgang krijgt in haar eigen zoektocht naar een man. Maar dat geheim van Lady Whistledown loert ook het hele seizoen om de hoek, en dat zal gevolgen hebben voor iedereen.

Klassiek

Toch ook nog eens vermelden: ook op productievlak blijft Bridgerton onberispelijk. De kostuums en sets zijn opnieuw een lust voor het oog. De makers krijgen uit conservatieve hoek nog altijd kritiek op de diverse casting in de serie. Het is geen weerspiegeling van de tijd van toen, maar wel van nu. Bij een fictieserie losjes gebaseerd op de geschiedenis mag dat echt voor niemand een valkuil zijn.

Een van mijn favoriete aspecten van de reeks blijft de muziek. De score van Kris Bowers brengt een klassiekere vorm van orkestrale muziek naar een publiek dat er misschien niet (vaak) naar luistert. Het is trouwens ook ideale schrijfmuziek. Daarnaast zijn ook de klassieke covers van popsongs elk seizoen een blikvanger. Met onder andere covers van Taylor Swift, Billie Eilish, Gayle en zelfs Pitbull is dat nu zeker niet anders. Krijg ze achteraf nog maar eens uit je hoofd.

De eerste vier afleveringen van Bridgerton seizoen 3 verschijnen op 16 mei op Netflix. De volgende vier verschijnen op 13 juni.

Je weet niet wat je hebt tot het bijna weg is

4 5 0 1
Het derde seizoen van Bridgerton volgt vooral Penelope en Colin, die van vrienden gaan naar meer dan dat. Het is een ode aan de klassieke romcom met herkenbare momenten en meer humor, maar natuurlijk ook een portie drama. Een leuk seizoen met opnieuw andere vormen van liefde.
4/5

• Friends-to-lovers
  • Goede mix van humor en romantiek