©Untold Tales, Purple Ray Studio

Boti: Byteland Overclocked review

Computers zijn ingewikkelde dingen, maar gelukkig zijn er kleine robotjes die het werk daarbinnen voor ons doen! Boti neemt je aan de hand om de computer te redden in een schattige, kleurrijke platformer. Ondertussen krijg je een paar uitdagingen voorgeschoteld. De platformer doet heel erg denken aan Astrobot en zijn avonturen op de PlayStation. Maar dan voor de pc en met een eigen twist.

• Ontwikkelaar: Purple Ray Studio
  • Uitgever: Untold Tales
  • Release: 15 september 2023
  • Platformen: PC
  • Aantal spelers: 1 tot 2

Boti komt aan in een computer die nood heeft aan een extra carrier die snel gegevens kan verplaatsen. De kleine, stille robot wordt begeleid door twee drones die compenseren en op alles commentaar hebben. Goedbedoelde hulp gaat mis en de computer komt in de problemen dus moet Boti proberen de brokken te lijmen. Dat betekent dat een heleboel data verplaatsen, virussen verslagen en knoppen indrukken. Dat gebeurt allemaal terwijl je lineare platformuitdagingen aangaat met puzzels en glijbanen.

Collectathon in je PC

Aan het einde van een level krijg je een overzicht van alles wat je verzameld hebt en wat je nog mist.

Elk onderdeel van de pc kan worden bereikt via een portaal dat een level voorstelt waar je in springt. Die zien er telkens een beetje anders uit. Sommige hebben ook unieke platformproblemen zoals glitches die je de weg onveilig maken. Aan het einde van een level krijg je een overzicht van alles wat je verzameld hebt en wat je nog mist. Een collectathon dus! Je kunt gemakkelijk levels herhalen om te proberen ze volledig uit te spelen en alles te verzamelen. Het gaat hier maar over enkele collectibles, dus verwacht je niet aan duizend en een dingen. Ook deze verzamelobjecten stellen pc-hardware voor. Tussendoor kom je ook enkele bazen tegen, bijvoorbeeld het Trojaanse paard dat uiteraard een referentie is naar malware die je pc komt aanvallen. Deze bazen zijn niet per se heel moeilijk, maar hebben telkens wel hun eigenheden in hoe je ze moet verslaan.

boti
©Untold Tales, Purple Ray Studio

Doorheen al die levels kom je regelmatig verschillende referenties naar andere spelletjes en personages tegen. Meestal hebben deze robotjes wel ergens commentaar op, wat je kunt lezen in tekstballonnen wanneer je bij hen staat. De robotjes die de pc bevolken zijn overal te vinden en zitten soms in hachelijke situaties. De vijanden verslaan is altijd een goed idee en maakt van elke plaats een betere plek. Rondlopen en eventuele geheime of verborgen gangen en platformen uitproberen, loont eigenlijk bijna altijd. Ofwel vind je iets om te verzamelen ofwel vind je andere robotjes. De levels duren telkens ongeveer een half uur om door te spelen, tenzij je meteen alles wil verzamelen. Het spel is gul met checkpoints om je levens aan te vullen en om te voorkomen dat er frustraties ontstaan omdat je iets opnieuw moet proberen.

boti
Bekende schildpadden? ©Untold Tales, Purple Ray Studio

Kompanen en krachten

Boti krijgt ook nieuwe krachten waarmee je gemakkelijker door de wereld kunt komen of puzzels kan oplossen.

Boti krijgt ook nieuwe krachten waarmee je gemakkelijker door de wereld kunt komen of puzzels kan oplossen. Daardoor kun je weer meer data verzamelen dat je nodig hebt om verder te raken in het spel. Deze krachten dienen echter niet voor vroegere levels om daar nog dingen te vinden die nu bereikbaar zijn. Eerder dienen ze ertoe verder door te kunnen spelen. De levels zijn dus wel aangepast aan die nieuwe kracht, waardoor je die uitgebreid kunt uitproberen. In verdere levels zul je die krachten dan af en toe tegenkomen, bijvoorbeeld bij omgevingspuzzels. Het is niet zo dat je een uitgebreid arsenaal zal hebben, maar het is een leuke extra. Ondertussen kun je ook verschillende outfits vinden en dragen, maar die hebben verder geen invloed op je speelmogelijkheden.

