Amazing Fantasy 1000 review: 60 jaar Spider-Man gevierd

Wat vliegt de tijd! In 2022 is het alweer 60 jaar geleden dat Stan Lee en Steve Ditko Spider-Man lieten debuteren in de pagina’s van Amazing Fantasy 15. Het verhaal van de jonge tiener Peter Parker die wordt gebeten door een radioactieve spin en leert dat veel kracht gepaard gaat met veel verantwoordelijkheid, veroverde de wereld.

Marvel Comics viert zijn jubileum met Amazing Fantasy 1000. Natuurlijk gaat hier wat creatief rekenwerk aan vooraf maar het gaat om de inhoud. Voor deze issue zijn een aantal creatieve teams aangetrokken die iets met de webspinner doen. Het gros van hun bijdragen bestaat uit licht persoonlijke verhalen die ingaan op de persoonlijkheid van Peter Parker.

Welke verhalen vallen tegen?

Er zijn twee verhalen die tegen vallen. Het eerste is In the Flesh, een vreemd verhaal over een meisje dat verblijft in een inrichting en uit een brand wordt gered door Spider-Man. Het gaat nergens over en da’s spijtig.

Amazing Fantasy 1000
©Marvel Comics

Armando Iammucci en Ryan Stegman leveren de tweede tegenvaller. In Spider-Man vs Conspirator gaat het over fake news en dringt de echte wereld binnen in de comic. Als satire werkt het niet. En je kunt jezelf ook afvragen of Spider-Man een vehikel voor iets dergelijks moet zijn? Niets dateert zo erg als de werkelijkheid. Al is het tekenwerk van Stegman prima.

Wat was er goed aan Amazing Fantasy 1000?

Er zijn veel aardige verhalen waarvan er twee om diverse redenen bovenuit springen.

Neil Gaiman en Steve McNiven vertellen een verhaal over de wijze waarop Gaiman Spider-Man heeft beleefd. Het begin is tamelijk oninteressant maar Gaiman gaat wel in op een onbeantwoorde vraag. In 2007 maakte hij samen met de Engelse tv-coryfee Jonathan Ross een documentaire getiteld The search for Steve Ditko. Beide heren vinden uiteindelijk de co-schepper van Spider-Man. We kregen niet te zien wat er gebeurde toen ze het kantoor van Ditko binnengingen. Nu wel. Dat maakt dit verhaal tot een aardige curiositeit.

Rainbow Rowell en Olivier Coipel maken een topper met het verhaal The Kid’s got a good eye. Het is een simpel verhaal maar het raakt de ziel van Spider-Man. Peter Parker probeert een foto te verkopen aan J. Jonah Jameson die zich heerlijk onmogelijk opstelt. Dat is een Jonah die enorm wordt gemist en je kunt als lezer niets anders doen dan grijnzen.

Als Spider-Manliefhebber kun je jezelf er geen bult aan vallen. En eerlijk? Er is maar één Spider-Man en dat is Peter Parker.

4/5

• Het tekenwerk is gewoon goed