De muziek is leuk maar springt er niet meteen uit. Het past binnen het thema van de levels maar verdwijnt telkens gewoon naar de achtergrond. Wat wel vervelend is, is dat je kompanen One en Zero (de twee vliegende drones) veel tekst herhalen. Ze zijn steeds bij je als engel en duivel. Soms zeggen ze plots dingen die niet passen in de situatie. Af en toe zijn ze best grappig, maar vaak voelen ze net te veel aan. En dat terwijl je een aantal platformen probeert te bereiken of een puzzel wil oplossen.

boti
Magneetkracht ©Untold Tales, Purple Ray Studio

Problemen

Deze review heeft even op zich laten wachten. Voornamelijk omdat toen de review kon starten, het spel eigenlijk nog heel wat problemen had. De hoop dat na release alles verholpen zou zijn, bleek echter niet gegrond. Er zijn nog steeds problemen die alles net te clunky en vervelend maken om echt in het spel te raken. Het is geen precieze platformer, wat goedgemaakt wordt door handigheidjes zoals een klein hopje om toch op een platform te komen. Maar sommige button prompts werken niet, of enkel als je precies in een hoek staat waardoor het aangenomen wordt. Er was ook nog een ‘unstuck‘-optie in het menu voor het geval we vast liepen, wat niet veel vertrouwen gaf.

Er zijn nog steeds problemen die alles net te clunky en vervelend maken om echt in the spel te raken.

De multiplayer en couch coöp werkten niet naar behoren en ook de controller input in het menu werkte niet goed. Op zich kun je in couch coöp in split screen eigenlijk samen het volledige verhaal spelen. Dan ga je samen alls verzamelen en de data uploaden. Als het helemaal werkt, is dit wel een grote meerwaarde, zeker met jonge kinderen. Daarnaast kwam, zelfs bij gebruik van een controller, het muisicoontje tevoorschijn tijdens cutscenes. Allemaal dingen die Boti uiteindelijk gewoon onafgewerkt doen voelen. Er komen nog updates dus misschien worden sommige problemen toch nog verholpen, maar af voelt het nog niet.

Het verdict

Het verdict is dat het beter nog even afwachten is. Het spel is leuk en speelt vlot, maar is geen vernieuwer in het genre. De mosterd komt rechtstreeks van Astrobot, die het allemaal net wat beter doet. Het hoofdkarakter Boti vult de ruimte niet als stille protagonist. Dat de coöp toch niet lukte, de algemene afwerkings- en menu-navigatieproblemen, alsook andere kleinigheden, doen het spel gewoon nog niet voelen als iets waar je helemaal blij van kan worden. Voor 20 euro mag je een afgewerkt geheel verwachten. Op deze manier een pc ontdekken en interesse in hardware wekken is wel een goed idee, dus hopelijk komen er nog updates die het spel beter maken. Nu is het eerder op een verminderingsprijs wachten, of de problemen voor lief nemen.

Kleurrijke platfromer die toch te wensen overlaat

boti
3 5 0 1
Boti: Byteland Overclocked is een leuke platformer waar je vlot doorheen speelt. De vele referenties of grappige situaties van de robotjes die je op het avontuur tegenkomt zijn leuk. De uitdagingen en het leveloverzicht geven je een reden om levels opnieuw uit te proberen, zelfs wanneer het spel niet moeilijk is. Platformerfans die op zoek zijn naar een echte uitdaging laten deze beter liggen. Jammer genoeg mist het aan afwerking en zijn er nog een deel problemen die je uit het spel trekken. Daardoor mist het spel net te veel om helemaal aangenaam te zijn. Wanneer je over de problemen heen kunt kijken, heb je er wel een aantal uren spelplezier aan.
3/5

• Pc en hardware ontdekken
  • Kleurrijke platformer